MAISEMAKUVAUS
Kuvaaminen eri vuodenaikoina
Näillä Benjamin Hegyin vinkeillä saat kuvistasi esiin vuodenaikojen ainutlaatuiset tunnelmat.
Ikuista syksyn värit
Syksyinen luonto on vertaansa vailla. Muut vuodenajat eivät pysty samaan. Sadekuurot pehmentävät värisävyjä ja lempeä tuuli luo rytmikkään virtauksen. Usva ja sumu ovat upeita harmaanvalkoisia taustoja syksyn väreissä hehkuville lehdille.
"Syksy on vuodenaika, joka antaa eniten virikkeitä eri aisteille. Se saa minut pohtimaan elämän kiertokulkua", kertoo hollantilainen luonto- ja maisemakuvaaja Theo Bosboom. "Vaikka syksy onkin viehättävä vuodenaika, siitä on hyvin vaikea ottaa kuvia, joita ei ole ennen nähty". Autumn Leaves -kuvasarjassaan Theo halusi etsiä uusia tapoja korostaa syksyn parhaita puolia.
Theo ottaa paljon kuvia National Geographic- ja BBC Wildlife -lehdille, ja hänet on valittu kaksi kertaa Euroopan vuoden luontokuvaajaksi. Palattuaan belgialaiseen Hoëgnen laaksoon hän ymmärsi, että oli jo kuvannut kaiken, mitä metsällä oli tarjota.
"Syksyinen metsä on taianomainen, mutta muutaman vuoden kuluttua tajusin, että olen kuvannut sen jokaisesta kuvakulmasta", sanoo Theo. "Aloin pohtia, mitä tekisin seuraavaksi. Äkkiä huomasin lehtien putoavan puroon ja näin miten virta kuljetti niitä vesiputouksen alle ja miten ne juuttuivat oksiin ja kiviin. Sain idean kuvata lehtiä veden alta – ikuistaa syksyn värit kalan näkökulmasta."
Autumn Leaves -kuvasarjan perusidea on yksinkertainen, mutta sen toteuttamisessa oli monia haasteita. "Tässä vaiheessa olin vasta valokuvauksen harrastaja, en ammattilainen", Theo kertoo, mutta hän hyödynsi tehokkaasti Canon PowerShot G10 -kompaktikameransa vedenpitävää Canon WP-DC28 -koteloa. Hän puki ylleen kumisaappaat ja märkäpuvun, asetti kameran veden alle vesitiiviissä kotelossa ja suuntasi sen kohti taivasta.
"En nähnyt tarkasti mihin kameran etsin osoitti, mutta aina kun lehti ohitti kameran, painoin laukaisinta ja toivoin parasta", Theo jatkaa. "Suurin osa kuvista epäonnistui, ja otin vahingossa lukemattomia selfieitä, mutta yksi hieno kuva erottui joukosta [katso alla]. Näin sain idean kokonaisesta kuvasarjasta ja päätin hankkia Canon EOS 5D Mark III -kameraani [nyt Canon EOS 5D Mark IV] vesitiiviin kotelon."
Muutaman vuoden kuluttua Theo siirtyi valokuvauksen harrastajasta ammattikuvaajaksi ja lopetti päivätyönsä lakimiehenä vuonna 2013. Hän kehitti vedenalaista kuvaustekniikkaansa ja pyrki korostamaan luonnollista valoa aina kun mahdollista. Toisin kuin yleisesti maisemakuvauksessa, hänelle paras kuvausaika on keskellä päivää.
"Kun aurinko on lakipisteessään, jokeen heijastuu niin paljon valoa, ettei minun tarvinnut käyttää salamaa kuin harvoin. Salamasta on apua, jos vesi on todella tummaa, tai jos haluan lisää valoa johonkin erityiseen kuvakulmaan", Theo kertoo. "Käytin suurta ISO-herkkyyttä, jotta sain otettua vahvoja kuvia, koska veden alla tarvitaan paljon valovoimaa. ISO-herkkyyden lisääminen Canon EOS 5D Mark III -kamerassa ei onneksi vaikuttanut mitenkään kuvanlaatuun."
Theo ei nähnyt sommitelmaa reaaliaikaisesti, ja vaikka hänen oli luotettava "yritykseen ja erehdykseen", tarjolla oli myös monta apuvälinettä. "Käytän aina aukon esivalintaa, koska voin luottaa siihen, että kamera säätää valotusajan oikein. Näin saan aikaan terävyysalueen, joka on tärkeää maisemakuvauksessa ja kun haluan vangita kuvaan paljon yksityiskohtia", hän sanoo.
"Vedenalaisessa kuvauksessa en tarvinnut suurta syväterävyyttä, joten pystyin pitämään aukon suurena ja päästämään kuvaan enemmän valoa. Kameran automaattitarkennus on todella luotettava, ja se oli todella suuri etu, kun halusin päästä mahdollisimman lähelle kuvauskohdetta ja varsinkin jos vesi ei ollut kirkasta. Opin myös, että laajakulmaobjektiivilla sain aikaan parhaan tuloksen."
