ARTIKKELI

Tiedonhallinnan digitalisaatio – menestystarina logistiikan tehokkuuden nostamisesta

Terästukkuliiketoimintaa harjoittava asiakkaamme kohtasi tiedonhallinnan todellisuuden. Toimialalle tyypillisesti heidän toimintansa sisälsi paljon tulevia ja lähteviä toimituksia sekä niiden mukana runsaasti erilaisia dokumentteja. Suureksi haasteeksi oli muodostunut manuaalinen ja hidas työ. Yksittäisiä tietoja esimerkiksi tulevista tavaraeristä siirrettiin käsityönä rahtikirjoilta toiminnanohjauksen järjestelmään. Tämä taas sitoi henkilöiden resursseja ja vei aikaa tärkeämmiltä tehtäviltä. Kun ongelma havaittiin, huomio keskitettiin toimivan ratkaisun löytämiseen ja tietovirtojen tehostamisen mahdollistavaan järjestelmäuudistukseen.
Menestystarina logistiikan tehokkuuden nostamisesta

Teollisuuden digitalisaation tarpeesta käytännön kehitystyöksi

Logistiikan toiminnot saavat polttoaineensa tiedosta ja tiedon sujuva virtaaminen on tehokkaan toiminnan elinehto. Logistiikkatoiminnoille yhteisiä tavoitteita ovat yleensä kyky vastata nopeisiin muutoksiin, palvelun ja kulujen optimointi, varaston kierron optimointi sekä tuotteiden elinkaaren tukeminen. Näitä osa-alueita myös asiakkaamme halusi kehittää.

Tietovirtojen tehottomuuteen ja tiedon haltuunottoon liittyviä haasteita lähdettiin ratkaisemaan suuren varastonkehitysprojektin yhteydessä. Asiakkaan tahtotila oli rakentaa tiedonhallinnan kokonaisuus, jossa voidaan luottaa viivakoodeihin tuotteen koko elinkaaren ajan. Samoin haluttiin rakentaa järjestelmä, jossa data viivakoodeista siirtyy tiettyjen tietojen osalta suoraan toiminnanohjauksen järjestelmään ja vähentää manuaalista työtä sekä virheiden mahdollisuutta. Ja koska toimitusten määrä vuosittain oli jopa 90 000 yksikköä, tarve automaatiolle oli erittäin suuri.

Logistisen tiedon elinkaaren hallinta

Logistisen tiedon elinkaaren hallinnalla monia hyötyjä

Canonin laaja kokemus tiedon kokonaiselinkaaren aikaisista ratkaisuista auttoi meitä ymmärtämään asiakkaan haasteen ja tuomaan ratkaisut oikeisiin vaiheisiin. Lisäksi halusimme painottaa projektissa sitä, että tiedon haltuunoton laatu ja menetelmät ovat kriittisiä tiedon jatkohyödyntämisen kannalta. Rakenteisen tiedon muodostaminen on tehokkuuden kannalta tärkeää.

Rakennettu ratkaisu oli vastaus asiakkaan tarpeisiin ja toi toivottuja konkreettisia parannuksia tiedon ja tuotelogistiikan yhteispeliin. Kun tieto saapuvista tavaraeristä tulee nyt esimerkiksi rahtikirjojen mukana yritykseen, asiakas saa haltuunoton teknologian avulla skannattua muun muassa tuotenumeron, rahtikirjanumeron, sulatusnumeron sekä toimitetun tuotteen määrän sekä mitan. Nämä tiedot reititetään suoraan toiminnanohjausjärjestelmään, jolloin prosessi on huomattavasti aikaisempaa suoraviivaisempi. Tehdyllä kehitystyöllä saatiin siis nostettua logistisen tiedonhallinnan automaatio tuottamaan oikeita hyötyjä ja vapautettiin henkilöstön aika tuottavampaan työhön. Lisäksi tehdyt parannukset voitiin mitata rahassa, ajassa ja myös mielenrauhassa.

