Laitteet kuntoon ja käyttöön
Kenttäpalveluissa toimii useita henkilöitä eri rooleissa. Palveluteknikot huolehtivat huoltokutsuihin liittyvistä tiketeistä, uusien laitteiden verkkoasennuksista ja laitteiden käyttökoulutuksista. Tekniset palveluneuvojat taas vastaavat nimettyjen asiakkaiden laajennetuista palveluista, ja keskittyvät erityisesti maksimoimaan laitteistojen käytettävyyden ja varmistamaan korkean palvelutason. Tiimiin kuuluu myös rooleja, jotka vastaavat asiakkaan koko tulostusympäristön jatkuvasta valvonnasta, muutostöistä ja ylläpidosta. Juhan tehtävänä on puolestaan varmistaa, että omalla tiimillä on resurssit tehdä omaa työtä laadukkaasti.
– Jos asiakkaalla on esimerkiksi tulostuspalvelussa katkos, pyritään tilanteen kesto minimoimaan, jotta asiakas pääsee taas jatkamaan omia töitään. Ja kun myynti vastaanottaa asiakaspalautteita, tiimini auttaa ratkaisemaan tilanteet tehokkaasti ja huolellisesti, Juha kertoo.
Tulostuksenhallinnan asiakkailla on mahdollisuus hankkia laajennettua jatkuvaa palvelua, johon kuuluu joko säännölliset palvelukäynnit tai kokoaikainen nimetty palveluhenkilö. Hybridityöskentely on myös todistanut joustavan ja tehokkaan etäpalvelun toimivuuden, Juha kuvaa tiiminsä toimintaa.
Juhan rooliin kuuluu pääasiassa myynnin tuen tehtäviä, kuten asiakastarpeiden kartoitusta, raportointia sekä palvelun organisointia toimituksissa, lisätarpeiden järjestämisessä ja räätälöidyissä palveluissa. Hän osallistuu aktiivisesti myös palveluiden ja toimitusprosessien jatkuvaan kehittämiseen: päätavoite on aina saada asiakkaan tilanne tehokkaasti ja huolellisesti ratkaistuksi. Juhan tiimi hoitaa myös toimituksiin liittyvää suunnittelua (aikataulutus ja resursointi), jotta asia hoituu tehokkaasti ja asiakkaan näkökulmasta vähiten kuormittavasti. Yhteistyötä tehdään myös tiiviisti asiakaskohtaisen palvelupäällikön kanssa.
Kiteytettynä voidaan sanoa, että Juhan tiimi astuu kuvaan, kun asiakas on ostanut ratkaisun ja tiimi pyrkii varmistamaan ratkaisulle sujuvan käyttöönoton ja mahdollisimman korkean käytettävyyden. Tämä tarkoittaa muun muassa asiakkaiden käyttökouluttamista ja laitteen ominaisuuksien läpikäymistä.
– Näin helpotetaan esimerkiksi dokumenttien käsittelyä, ja erityisesti panostetaan asiakkaan työskentelyn sujuvuuteen ja laitteiden käytettävyyteen. Lopputulemana tuotetaan asiakkaan liiketoiminnalle merkittävää lisäarvoa ajansäästön ja työnkulkujen tehostamisen kautta, Juha kuvaa tiiminsä työtä.