Pitkään valotettujen mustavalkokuvien mestariksi

Pitkiin valotusaikoihin erikoistunut kuvaaja Stephen McNally kertoo, missä, milloin ja miten hän kuvaa valloittavia mustavalkoisia maisemakuviaan.
Mustavalkoinen kuva rakennuksen raunioista, kuvattu pitkällä valotusajalla, jotta pilven sumenevat.

Stephen McNally taitaa pitkän valotusajan käytön mustavalkokuvauksessa. Hänellä on ansiolistallaan useita näyttelyjä, eikä hänen intonsa tätä tyylilajia kohtaan ole laantunut. Hän työskentelee kampaajana. Valokuvaus pakottaa hänet ulos etsimään uusia paikkoja ja katselemaan tuttuja paikkoja uusin silmin. Hän saa valtavaa tyydytystä kuvaamisesta.


Monet valitsevat mustavalkokuvauksen, koska se voi korostaa draamaa kontrastien ja sävyjen kautta. Värien puuttuminen saa katsomaan kuvaa eri tavalla ja keskittymään sommitteluun, kohteeseen ja muotoon. Yhdessä mustavalkokuvaus ja pitkä valotusaika saavat aikaan jännittävän lisätason. Kuten Stephen sanoo: "Valokuvaus pitkällä valotusajalla luo eteerisen maailman, jota ei näe silmin, mutta jonka kamera tavoittaa.

Tässä kerromme, miten Stephenin työ on kehittynyt prosessin ja laitteiston osalta – ja miksi hän on niin innoissaan tekniikasta.

Miksi mustavalkoinen ja pitkä valotusaika?

Puiden kannot ja juuret nousevat vedestä eteerisessä maisemassa.

"Menin Englannin Delameren Blakemere Moss -suolle kuvaamaan järvessä olevia kantoja, koska Forestry Commission on kaatanut puut palauttaakseen maan luonnolliseksi vesimuodostumaksi", kertoo valokuvaaja Stephen McNally tästä kuvasta. "Kannoista tuli mainion abstrakti, minimalistinen kuva, kun sen otti pitkällä valotusajalla, joka eristää kohteen. Pitkä valotusaika tasoittaa veden, joten se näyttää ihan jäältä." Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla, Canonin kiinnityssovittimella EF-EOS R ja EF 24-105mm f/4L IS USM -objektiivilla (jonka seuraaja on Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) (40 mm:n polttovälillä, 7,3 s, f/11 ja ISO 100). © Stephen McNally

Ränsistynyt venevaja ja sen päällä kiemurtelevat pilvet.

Stephen otti tämän kuvan unohtuneesta venevajasta käydessään Walesin Angleseyssa. "Kun näin tuon venevajan, kiinnostuin sen ovien sävyistä ja yksityiskohdista sekä alalaidan erittäin tumman merilevän tuomasta kontrastista. Harmaan sävyjä on valtavasti, ja näin niiden yläpuolella valkoiset pilvet", hän sanoo. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla, jossa on Canonin EF-EOS R -kiinnityssovitin, ja Canon EF 16-35mm f/4L IS USM -objektiivilla (16 mm:n polttovälillä, 4 s, f/7.1 ja ISO 100). © Stephen McNally

Stephen aloitti kuvaamalla suosittuja kohteita, kuten merimaisemia auringonlaskujen ja -nousujen aikaan, mutta vaihtoi sitten haastavampiin kohteisiin. "Kyllästyin tekemään samaa kuin kaikki muut. Halusin haastaa itseäni enemmän ja tehdä enemmän kameralla", hän kertoo.

Sen lisäksi, että kuvaan tulee surrealistinen elementti, iso osa pitkän valotusajan viehätystä on se yllätys – et tiedä, millainen kuvasta tulee, ennen kuin suljet sulkimen ja katsot näyttöä. Kun kameran suljin on auki pitkään, kamera tallentaa liikkeen, joka muodostuu luonnollisesti liikkuvista kohteista, kuten vedestä, pilvistä tai vaikkapa ihmisistä. Tämä osa on kontrastinen näkymän paikallaan pysyville kohteille, jotka pysyvät terävinä.

