Tarja Urponen juhlisti 15. syyskuuta 2024 kolmattakymmenettäseitsemää vuosipäiväänsä Canonilla. Vuosien varrella hän on kasvanut moniosaavaksi markkinoinnin konkariksi, joka tunnetaan toimistolla touhukkaana ja sosiaalisena persoonana, jonka nauru tarttuu työkavereihin.
“Vierivä kivi ei sammaloidu” - Tarja Urposen nauru on raikunut Canonilla jo 37 vuotta
Tarjan matka Canonilla
Tarja aloitti Canonilla vuonna 1987 myyntisihteerinä löydettyään työnhakuilmoituksen sanomalehdestä. Hän oli juuri keväällä valmistunut kauppaopistosta merkonomiksi.
”Ensivaikutelma Canonista oli mahtava. Ilmapiiri oli avoin ja iloinen ja kaikki olivat yhtä. Minut otettiin vastaan todella lämpimästi ja Canon tuntui olevan ennemminkin yhtä perhettä, eikä vain työpaikka. Oli todella helppoa sujahtaa mukaan tähän maailmaan”, Tarja muistelee.
Vuonna 1989 Tarja siirtyi talon sisällä myynnin hallintoon suunnitteluassistentiksi. Tehtävässään hän vastasi muun muassa myynnin johdon raportoinneista sekä erilaisista kehitysprojekteista. Tie markkinoinnin parissa alkoi kuitenkin jo vuonna 1997, kun Tarja aloitti markkinointisuunnittelijana, josta myöhemmin hänet nimitettiin tuotemarkkinointipäälliköksi.
“Silloin mukaan tuli toimittajavastuut, joista tärkein oli paperitehtaiden kanssa yhteistyö, eli neuvottelut ostohinnoista ja tuotteistuksista. Hintaneuvottelut olivat hyvin oleellisia, sillä Canon oli markkinajohtaja Suomen toimistopaperimarkkinoilla. Mukana kuvioissa oli tietysti suuri osa Euroopan tulostusmateriaalivalmistajista, ja uusia toimittajia etsittiin koko ajan”, Tarja kertoo.
Uusia vastuualueita
Vuonna 2006 Tarjalla heräsi halu oppia uutta. Hän kertoi haluavansa tehdä muutakin kuin pyöriä tutuksi tulleessa tulostusmateriaalimaailmassa. Tarjan toiveisiin vastattiin, ja hän sai vastuulleen laitetuoteryhmän.
”Kyseessä oli asiakirjaskannerit, eli tuoteryhmä, joka ei käytä tulostusmateriaaleja. Pääsin perehtymään yhteistyöhön Canon Euroopan kanssa tuotehallinnan, budjetoinnin, myyntiennustamisen, hinnoittelun ja tuotelanseerausten myötä.”
Myöhemmin Tarja pääsi työskentelemään kanavamarkkinointipäällikkönä vastaten liiketoimintaan liittyvien sisäisten ja ulkoisten sähköisten markkinointiviestintäkanavien kehittämisestä ja koordinoinnista.
Lopulta vuonna 2015 Tarja nimitettiin markkinointiviestinnän asiantuntijaksi, jossa hänen vastuullaan oli luoda asiakkaita ja prospekteja kiinnostavaa sisältöä, jotka generoivat myynnille myyntivalmiita liidejä sisältömarkkinoinnin ja markkinoinninautomaation keinoin.
"Tällä tiellä olen suunnilleen vieläkin Campaign Activation Specialistina. Olen mukana sisältömarkkinoinnissa ja kampanjoiden tuottamisessa sekä markkinointiautomaatiojärjestelmän käyttö on minun vastuullani”, Tarja taustoittaa.
Tehtävästä toiseen siirtyminen ylläpitää jatkuvaa oppimista
“Minun kuulee usein sanovan, että ei mennyt tämäkään päivä hukkaan. Taas opin jotain uutta”, Tarja naurahtaa. “En voisi kuvitella tekeväni 37 vuotta yhtä ja samaa.”
Uransa aikana Tarja on oppinut laidasta laitaan erilaisia taitoja liittyen muun muassa tuotehallintaan, asiakasviestintään, markkinointiviestintään, digimarkkinointiin ja koko markkinaan. Lisäksi hän on opetellut lukuisia eri järjestelmiä, oppinut hinnoittelua sekä taloushallinnon taitoja.
“Tämä on ollut oppimiskaari koko 37 vuotta”, Tarja toteaa.
Markkinointiviestinnän asiantuntijana on pysyttävä trendien aallonharjalla.
“Pitää seurata mediaa. Olen ollut webinaareissa sekä hakenut tutkimuksista tietoa. Täytyy tietää trendit ja mihin ollaan menossa, jotta osataan reagoida nopeasti. Tahto oppia uutta ja pysyä ajan tasalla”, Tarja kertoo.
Työyhteisö on tärkein
“On hyvin paljon itsestä kiinni, miten elämään ja työhön suhtautuu ja mitä työ sinulle antaa. Se riippuu itsestä ja halusta oppia uutta. Se on ainoa tapa kehittyä. Aina ei tarvitse vaihtaa työnantajaa”, Tarja toteaa.
“Canonilla on niin paljon erilaisia hommia. Meidän organisaatiomme ja työtehtävämme muuttuvat koko ajan. Ainakin minun urani aikana on ollut monenmoisia mahdollisuuksia.”
Työssään Urponen vaalii tarkkuutta ja täsmällisyyttä sovituissa aikataulussa. Työyhteisö on kuitenkin tärkein.
”Yhteistyön voimasta olen aina puhunut. Kukaan ei tee asioita yksin, vaan teemme töitä yhdessä yhteisen päämäärän eteen”, Tarja summaa.