MUSTAVALKOKUVAUS

Yksivärinen: Enemmän kuin mustavalkoinen

Taidekuvaaja Chris Ward kertoo, miten värien näkeminen eri tavalla auttaa häntä luomaan kuvia, joissa on tarkkoja yksityiskohtia.
A black and white image of trees forming a canopy over a path, sunlight dappling the ground.

Värien aistimus on vahvasti tunnesidonnaista. On olemassa psykologisia teorioita siitä, miten värit vaikuttavat meihin. Se vaihtelee kulttuurien välillä, mutta vihreän tai sinisen uskotaan rauhoittavan, kun taas punaisen tai oranssin uskotaan stimuloivan meitä tai jopa saamaan aikaan näläntunteen! Nämä ideat ohjailevat pukeutumistamme, sisustusvalintojamme ja valokuvaamisen kontekstissa kuvaamistyylejämme.

Kaikki eivät kuitenkaan erota värejä samalla tavalla. Isossa-Britanniassa asuvalla taidevalokuvaaja Chris Wardilla on synnynnäinen tila nimeltä deuteranopia, joten hänen on vaikea erottaa vihreän sävyjä. Hän pystyy kuitenkin tunnistamaan yksityiskohtia, hienovaraista kontrastia ja vaihtelevaa rakennetta paremmin kuin muut – mistä on todellakin hyötyä yksivärikuvien asiantuntijana.

Yksivärisyyden merkitys

Yksivärinen kuva niityllä olevasta yksinäisestä talosta, maa ja taivas ovat jyrkässä kontrastissa pensaan ja puiden oksien tummien ääriviivojen kanssa.

Taidekuvaaja Chris Ward palaa usein samoihin kuvauskohteisiin, kuten tämän Lincolnin eteläpuolella, Englannissa sijaitsevan puun luo. Tämä on otollinen paikka sen huomaamisessa, miten kasvit ja taivas vaikuttavat kuviin. "Tässä kuvassa näkyy pilvetön ja usvainen taivas sekä sadonkorjuun jälkeinen tuore sänki", hän sanoo. Chris ylivalotti taivaan ja pellon ja loi siten selkeämmän sommittelun. "Negatiivinen tila auttaa rajaamaan puun, ja pensasaita luo voimakkaan horisontin taivaan ja pellon erottamiseksi." Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektiivilla (105 mm:n polttovälillä, 1/330 s, f/11 ja ISO 100). © Chris Ward

Yksivärisyyttä käytetään usein virheellisesti mustavalkoisen synonyymina, mutta yksivärisyydessä on oikeastaan kyse yhden värin eri sävyistä. Kyseessä voi olla mikä tahansa väri, mutta yleensä käytetään harmaata tai seepiaa. "Se, mitä pidämme mustavalkoisena, on usein harmaansävyä (greyscale)", Chris selittää, koska siinä on useita värisyvyyksiä harmaan sisällä. Tietyt kuvauskohteet ovat kuin luotuja yksiväriseen kuvaamiseen – juuri sellaiset, joita Chris luonnostaan näkee. Niissä voi olla tekstuureja tai varjoja, jotka luovat mielenkiintoisen sävyalueen – täplikäs valo metsässä, kivien karkeat kuviot tai joen veden levottomuus.

Mutta riisutut, lähes piirrosmaiset kuvat toimivat yhtä hyvin. ”Yksivärinen kuvaaminen on mielestäni vähemmän rajoittavaa kuin värikuvaus, koska se on itsessään jo melko abstraktia, joten kuvaan voi hyvällä omallatunnolla tuoda jotain uutta”, kertoo Chris. ”Jos ylivalottaisin värikuvaa, se näyttäisi kamalalta.” Mutta yksiväristä kuvaa valottamalla saa luotua vaikuttavan ja minimalistisen tyylin.

Yksivärinen kuvaussessio

Mustavalkoinen lähikuva maailmanpyörästä vasten vaaleaa ja piirteetöntä taivasta.

"Bridlingtonin piirteetön ja pilvetön taivas oli tuona päivänä täydellinen maailmanpyörän läpi kuvaamiseen", Chris muistelee. "Pyörä ei liikkunut, joten pystyin käyttämään melko pitkää valotusaikaa. Pyörän puolat olivat maagisen näköisiä taivasta vasten. Kuvatyylien kontrastin lisääminen auttoi erottamaan pyörän takana olevasta taivaasta." Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (54 mm:n polttovälillä, 1/50 s, f/22 ja ISO 300). © Chris Ward

Seepiansävyinen kuva joen varrella olevista varastorakennuksista, joiden monet ikkunat heijastavat uinuvaa vettä.