Tai kuten Stephen sanoo: "Valokuvan eteerinen tuntu vetää minua puoleensa. Pitkä valotusaika tasoittaa meren, vaikka silmä näkee valtavien aaltojen liikkeet. Tuon kaiken voi keskeyttää pitkällä valotusajalla – siinä on sen taika."

Parhaat kuvauspaikat

Tarkennettuna yksinäinen puu, tausta on vaalea, yllä olevien pilvien liike on pysähtynyt.

Mustavalkoisen valokuvan onnistumisen tekijä on Stephenin mukaan varjojen monipuolisuus. "Työskentelen sillä periaatteella, että mustavalkoisessa kuvassa on puhdasta valkoista ja puhdasta musta ja eri sävyjä ja rakeita. Muokkausohjelmistossa alarivin numerot 1–12 näyttävät kaikki sävyt. jos luku on 12, tuloksena on täydellinen mustavalkoinen kuva." Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla, Canonin kiinnityssovittimella EF-EOS R ja Canon EF 16-35mm f/4L IS USM -objektiivilla (20 mm:n polttovälillä, 30 s, f/11 ja ISO 100). © Stephen McNally

Vanhan maalaistalon rauniot, taustalla puita ja pelto, yläpuolella pysähtyneet pilvet.

"Ota aina testikuva, jotta näet histogrammin tuloksen. sen jälkeen osaat päättää valotusajan", Stephen ehdottaa. "Olen ottanut yli- ja alivalotuksen varoitukset käyttöön, jotta näen, milloin kirkkaat alueet uhkaavat palaa puhki. Jos valotat kuvaa mahdollisimman paljon, tiedät saaneesi talteen dataa niin paljon kuin mahdollista. Jos kirkkaat kohdat ovat palaneet puhki, dataa ei voi palauttaa." Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla, Canonin kiinnityssovittimella EF-EOS R ja Canon EF 16-35mm f/4L IS USM -objektiivilla (16 mm:n polttovälillä, 38 s, f/11 ja ISO 100). © Stephen McNally

Stephen palaa yhä uudestaan samoihin paikkoihin Englannin luoteisosissa. Hänellä on lempipuunsa, ja hän haluaa nähdä, miten ne muuttuvat vuodenaikojen mukaan. Kun hän on uudessa paikassa, tutkii maisemaa ja painaa mieleensä paikat, joihin hän aikoo palata.

Jos kuvaat merimaisemia, "sinun on tutkittava vuorovesiä", hän sanoo. "Tavallisesti kuvaan laskuvettä. Jos kuvaat nousuvettä, kamera liikkuu valotuksen aikana, joten kuvista tulee epäteräviä. Kamera pysyy varmemmin paikallaan laskuveden aikana.

Stephen kuvaa usein syksyllä, koska pilvinen päivä on parempi taivaan pitkään valotukseen, kun kameraan päästetään enemmän valoa. "En kuvaa keskikesällä, koska silloin minun pitäisi olla liikkeellä kahdelta yöllä. Niinpä aloitan yleensä syyskuussa, kun aamu koittaa kuudelta. Tutkin kuvauspaikkojani, milloin aurinko nousee ja mistäpäin valo tulee. Jos on hämärää ja puolipilvistä, tiedän, että voin kuvata", hän kertoo. Hän aloittaa katsomalla kameran histogrammia selvittääkseen käytettävissä olevan valon ja ajan.