Tehokas tiedonhallinta on laaja kokonaisuus ja organisaatio saavuttaa monia hyötyjä kuten:

1. Taloudelliset hyödyt
Kun manuaalinen työ vähenee, toiminta tehostuu. Tiedon haltuunotolla on myös suuri vaikutus varaston intentaatioiden ja varastoarvojen tarkkailussa sekä ennustamisessa.

2. Asiakastyytyväisyys paranee
Kun tilauksia voidaan käsitellä nopeammin, voidaan lyhentää toimitusaikoja ja mahdollistaa reaaliaikaista toimituksien seurantaa. Kaikki tämä parantaa asiakkaan kuvaa organisaatiosta ja rakentaa luottamusta sekä asiakasuskollisuutta.

3. Kilpailuedun saavuttaminen
Tieto mahdollistaa analysoituna oivalluksia trendeistä sekä tarjoaa mahdollisuuden tietoon perustuvaan päätöksen tekoon. Kun tieto on hallussa ja hyödynnettävissä, on kaulaa kilpailijoihin mahdollista tehdä.

4. Vaatimuksenmukaisuuden varmistaminen ja riskienhallinta
Tehokkailla tiedonhallinnan ratkaisuilla voidaan varmistua että lakisääteisesti vaaditut tiedot on poimittu dokumenteista ja tallessa. Ratkaisuilla myös vaikutetaan olennaisesti tiedon saatavuuteen organisaation sisällä. Kaikki tämä vähentää sanktioiden ja mainehaittojen riskiä.

5. Digitalisaation asteen kasvaminen
Kun käyttöön otetaan esimerkiksi automaattinen tiedon poimiminen saapuvista dokumenteista, toimintojen automaation asteen nousu kasvattaa koko organisaatiosi digitaalisuuden astetta, josta hyötyvät kaikki, niin oma organisaatiosi kuin asiakkaasi.

6. Työntekijätyytyväisyyden parantaminen
Kun manuaalisista prosesseista päästään eroon, henkilöstön tyytyväisyys kasvaa roimasti ja työn sujuvuus nousee uudelle tasolle.
Jos tunnistat omissa logistiikkatoiminnoissasi haasteita manuaalisten työvaiheiden tai turhauttavien manuaalisten prosessien johdosta, autamme mielellämme!

Prosessien kehitys

Jos yritykselläsi on kehittämistä vaativia prosesseja, ota yhteyttä. Kartoitetaan tilanteenne ja muutetaan teollisuuden digitalisaatio toimivaksi työksi ja käytännön hyödyiksi. Lue lisää tiedonhallinnan ratkaisuistamme täältä.

Hanna-Lumenkoski Hanna Lumenkoski Product Marketing Manager, Canon Oy

Aiheeseen liittyvät sisällöt

  • ThereforeTM Online

    Therefore™ Online on ketterä pilvipalvelu asiakirjanhallintaan. Se mahdollistaa yritystason sisällönhallinnan ja tehokkaat asiakirjatyönkulut. Vähennä IT-osaston vaivannäköä hyödyntämällä täysin hallittua ja skaalattavaa pilvipalvelua helposti SaaS-tilausmallilla.

  • Canon & teollisuus

    Canonin digitaalisen tiedonhallinnan ja tulostamisen ratkaisuilla voidaan kehittää
    teollisuuden koko arvoketjua, lisätä kilpailukykyä ja luoda ylivertaisia asiakaskokemuksia.

  • Canon Dokumentinhallinta

    Tieto dokumenteissa ovat keskeinen osa organisaation toimintaa, ja tietomäärän kasvaessa tehokas ja helppokäyttöinen dokumentinhallinnan ratkaisu on avain tuottavuuden lisäämiseen.

Me voimme ja haluamme auttaa

Olemme auttaneet useita organisaatioita tehostamaan laatujohtamista ja rakentamaan korkealuokkaisia dokumentinhallinnan ratkaisuja tukemaan laatujärjestelmiä. Jos teillä on kehitettävää tai haasteita, ota yhteyttä. Keskustellaan hetki ja katsotaan miten voisimme edistää tavoitteitanne.