Bostonissa, Englannissa sijaitsevan joen varrella olevat varastot ovat nykyään asuntoja. Niiden nostalginen ja teollinen ulkonäkö sopii loistavasti yksivärikuvaukseen. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (50 mm:n polttovälillä, 1/60 s, f/11 ja ISO 100). © Chris Ward

Chris kuvasi Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla, joten hän pystyi sommittelemaan kuvia joustavasti. Yksivärikuvauksessa käytettävät objektiivit eivät juurikaan eroa värikuvauksesta, vaan sommittelu on se joka määrää. "Sen sijaan, että katsetta ohjataan värin avulla, johtajina toimivat korostukset ja kontrasti. Kuvatyylit-valikossa voi valita tyylin, jonka nimi on ”monochrome”. Sen kautta pääsee toiseen valikkoon, josta voi säätää kaikkea terävyydestä kontrastiin", neuvoo Chris. "Voi lisätä myös kameran sisäisen suotimen, joka muuttaa tapaa, jolla kamera reagoi eri väreihin. Siten punaisen vihreän, sinisen, keltaisen tai oranssin sävyt muuttuvat tummemmiksi." Chris käyttää yleensä punaista suodinta, joka tummentaa taivasta ja lehvästöä maisemakuvissa ja poistaa häiritsevät tekijät.

Jos käytät Canon EOS R -järjestelmän runkoa ja EF- tai EF-S-objektiiveja, EF-EOS R:n drop-in-suotimen kiinnityssovittimen avulla voit myös käyttää drop in -harmaasuotimia (ND) tai polarisaatiosuotimia, jotka herättävät maisemat eloon.

Canon EOS R6 -kameran kuvatyyleillä otetut kuvat tallennetaan pakattuina JPEG-tiedostoina. Mutta jos kuvaat RAW-kuvia, tiedostot säilyttävät kameran tallentaman koko tietoalueen. " RAW-tiedostojen käytön etuna on se, että niissä on enemmän muokkauksessa hyödynnettäviä tietoja", Chris sanoo.

Chris kuvaa usein myös värikuvia. "Olen keskustellut eri valokuvaajien kanssa ja vaikuttaa siltä, että jos kuvaaja ei ole värisokea, yksiväristen kuvien ottaminen on helpompaa, jos näyttö on jo valmiiksi yksivärinen, kun taas värisokeat kuvaavat mieluummin värillisenä,” ilmenee Chrisille.

Mustavalkokuvien muokkaaminen

Veden ylle, vasten yksivärisen kuvan vaaleaa taustaa, ilmestyy tumma poikittainen aallonmurtajarivi.

”Kuvauspäivä Bridlingtonissa oli melko sumuinen ja nousuvesi lähes täydessä korkeudessa, joten aallonmurtajat olivat melkein kokonaan veden alla”, Chris muistelee minimalistisen kuvan ottamista Canon EOS R6 -kameran kuvatyyleillä. "Valotusaika tuli miettiä tarkkaan, koska halusin sen olevan riittävän pitkä, jotta isot aallot sumentuisivat, mutta silti riittävän nopea luomaan heijastuksiin veden vaikutelman ilman ND-suodinta. Tavoitteenani oli minimalistinen tulos, jotta pystyin ylivalottamaan meren ja taltioimaan aallonmurtajat juuri oikein. Todellisuudessa puu oli hyvin tumma, joten minulle jäi hieman enemmän ylivalotuksen varaa ja tilaa yksityiskohdille. Päädyin kuitenkin laittamaan aukon koville. Tämä on todennäköisesti ainoa f/40-aukolla ottamani kuva." Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (94 mm:n polttovälillä, 0,6 s, f/40 ja ISO 100). © Chris Ward

”Sain alkuvaiheessa hyvän neuvon mustavalkokuvien editoimiseen ja se oli rohkea ylimuokkaaminen,” Chris sanoo. ”Kun jälkikäsittelyohjelmiston liukusäädintä liikuttaa, jossain kohtaa kuva alkaa näyttää hyvältä. Kohdan ylittäminen saa kuvan näyttämään huonolta ja kohdan alittaminen ei tunnu tarpeeksi hyvältä”, hän jatkaa. ”Mutta jos heti alussa laittaa säätimet tappiin ja ottaa sen jälkeen napsun pois, lopputulos on usein lähellä optimaalisinta.”

Väri on yllättävän tärkeä työkalu yksivärikuvien muokkauksessa. "Kun muunnat kuvan mustavalkoiseksi editointiohjelmistossa, voit käyttää värikanavien liukusäätimiä", hän selittää. "Koska väri voi olla työkalu kontrastin luomiseen, muokkauksen aikana voi tutkia, mihin mikäkin väri vaikuttaa ja siten luoda kontrastia värisävyjen avulla.”

Ohjelmistoissa on tavallisesti kuusi väriliukusäädintä, jotka vaikuttavat eri värikanavien luminanssiin. Esimerkiksi maisemakuvassa taivaan sävyä voi muuttaa säätämällä sinisiä ja akvamariinisia liukusäätimiä sekä kasvillisuuden sävyä keltaisilla ja vihreillä liukusäätimillä. Punainen liukusäädin toimii tiilirakennuksiin, kun taas oranssi liukusäädin voi auttaa parantamaan ihonsävyjä muotokuvissa.

"Vaikein tilanne on varmaankin kivet, joiden ympärillä on ruohoa", Chris selittää. "Kun sellaisen muuttaa yksiväriseksi, se voi näkyä keskisävyjen mössönä, missä kumpikaan ei erotu kunnolla. Kun muokkausohjelmistolla muutetaan vihreän ja keltaisen kanavan kirkkautta, kiven sävy pysyy samana, mutta ruoho kirkastuu. Kukkien tapauksessa eri kanavilla voi erottaa kukan eri sävyt eri puolilla kasvia.”