Stephenin kuvissa on melankolinen tunnelma, joka johtuu osittain kohteesta. Hänellä on tapana tarkentaa teollisiin kohteisiin tai hylättyihin rakennuksiin – laiminlyötyihin paikkoihin, jotka olivat aikoinaan täynnä elämää. "Vanhat rakennukset vetävät minua puoleensa", hän sanoo. "Kun olin hiljattain Walesin Angleseyssa, törmäsin vanhaan maalaistaloon (oikeanpuoleinen kuva yllä) ja mietin, että kuinka kauan tämä maatila on ollut raunioina? Ja miksi heidän oli luovuttava sen hoitamisesta? Missä ovat ihmiset, jotka asuivat ja työskentelivät siellä?"

Nämä menneiden aikojen merkit sopivat myös erinomaisesti mustavalkokuvaukseen. "Mustavalkokuvauksessa sommittelu on keskeinen tekijä, sen on oltava vahvaa", hän lisää.

Suosikkivarusteet

Rakennuksen rauniot, taustalla vaalea taivas, pilvien liike on sumentunut.

Kuvatessaan viktoriaanisen posliinitehtaan raunioita Stephen huomioi, että "työntekijät ovat kulkeneet kilometritolkulla, koska ympärillä ei ole mitään muuta. He valmistivat posliinituotteita, ja laivat kuljettivat ne pois." Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla, Canonin kiinnityssovittimella EF-EOS R ja Canon EF 16-35mm f/4L IS USM -objektiivilla (16 mm:n polttovälillä, 86 s, f/11 ja ISO 100). © Stephen McNally

Kumpu kalliolla, taustalla tyyni meri ja liikkeestään pysähtyneet pilvet.

Kun sää ja valaistus ovat kohdillaan, on syytä ottaa niin monta kuvaa kuin mahdollista. "Pilvien tai veden liikettä ei aina voi ennakoida, mutta otoksen onnistuminen riippuu siitä. Otin Angleseyssa yli 100 kuvaa, mutta olen käsitellyt niistä vain 20, muut olen hylännyt", Stephen sanoo. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla, jossa on Canonin EF-EOS R -kiinnityssovitin, ja Canon EF 16-35mm f/4L IS USM -objektiivilla (16 mm:n polttovälillä, 55 s, f/11 ja ISO 160). © Stephen McNally

Kameran vaihtaminen avasi Stephenille uusia mahdollisuuksia kehittää prosessiaan. Hän aloitti Canon EOS 450D -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS 850D), vaihtoi sitten Canon EOS 60D -kameraan (jonka seuraaja on Canon EOS 90D) ja käyttää nyt Canon EOS R6 -kameraa. Siitä huolimatta, että Stephen vaihtoi peilittömään kameraan, hän voi edelleen käyttää laadun kärsimättä EF-suosikkiobjektiivejaan Canon EF-EOS R -kiinnityssovittimen avulla.

"Pidän Canon EOS R6 -kameran kosketusnäytöstä, se on niin intuitiivinen. Voit muuttaa f-arvoa tai ISO-herkkyyttä koskettamalla näyttöä", hän sanoo.

Stephen käyttää usein aikavalotustilaa, jossa hän voi pitää suljinta auki niin kauan kuin hän painaa laukaisinta. Käyttämällä laukaisukaapelia voi välttää laukaisimen painamisesta aiheutuvan kameran tärähtämisen. "Aikavalotustila on keskeinen pidettäessä suljinta auki pitkiä aikoja kuvattaessa pimeässä tai käytettäessä 10 tai 16 askeleen ND-suodinta", hän sanoo.

Stephen ottaa usein kuvausmatkoilleen mukaan useita kameroita, jotta saa ajan kulumaan. Kuvatessaan 20 minuutin valotusajalla Canon EOS R6 -kamerallaan hän voi odotellessaan virittää toisen kameran eri kulmaan.