Jos pulahtaminen syksyisen kylmään jokiveteen ei innostu, vedenpinnallakin on paljon kuvattavaa. "Ihmiset haluavat yleensä ottaa eeppisiä maisemakuvia, joten he odottavat juuri oikeaa valaistusta. Minä puolestani haluan keskittyä yksityiskohtiin, jotka usein tuovat kuviin jotain erityistä", Theo sanoo. Pudonneet lehdet ja tammenterhot, kirkkaanväriset marjat ja pulleat sienet ovat syksyn tunnusmerkkejä, eikä niiden kuvaaminen välttämättä ole kiinni valon määrästä tai säätilasta. "Katso jalkojesi juureen ja huomaat pian monia mielenkiintoisia kuvauskohteita, joissa on rajaton määrä upeita yksityiskohtia."
Yksityiskohtien korostaminen liitetään usein makrokuvaukseen – ja monissa kompaktikameroissa on hienoja makrokuvausominaisuuksia – mutta Theolle se tarkoittaa maiseman tiettyihin puolien nostamista esiin. "Tarkennan mielelläni Canon EF 70-200mm f/2.8L USM -objektiivilla johonkin tiettyyn kohtaan, kuten puunoksaan. Sen jälkeen zoomaan lähemmäs ja kauemmas, kunnes löydän juuri sopivan etäisyyden", hän sanoo. "Sama onnistuu mainiosti myös kompaktikameralla."
Theo ei anna vallitsevien sääolosuhteiden vaikuttaa kuvaustyöskentelyynsä. Hänen mielestään luontokuvauksessa ei olekaan "huonoa keliä", kunhan kuvaajalla on oikeat varusteet ja kamera on suojattu riittävän hyvin. Kaikki kamerat eivät ole yhtä säänkestäviä, joten Theo suosittelee hankkimaan kunnollisen sade- tai vastavalosuojan. Theo jatkaa: "Tarkista sääennusteet ja varaudu säätilan muutoksiin. Kaikenlaisissa sääolosuhteissa voi ottaa upeita kuvia, ja itse asiassa joskus sade tai tuuli tuovat mukanaan mahdollisuuksia, joita ei muulloin ole tarjolla. Sateen jälkeen värit ovat voimakkaampia. Tuuli voi häiritä pitkän valotusajan käyttöä, jos haluat saada teräviä kuvia lehdistä tai muista liikkuvista kohteista. Toisaalta tuuli antaa uusia ulottuvuuksia esimerkiksi lehtien liikkeen kuvaamiseen. Sumuiset olosuhteet luovat upean tunnelman. Nouse aikaisin aamulla ja ikuista usvan läpi heijastuvat auringon ensisäteet. Olen liian kärsimätön odottamaan "oikeaa" valoa, joten jos valo ei riitä tiettyyn kuvauskohteeseen, etsin jotain muuta kuvattavaa."
Theo pitää paljon syksystä, mutta muistuttaa, että välivuodenajat ovat myös erittäin kiehtovia. "Kokeile kuvata vaikkapa loistonsa jo menettäneitä kesäkukkia pudonneiden lehtien takaa. Tai seuraa sääennustetta ja ole valmiina ensilumen sataessa: saat aikaan upean kuvasarjan, kun syksyn väreissä hehkuvien lehtien päälle putoilee lumihiutaleita", hän sanoo.
Theo Bosboomin Autumn Leaves -kuvasarja on saanut paljon julkisuutta, ja yksi sarjan kuvista oli ehdokkaana Creative Visions -kategoriassa vuoden 2013 Wildlife Photographer of the Year -kisassa. Jos valokuvaaja haluaa todella erottautua joukosta, valokuvissa täytyy olla omaperäinen ja tuore näkökulma. "Voit matkustaa kaukaisiin paikkoihin ja ottaa upeita kuvia, mutta useimmat kuvatoimittajat eivät kiinnitä niihin erityistä huomiota, ellei valitsemasi lähestymistapa ole persoonallinen", hän sanoo. "Tärkeintä on kysyä itseltään: mitä erityistä voin tuoda kuviini?".
Teksti: Natalie Denton
Inspirointiosiostamme löydät parhaat kuvausvinkit, osto-oppaat ja haastattelut – eli kaiken mitä tarvitset löytääksesi juuri sinulle sopivan kameran tai tulostimen ja herättääksesi seuraavan ideasi henkiin.
Takaisin tarinoihinMAISEMAKUVAUS
Näillä Benjamin Hegyin vinkeillä saat kuvistasi esiin vuodenaikojen ainutlaatuiset tunnelmat.
MAKROKUVAUS
Luontokuvaaja Ian Wade kertoo parhaat vinkkinsä makrokuvaukseen.
VINKKEJÄ JA TEKNIIKOITA
Katso miten voit säätää valon määrää kuvissasi ja saada ne näyttämään täysin erilaisilta.