BUSINESS BYTES

Toteuta visiosi, myy lisää – Näin suurkuvatulostusratkaisut auttavat liiketoimintaasi

Toteuta visiosi, myy lisää – Näin suurkuvatulostusratkaisut auttavat liiketoimintaasi

Tiesitkö, että joidenkin arvioiden mukaan kuluttajat tekevät jopa 70% ostopäätöksistään myymälässä?

Sama pätee myös lisäpalveluiden ostamiseen vaikkapa hotelleissa, kylpylöissä ja ravintoloissa. Myymälämainonnalla ja erilaisilla myynninedistämismateriaaleilla onkin suuri rooli kuluttajien heräteostoksiin vaikuttamisessa. Niillä voidaan luoda mielikuvia ja ohjata ostamaan tietty tuote tai herättää kiinnostus tuotelanseerauksia ja uusia palveluita kohtaan. Ostopäätöksiä tukemaan tarvitaankin laadukkaita ja houkuttelevia myynninedistämismateriaaleja, joista tarjoukset ja lisämyyntiä tuovat tuotteet asiakkaan on helppo nähdä muutamalla vilkaisulla.


Innovatiivisesti ja johdonmukaisesti toteutettu myymälämainonta nostaa tehokkaasti esiin tarjoustuotteet ja halutut tuotemerkit sekä kiinnittää ihmisten huomion. Siksi olisikin hyvä, että materiaaleja olisi mahdollista vaihtaa tarpeen mukaan nopeillakin aikatauluilla.


Erilaisten myynninedistämismateriaalien kirjo on lähes loputon, ja vain suunnittelijan mielikuvitus asettaa rajat materiaalien personoimiselle. Nykyaikaisilla tulostusteknologioilla on mahdollista tuottaa laaja valikoima erilaisia myyntimateriaaleja, kuten muotoon leikattuja elementtejä, laadukkaita julisteita ja opasteita, hyllyratkaisuja, seinä- ja lattiatarroja sekä hintalappuja. Kaikkien näiden materiaalien tilaaminen ulkopuoliselta toimittajalta on kuitenkin hidasta ja usein myös kallista.


Vahvasti tunteva asiakas on ostava asiakas

Tiedostavat asiakkaat vaativat kokemuksia, eikä pelkkä tuotteiden tarjoaminen enää riitä. Kun suuri osa ostamisesta on pikkuhiljaa valunut nettikauppojen puolelle, kivijalkakaupoista ei haeta vain pelkkiä tavaroita. Myymälöistä ja ravintolassa käymisestä halutaan hakea myös elämyksiä, sitouttamista ja uusien tuotteiden pariin opastamista. Persoonalliset myymälämateriaalit vastaavat juuri näihin tarpeisiin.


Etenkin julisteet ja tarrat vaihdetaan usein, sillä ne ovat hyvä ja helppo tapa tiedottaa asiakkaita esimerkiksi tarjouksista. Monissa myymälöissä, ravintoloissa ja hotellimajoituksissa tarjoustuotteet ja päivän erikoiset vaihtuvat nopeasti ja tarjoukset saattavat olla voimassa vain paikallisesti. Etenkin tällaisissa tapauksissa mahdollisuus tuottaa ja vaihtaa materiaalit nopeasti itse on sekä kätevää että kustannustehokasta.


Visuaalisuutensa vuoksi myynninedistämismateriaalit ovat oleellinen osa myös myymäläsuunnittelua ja myymälän yleisilmettä. Materiaalien päivittäminen voi muuttaa vastaanoton tai myymälän ilmettä huomattavasti tarpeen mukaan. Itse tulostetut materiaalit tukevat myymäläkohtaista tuotesijoittelua ja tekevät tuotteiden asettelusta parhaimmillaan taidetta. Somistajien kädet eivät enää ole sidottu muualta tulevien materiaalien visuaaliseen linjaan, vaan kukin somistaja voi personoida myymäläympäristöä mielenkiintoisemmaksi ja inspiroivammaksi. Aikaisemmin keskitetysti päätetyt ja tilatut materiaalit eivät välttämättä ole sopineet jokaisen ketjun myymälän tunnelmaan.


Tue monikanavaista markkinointia tulostamalla persoonallisesti

Tutkimusten mukaan 52 % asiakkaista astuu sisään myymälään todennäköisemmin, jos ikkunassa on alennusjuliste*. Hyvin suunnitellut ja näyttävät ulkomainokset houkuttelevat asiakkaat sisään myös silloinkin, kun kyseessä ei ole alennus.


Laadukkaat myynninedistämismateriaalit eivät kuitenkaan ole pelkkä sisäänheiton väline tai tapa myydä lisää. Ne ovat oleellinen osa myymälöiden ja majoitusalan palveluiden brändityötä, joilla voi jättää pysyvän muistijäljen.


Myymälämateriaalit luovat erinomaisen pohjan myös erilaisten asiakasohjelmien tukemiseen. Markkinointikokonaisuuksiin sopivat, paikallisesti personoidut myynninedistämismateriaalit tukevat tehokkaasti mainontaa ja kampanjointia muissa kanavissa.


Kun materiaalit tuottaa itse, jokaista myynninedistämismateriaalia ei tarvitse tilata keskitetysti etukäteen eikä kaikkia kampanjoita ole pakko suunnitella viikkoja tai jopa kuukausia etuajassa, vaan alennuskampanjat ja personoidut tempaukset onnistuvat myös täysin ex-tempore. Erilainen mainonta, tarjoukset ja materiaalit toimivat eri puolilla Suomea eri tavoin. Eikö olisikin siis järkevää suunnitella materiaalitkin paikallisesti ja päättää tarpeen mukaan, mikä asiakkaille toimii parhaiten eri paikoissa? Ota yhteyttä.


Canonin suurkuvatulostusratkaisujen ja helppokäyttöisten suunnittelusovellusten avulla kaikki myynninedistämismateriaalit on helppo päivittää tarpeen mukaan itse. Käy lataamassa inspiraatioliitteemme, ja näe kuinka voit lisätä myyntiä ja säästä kustannuksissa, laadusta tinkimättä.


* 5 Tips For More Effective In-Store Marketing, Retail Minded, 2014