Graafisen teollisuuden ihmeet
Canonin värien, teknologioiden, sovellusten, materiaalien ja palvelujen kokonaisuus on ainutlaatuinen.
Canon on mitatusti graafisen alan johtava palveluntarjoaja sekä Suomessa että Baltiassa. Palveluorganisaation laajuus on kuitenkin vain yksi mittari, mutta mikä sitten on tärkeintä? Ja miten globaali osaamisemme tuodaan yksittäisen asiakkaan hyödynnettäväksi?
KYLLÄ SE ASIAKASTA LÄMMITTÄÄ, KUN ESIMERKIKSI ENNAKOIVAN HUOLLON ANSIOSTA ISOJA ONGELMIA EI VAAN YKSINKERTAISESTI SYNNY.
Canonin Service Manager Juho Metsälä
Graafisen alan yrityksissä tuotantolaitteet ovat liiketoiminnan kannalta kriittisessä asemassa ja niiden käyttöasteen pitäminen mahdollisimman korkeana on ensiarvoinen tavoite, korostaa Canonin graafisen tuotannon palvelupäällikkö Juho Metsälä.
– Meidän huolto- ja ylläpitopalvelut sekä sovellus- ja laitetuki tähtäävät siihen, että asiakkaan tuotanto pyörii tasaisen tehokkaasti ja tuottavasti. Jo sitä ennen tehtävä tarvekartoitus, oikean laitekokonaisuuden suunnittelu sekä standardoitu käyttöönottopalvelu varmistavat, että kaikki lähtee oikeille urille heti investoinnin alkumetreiltä.
Palvelun pitää seurata alan muutosta
Canon palvelee Suomessa yrityksiä ja yhteisöjä valtakunnallisella Canon Business Center -ketjulla, johon kuuluu sekä omia osaamiskeskuksia että täyden palvelun jälleenmyyjiä. Kaiken kaikkiaan toimipisteitä on 36 paikkakunnalla ja ketjussa toimii yhteensä yli 450 myynnin ja ylläpidon asiantuntijaa.
– Itse olen ollut digitaalisen painamisen ja suurkuvatulostamisen ratkaisujen palveluliiketoiminnan parissa jo 35 vuotta. Graafinen toimiala, digitaalinen painaminen ja suurkuvatulostusteknologiat ovat muuttuneet valtavasti tänä aikana. Laitteiden ominaisuuksien ja printti-sovellusalueiden monipuolistuessa ja laajentuessa palvelujen tuottaminen on nyt entistä vaativampaa. Nykyään asiakkaamme odottavat meiltä paljon enemmän, olemme heidän kumppaninsa, emme pelkkä laitetoimittaja, kiteyttää Metsälä.
Poikkeuksellinen osaamiskonsepti
Vaikka Suomi on pieni markkina-alue, Canonilla on täällä poikkeuksellisen laaja ja osaava palveluverkosto. Lisäksi Canon Euroopan lähes viiden tuhannen oman alueensa erityisasiantuntijan tukiorganisaatio tarjoaa suomalaisille kollegoille jatkuvasti uusinta tietoa ja auttaa tarvittaessa mahdollisissa ongelmatilanteissa.
– Graafisen alan palvelujen saatavuus on iso etu, mutta vieläkin tärkeämpää on ihmisten osaaminen ja tietotaidon päivittäminen. Canon järjestää henkilöstölle jatkuvasti koulutuksia, jotta osaaminen pysyy muuttuvien vaatimusten tasolla. Ammattitulostamisen asiakkaitamme palvelevat asiantuntijat ovat suorittaneet muiden koulutusten lisäksi muun muassa digitaalipainajan ammattitutkinnon ja osalla on myös painoalan insinööri- ja faktoritutkinto. Lisäsi koko henkilöstö käy läpi yhtenevät koulutukset jokaiselle laitteelle, eli Canon-asiakkaana voi olla varma, että laitteistoasiantuntijoilla on homma hallussa.
ISO-laatua ja kokonaisuuden hallintaa
Canonin laatu (ISO 9000), tietoturva (ISO 27001) ja vastuullinen toiminta (ISO 14001) on sertifioitu jo nyt varsin kattavasti. Isoimmat asiakkaat saattavat Metsälän mukaan vaatia yhteistyön ehdoksi myös kansainvälistä sertifiointia, joten nyt Canonilla ollaan laajentamassa ISO 20000 kattamaan myös asiantuntijapalvelut.
– Kehitämme toimintoja koko ajan ja huomioimme asiakkaiden toiveet, koskevatpa ne ylläpitosopimusten sisältöä tai materiaalien kierrätystä. Mielestäni todennettu laatu pitääkin pystyä lunastamaan juuri käytännössä. Tämän päivän laitteistoasiantuntijalle ei riitä ainoastaan raudan ylläpito-osaaminen, vaan täytyy hallita asiakkaan koko tuotantojärjestelmä – käyttöliittymät ja -järjestelmät, työkulut, sovellukset, etähallintatyökalut ja vielä lisäksi ymmärtää asiakkaan tuotannollisia tarpeita sekä ylipäätään heidän liiketoimintaansa. Kun kokonaisuus on näpeissä, niin pienemmätkin asiat toimivat. Ja kyllä se asiakasta lämmittää, kun esimerkiksi ennakoivan huollon ansiosta isoja ongelmia ei vaan yksinkertaisesti synny. Jos taas pienempiä haasteita tulee, niihin reagoidaan heti ja varaosat toimitetaan pikavauhtia joka puolelle Suomea. Se on sellaista palvelua, johon kannattaa panostaa – ja jota on kiva tarjota.
Canonin värien, teknologioiden, sovellusten, materiaalien ja palvelujen kokonaisuus on ainutlaatuinen.
Canon Service Desk -tukipalvelumme asiantuntijat auttavat monipuolisesti laitteiden ja ohjelmistojen käyttäjiä.
Canon auttaa löytämään uusia painotyösovellusalueita ja räätälöi ne sopiviksi tuotantoja liiketoimintaympäristöösi.