Viimeinen työkalu Stephenin työkalupakissa on kuvankäsittelyohjelmisto. Hän kuvaa RAW-muodossa ja värikuvia, jolloin hänellä on enemmän käsiteltävää tietoa editoidessaan. Sitten hän muuntaa kuvan mustavalkoiseksi ennen kuin muokkaa sitä ohjelmistossa, esimerkiksi Adobe Photoshopissa tai maksuttomassa Canon Digital Photo Professional (DPP) -ohjelmassa. "Säädän tasoja ja käyriä ja lisään sävyerottelua. Jos joudun käsittelemään tiedostoa yli 10 minuutin ajan, poistan tiedoston. Haluan välttää liikaa editointia, joten yritän saada kaiken kohdalleen kamerassa", hän kertoo.

Täydellisen kuvan ottaminen

Maiseman etualalla on hummerimerta, vesi näyttää tyyneltä ja taustalla pilvien liike pysähtyneen.

Luonnossa sommittelu ei aina ole kohdallaan, joten Stephen suosittelee puuttumaan sommitteluun kuvan tasapainon parantamiseksi. "Hummerimerta oli ruudun laidassa, mutta siirsin sitä lähemmäs keskustaa. Yritän aina saada etualalle jotain. Olen aiemmin käyttänyt ajopuita ja haluan luoda melkoisen abstrakteja maisemia." Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla, Canonin kiinnityssovittimella EF-EOS R ja Canon EF 16-35mm f/4L IS USM -objektiivilla (16 mm:n polttovälillä, 71 s, f/11 ja ISO 100). © Stephen McNally

Puiden juuret nousevat tyynestä, vaaleasta vedestä antaen kuvalle veistosmaista tuntua.

Valokuvaaminen heikossa valaistuksessa pitkällä valotusajalla rauhoittaa Stepheniä. "Kun odotat valon voimistumista, on kuin maailma olisi pysähtynyt. Ketään ei näy. Maailma tuntuu olevan kokonaan sinun", hän kertoo. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla, jossa on Canonin EF-EOS R -kiinnityssovitin, ja Canon EF 24-105mm f/4L IS USM -objektiivilla (80 mm:n polttovälillä, 36 s, f/11 ja ISO 100). © Stephen McNally

Kuvaaminen heikossa valaistuksessa ja pitkällä valotusajalla on melkoisen haastavaa. "Yhdeksän kymmenestä kuvasta epäonnistuu", Stephen selittää. "Paras vaihtoehto niille, jotka haluavat tutustua tähän tyylilajiin, on kokeilla ja lähteä ulos heti, kun valo on sopiva", hän lisää.

"Vähintään 10 askeleen ND-suodin on hyödyllinen. Voit myös kuvata heikossa valaistuksessa, juuri ennen auringonnousua. Ennen aamunkoittoa voit saada valotusajaksi jopa 50 sekuntia, mikä tuottaa erinomaisia tuloksia. Käytän myös käänteisiä asteittain voimistuvia ND-suotimia, kun taivaanrannassa on pimeämpää, koska se on valoisin kohta, kun aurinko alkaa nousta."

Etsi paikka, tutki sijaintia, lähde liikkeelle aikaisin aamulla ja kokeile Stephenin pitkään valotettujen mustavalkokuvien tekniikkaa. Stephen antaa vielä lopuksi seuraavan ohjeen: "Hanki niin paljon tietoa kuin voit ja käytä sitä. Et koskaan saa mitä haluat, ellet yritä."



Teksti: Natalya Paul

Vastaavia tuotteita

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Maailman ikuistaminen yksivärisenä

Värisokea valokuvaaja Chris Ward kertoo, miten luodaan tarkkoihin yksityiskohtiin keskittyviä kuvia.

Vinkkejä mustavalkokuvaukseen

Opi ottamaan upeita mustavalkokuvia niin häistä, maisemista, urheilusta kuin ihmisistäkin.

Valojuovien ikuistaminen

Pitkien valotusaikojen käyttö valojuovien ikuistamisessa: vinkkejä Canonin Redline Challenge -haasteen voittajalta.

Ota kuvia etäyhteydellä

Tutustu etäkuvauksen etuihin kaikessa valokuvauksessa.