ARTIKKELI

Kolme tapaa lisätä yrityksesi vastuullisuutta

Greta Thunbergin Fridays for Future -liike, kuluttajien tietoisuuden lisääntyminen ja Euroopan parlamenttivaalien yli pyyhkäissyt vihreä aalto osoittavat, että kestävästä kehityksestä on tulossa voima, joka ohjaa käsityksiämme hallituksista ja maailmanlaajuisista brändeistä sekä muokkaa niihin kohdistuvia odotuksia. Emme tahdo niiden olevan ainoastaan vähemmän haitallisia, vaan tahdomme, että ne toimivat suunnannäyttäjinä, jotka pyrkivät jättämään turvallisemman maailma tuleville sukupolville.

Miten yritykset voivat lisätä vastuullisuuttaan ja luoda muutosta kohti vastuullisempaa maailmaa?

1. Suora toiminta: kestävä kehitys liiketoimintastrategiana

Tämä on kolmesta esitetystä tavasta monitahoisin, sillä se vaatii kestävän kehityksen kriteerien sisällyttämistä liiketoimintastrategiaan. Yritysten on arvioitava tuotteidensa ja liiketoimintansa kokonaisvaikutukset ympäristölle ja yhteiskunnalle. Voit aloittaa pohtimalla, missä kohdin yrityksesi toimintatapoja on mahdollista uudistaa, mitä muutoksia voit ylipäätään tehdä pienentääksesi hiilijalanjälkeäsi, ja mitkä ovat niin sanottuja ”helppoja voittoja” joista on hyvä lähteä liikkeelle?

Olit sitten ostamassa toimistolle uusia tietokoneita tai etsimässä uutta toimittajaa, pohdi asioita vastuullisuuden kannalta. Kuinka voit tehdä hiilijalanjälkeä pienentävistä päätöksistä osan yrityksesi kustannussäästöstrategiaa? Se, että valot muistetaan sammuttaa toimistolta lähtiessä on hyvä alku, mutta kun hankit lisäksi energiatehokkaita lamppuja, ovat toimintasi tulokset pitkällä aikavälillä vieläkin merkittävämpiä.

Varmista siis, että ajattelet riittävän laajasti, etkä keskity pelkästään yrityksen yksittäisiin palveluihin ja tuotteisiin. Tee kestävästä kehityksestä merkityksellinen asia kaikille yrityksesi jäsenille, jotta kaikkia liiketoiminnallisia päätöksiä katsottaisiin jatkossa kestävän kehityksen linssin läpi.

2. Strategiset kumppanuudet ja yhteistyökumppanit

Jos haluat käsitellä kestävän kehityksen haasteita yrityksesi rajojen ylitse, tarkastele strategisia kumppaneita ja toimialan yhteistyökumppaneita. Yhteistyön tekeminen sellaisen yrityksen kanssa, joka jakaa oman yrityksesi arvot voi olla äärimmäisen hyvä innovaatioiden ja uusien mahdollisuuksien lähde. Yhteistyön voimin voit jakaa viestisi uudelle, samalla aaltopituudella olevalle yleisölle vahvan ja luotettavan kumppanin tuella.

Keväällä osallistuimme ajankohtaiseen keskusteluun miettimällä, mitä kestävän kehityksen tavoitteet tarkoittavat yrityksen toiminnassa ja miten yhteistyötä eri toimijoiden välillä voidaan kehittää tulevaisuudessa. Yhteistyöllä on todella merkitystä, kun halutaan tehdä isoja muutoksia.

Uskon, että mitä toimialan yhteistyökumppaneihin tulee, meidän on laitettava erimielisyytemme syrjään ja lopetettava kilpailijoiden välisestä yhteistyöstä murehtiminen. Ensimmäinen askel merkittävään muutokseen on avoin keskustelu haasteista, joita yritykset kohtaavat.

3. Kuluttajien voimaannuttaminen

Yksi tärkeimmistä rooleista, jossa yritys voi yhteiskunnassa toimia on olla eräänlainen kanava muutokselle ja kyky voimaannuttaa kuluttajia heidän taistossaan kohti vastuullisempaa maailmaa. Muutoksen kiihdyttämistä sekä yrityksen sisällä että sen ulkopuolella voi edistää luomalla mukaansatempaavan tarinan, tekemällä rohkeita sitoumuksia ja puolustamalla niitä äänekkäästi.

On olemassa lukemattomia tapoja, joilla yritykset voivat inspiroida muutosta: ne voivat luoda vastuullisuutta tukevia innovatiivisia tuotteita, käyttää apuna johtavaa asemaansa puhuessaan yhteiskuntaan vaikuttavista asioista ja antaa äänen niille, joiden on vaikea tulla kuulluksi.

Me Canonilla olemme erittäin ylpeitä tukemistamme projekteista ja käynnistämistämme aloitteista Imaging for Good -projektista aina kiertotalousohjelmaan. Me uskomme todella, että kuvantaminen voi toimia kipinänä sosiaaliselle muutokselle. Kerromme tästä lisää verkkosivuillamme.

#responsiblebusiness
#photosforchange

Kirjoittaja Päivi Kahelin
Nordic Regional Sustainability Compliance & Certification manager, Canon Oy


Aiheeseen liittyvät ratkaisut

Lue lisää

Haluatko kuulla, miten me voimme auttaa sinua pääsemään lähemmäksi vastuullisuustavoitteitasi?