Vuosi 2020 toi radikaalin muutoksen mahdollisuuksiin, joita yrityksillä on asiakkaidensa kanssa viestimiseen. Monet meistä viettävät vähemmän aikaa toimistolla, tapaavat vähemmän ihmisiä kasvotusten ja viettävät enemmän aikaa verkossa – sekä töiden, yhteydenpidon että ostosten takia. Digitaalisen median parissa vietetty aika onkin lisääntynyt tasaisesti 7,5 tuntiin päivässä tänä vuonna1.
Koska digitaalisia kanavia käytetään paljon, niissä erottuminen on aiempaa haastavampaa. Tutkimusten mukaan kohdemarkkinoilla ilmenee digiähkyn merkkejä, mikä ilmenee mainonnan estoteknologioiden käytön jyrkkänä kasvuna2. Tämä korostaa painotuotteiden kaltaisten vaihtoehtoisten viestintäkanavien tärkeyttä keinona asiakkaiden hankkimiseen ja sitouttamiseen uudessa normaalissa.
Miksi personoitu ja yksilöity printtiviestintä on tehokas keino asiakkaiden sitouttamiseen ”uuden normaalin” aikakaudella
Digiähky ja heikko luottamus mediaan
Tuoreen tutkimuksen mukaan 95 % viestinnän ostajista on siirtänyt viimeisten kahden vuoden aikana varoja digitaalisiin kanaviin3. Päällisin puolin tässä on järkeä: markkinoijat haluavat säästää kustannuksissa – painettu mainos on digimainosta kalliimpi – ja näkyä siellä, missä asiakkaat viettävät aikaansa. Vuonna 2020 aikaa vietettiin entistä enemmän verkossa. Muissa tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että tehokas markkinointi digitaalisissa kanavissa on entistä vaikeampaa, ja ongelmana näyttää olevan luottamuksen puute. Konsulttiyritys Kantarin mukaan verkkomainonta, erityisesti yhteisöpalveluissa, oli vähiten luotettu markkinoijien käytettävissä olevista medioista. Luotetuin media oli painotuote. 4
Sitouttaminen painotuotteiden avulla
Printtimedia on perinteisesti ollut tehokas keino saada yhteys asiakkaaseen, ja tämä pitää paikkansa myös aikana, jona keskittymiskykymme näyttää heikkenevän. Noin 65 % kuluttajista sanoo, että painettu suoramarkkinointimateriaali herättää todennäköisesti heidän mielenkiintonsa5, eikä näin suurta osuutta voi ohittaa. Vaikka painotuote vaatii suuremman alkuinvestoinnin, painettu asiakasviestintä luetaan ja siihen luotetaan todennäköisemmin, joten sijoituksen tuotto on lopulta parempi kuin digitaalisten strategioiden kohdalla.
Miksi painotuotteen laadulla on väliä
Painotuotteessa laadulla on todella merkitystä. Tutkimuksessa, jossa selvitettiin painotuotteen laadun vaikutusta, havaittiin myönteisempiä käsityksiä ja suurempaa kiinnostusta brändiä kohtaan, kun paperilaatua parannettiin6, mikä osoittaa, että tämä voi vaikuttaa käsitykseen brändistä. Tästä syystä keskitymme aina laitteidemme suunnittelussa laadukkaaseen tuotantoon. Esimerkiksi uusin imagePRESS C170 -sarjamme pystyy käsittelemään monia erityyppisiä materiaaleja ja paperikokoja, joten se vastaa täydellisesti modernin työympäristön tarpeiden hallintaan tulosteista laadukkaisiin esitteisiin ja myyntipistemateriaaleihin. Laitteet ovat nopeita ja tarkkoja, niissä on käyttöä helpottavia automaattisia toimintoja ja ne ovat kestäviä ja luotettavia toimistoympäristön päivittäisessä käytössä.
Yksi asiakkaiden haasteista luovan printtiviestinnän strategiaa harkittaessa koskee tuotantoa. Siinä voidaan investoida ulkoistukseen tai ostaa siihen soveltuva erityinen laite olemassa olevan toimistolaitteen lisäksi. Uuden sukupolven järjestelmät, kuten imagePRESS C170 -sarja, ovat kuitenkin niin monipuolisia, että organisaatiot voivat yhdistää perinteiset tulostustarpeet ja mahdollisuuden tuottaa entistä enemmän erilaisia laadukkaita tulostustöitä yrityksen sisällä.
Suoramainonnan, esitteiden ja tuoteluetteloiden, kutsujen ja pakkausten pienten erien kaltainen asiakasviestintä voidaan tuottaa paikan päällä niin, että saadaan tarkat värit ja laadukas viimeistely. Sen lisäksi, että yrityksen on helpompi valvoa laatua, aikatauluja ja tietoturvaa, se saa enemmän luovaa vapautta.
Yksilöity kokemus tuo lisäarvoa
Laadukkaalla printtiviestinnällä voi tarjota lisäarvoa, kun viesti on osuva ja kiinnostava, sekä parantaa asiakaskokemusta. Kampanjoiden tuottaminen yrityksen sisällä antaa myös mahdollisuuden hallita personointia entistä paremmin. Käyttäjät voivat tuottaa pieniä tulostussarjoja kohdistettua ja yksilöityä materiaalia digitaalisilla tulostimilla ja ohjelmistoilla, joissa on vaihtuvan tiedon käsittelyn vaatima teknologia. Tuoteluettelot, kutsut ja markkinointimateriaalit voidaan kohdistaa tietyille asiakkaille lisäämällä niihin asiakkaiden nimet ja muut tiedot.
Painotuotteella on fyysisisiä ominaisuuksia, jotka digitaaliselta viestinnältä puuttuvat: painotuotteen voi nähdä ja sitä voi koskettaa ja haistaa, ja aistikokemukset edistävät sitoutumista. Koska kuluttajat luottavat edelleen painotuotteisiin, laadukas painettu asiakasviestintä tarjoaa organisaatioille arvokkaan mahdollisuuden asiakkaiden myönteiseen sitouttamiseen ja vakuuttamiseen sekä asiakasuskollisuuden edistämiseen. Vaikka luovien ja yksilöllisten painotuotteiden tarjoaminen olisi aiemmin edellyttänyt erillisten laitteiden hankkimista, nykypäivän monipuolisissa laitteissa on sekä toimistolaitteelta vaaditut toiminnot että mahdollisuus tuottaa uusia ammattilaistason printti-töitä.
- https://www.statista.com/statistics/565628/time-spent-digital-traditional-media-usa/
- https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Images/infographics/technologymediatelecommunications/gx-deloitte-tmt-2018-adblocking-media-report.pdf
- Canon Insights 2020 -tutkimus, Lisäarvon tuottaminen asiakkaalle
- https://www.kantar.com/inspiration/advertising-media/dimension-2020-winning-consumer-trust-in-the-age-of-covid-19/
- https://www.marketreach.co.uk/resources/mail-made-easy
- Sappi and Eagleman, D. (2015) A Communicators Guide to the Neuroscience of Touch, s. 28–29
Muut tuotteet ja ratkaisut
-
imagePRESS C170
imagePRESS C170 -sarja tarjoaa suuren määrän erilaisia luovia käyttömahdollisuuksia eri kokoisten yritysten kaikkiin tulostustarpeisiin. -
imageRUNNER ADVANCE DX C5800 -sarja
Hallitse ja käsittele dokumentteja nopeammin ja turvallisemmin huippulaadukkailla A3-värimonitoimilaitteillamme.