Vinkkejä mustavalkotulostukseen

Värikuva valkoisesta sillasta tummien puiden keskellä valaistuna.

Hartsholme Country Park -puisto Lincolnissa on jäännös 1950-luvulla puretusta kartanosta, ja se on myös paikka, jossa Chris usein vierailee. Tässä maisemassa on omat haasteensa. "Puihin ja kirkkaaseen siltaan osuvien valojen välillä on valtava dynaaminen alue", Chris sanoo. "Valotan siltaa ja annan puiden jäädä varjoon, ja näin jokea lähimpänä olevat puut ovat edelleen mukavan vastavalaistuja. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (70 mm:n polttovälillä, 1/40 s, f/11 ja ISO 320). © Chris Ward

Yksivärinen valkoinen kuva samaisesta sillasta tumman lehvästön keskellä. Kuvassa on käytetty kameran sisäistä violettia sävyä.

Chris muutti kuvan mustavalkoiseksi EOS R6 -kameran kuvatyylien avulla ja lisäsi kuvaan violetin sävyn, joka on yksi vaihtoehdoista. "Kaikki sävyt ovat samasta väristä, joten kuva on silti yksivärinen", hän selittää. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (70 mm:n polttovälillä, 1/40 s, f/11 ja ISO 320). © Chris Ward

Tilanteissa, joissa Chris on ottanut pelkän mustavalkokuvan, hän määrittää tulostimensa harmaansävyn (greyscale) asetukseen, mutta pääasiassa hän tulostaa värillisenä.

”Laitan jälkikäsittelyssä kuviin hentoja värisävyjä ja tulostan kuvat värillisinä", hän mainitsee. "Lisään valotusta noin puoli askelta. Juuri sen takia, että se näyttää ruudulla aina kirkkaammalta kuin tulostettuna.”

Chris käyttää mielellään jaettua sävytehostetta, joka käyttää eri värejä korostuksissa ja varjoissa. ”Teen korostuksista yleensä hieman lämpimämpiä ja varjoista kylmempiä. Nämä muutokset tekevät kuvista vangitsevia.”

Pienikokoinen A3-tulostin, kuten Canon imagePROGRAF PRO-300, sopii erinomaisesti laadukkaiden yksivärikuvien tulostamiseen.

Kamera valmiudessa

Värikuva vaaleanpunaisista ruusuista mustalla paperitaustalla.

Chris on ottanut uransa aikana satoja kuvia kukista. Hän myöntää, ettei ”niistä suurinta osaa tulla koskaan näkemään”, koska ne ovat harjoituskuvia. Otin kuvan luonnollisessa valaistuksessa mustaa paperitaustaa vasten ja tapojeni vastaisesti kolmijalan avulla, jolloin pystyin käyttämään melko pientä aukkoa." Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (57 mm:n polttovälillä, 30 s, f/25 ja ISO 100). © Chris Ward

Yksivärivalkokuva samoista ruusukimpusta, punaisia värikanavia on tällä kertaa säädetty päästämään läpi haalean punaisen sävyn, mikä saa ruusut näyttämään vaaleanvioletilta.

"Värikanavien säädöt vaikuttavat kuvaan ennen kuin se muuttuu mustavalkoiseksi", Chris selittää. "Jos siis punaista värikanavaa pienennetään, kun kuva muunnetaan mustavalkoiseksi, punaiset sävyt näkyvät tummempana harmaan sävynä. Kuvaan on myös lisätty hieman punaista sävyä, jotta ruusujen herkät sävyt ja yksityiskohdat näkyvät luonnollisina." Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (57 mm:n polttovälillä, 30 s, f/25 ja ISO 100). © Chris Ward

Jos siis yksivärikuvaamisella leikittely kuulostaa kiinnostavalta, mistä kannattaa aloittaa? "Harjoittele kukilla", Chris ehdottaa. ”Erilaisia tekstuureja ja värejä on paljon, joten niiden kanssa leikkimisellä pääsee jo pitkälle. Jos kukat saa näyttämään luonnollisilta yksivärisinä – koska useinhan väri määrittää kukan – voit hyödyntää oppimiasi taitoja myös muihin kohteisiin.”

Monet historian tunnetuimmista valokuvista ovat mustavalkoisia: Ansel Adamsin dramaattiset maisemat, Dorothea Langen empaattiset muotokuvat tai Henri Cartier-Bressonin elävät katukuvat. Nämä kuvaajat eivät olleet värisokeita, vaan he työskentelivät aikana ennen värivalokuvia. He kuitenkin tarkkailivat maailmaa eri tavalla ja osasivat arvostaa erilaisia kuvioita, yksityiskohtia ja harmaan sävyjä.

Nykypäivänä digitaalikameralla voi työskennellä aivan samalla tavalla – voi tarkastella ympäristöään uusista näkökulmasta ja tulkita näkemäänsä uudella tavalla.



Teksti: Rachel Segal Hamilton

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit