Tarinat viiden upean urheilukuvan takaa

Oletko valmis viemään urheilukuvauksen uudelle tasolle? Viisi urheilukuvauksen ammattilaista kertoo näiden viiden upean kuvan vaatimista valmisteluista, varusteista ja asetuksista sekä antaa vinkkejä ja neuvoja samanlaisten vaikutelmien luomiseen itse.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Nopeatahtisen toiminnan kuvaamisen paineet voivat joskus estää urheilukuvaajia ikuistamasta huippuhetkeä – muista erottuvaa otosta, joka todella vie huomion. Tässä on kuitenkin esimerkkejä siitä, miten oikeilla asetuksilla, stressaavissa tilanteissa toimivilla varusteilla ja luovalla tyylillä voi saada vaikuttavia ja epätavallisia kuvia.

Haastattelimme viittä ammattilaista, jotka ovat erikoistuneet kuvaamaan erilaisia urheilulajeja, ja selvitimme, mikä inspiroi heitä näiden kuvien ottamisessa ja varusteiden ja asetusten valinnassa. Kerromme myös, mitä vinkkejä ja neuvoja he antaisivat aloitteleville valokuvaajille, jotka haluavat luoda itse samanlaisia vaikutelmia.

James Musselwhite

Paini on laji, josta saa dramaattisia muotokuvia, mutta valokuvaaja James Musselwhite halusi rikkoa rajoja tällä brittiläisen ammattipainijan Cassiuksen surrealistisella kuvalla (kuva ylhäällä). "Hänellä on hyvin näyttävä tyyli, ja halusimme kuvata tätä energiaa perinteisemmällä estetiikalla, aivan kuin hän olisi ollut murtautumassa ulos kalliosta", hän kertoo.

James käytti Canon EOS R6 -kameraa Canon-kiinnityssovittimen EF-EOS R ja Canon EF 70-200mm f/2.8L USM -objektiivin kanssa, otti kuvan asetuksilla 155 mm, 1/8000 s, f/5.6 ja ISO 400 ja käytti kameraa älypuhelimensa Canon Camera Connect -sovelluksella. Haasteena oli saavuttaa hänen haluamansa vaikutelma ilman jälkikäsittelyä. ”Maalasimme painijan kehon ja heittelimme sitten jauhopusseja häntä kohti, kunnes saimme haluamamme kuvan. Asetin EOS R6 -kameran jalustalle, jotta pystyin kuvaamaan puhelimellani, ja liitin kameran näyttöön, jotta pystyimme todella keskittymään valoon ja sommitteluun", hän lisää.

Kasvokuva mustaan puseroon pukeutuneesta henkilöstä valkoisen tiilitaustan edessä.

Rugby ja amatööripaini

”Osoittamalla, että tiedät, miten ala toimii, voit tehdä vaikutuksen promoottoriin, mutta hän ei halua faneja takahuoneeseen eikä alan liiketoimintaan. Tietojasi hyödyntämällä voit päästä piireihin, joissa sinuun luotetaan, mutta älä osoita faniuttasi liian selvästi.”

Kokeile itse


"Sinun on tiedettävä tarkasti, miten käyttämäsi materiaalit käyttäytyvät", James sanoo. ”Kokeile erilaisia elementtejä, joita ei yleensä käytetä muotokuvissa. Voit aloittaa vedellä ja tähtisadetikuilla, tai kokeilla valomaalausta puhelimen taskulampulla.”

James suosittelee myös kokeilemaan eri valotusaikoja, jotta näet, mikä toimii kuvattaessa. ”On tärkeää nähdä, miten eri elementtien liike saadaan pysäytettyä, jotta tällainen kuva onnistuu”, hän lisää.

Jean-Baptiste Liautard

Musta siluetti henkilöstä polkupyörän päällä sinisten valojuovien ympäröimänä

Canon-lähettilään Jean-Baptiste Liautardin yökuvan valojuovat on tehtiin sinisellä LED-valosauvalla, jotta staattiseen kuvaan saatiin liikkeen tuntua. ”Tarvitsin laajakulmaobjektiivin tätä dynaamista vaikutelmaa varten, ja halusin valojuovien näyttävän suuremmilta kuvan reunoilla, jotta kuva näyttäisi kolmiulotteiselta”, hän kertoo. ”Pidän sinisestä väristä ja kylmyydestä, jota se tuo kuvaan.” Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM -objektiivilla (jonka seuraaja on Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) (16 mm, 20 s, f/6.3 ja ISO 100). © Jean-Baptiste Liautard

Vanha näytönsäästäjä toimi sinisten valojuovien inspiraation lähteenä näyttävässä kuvassa, jonka Jean-Baptiste otti maastopyöräilijä Peter Kaiserista. John-Baptiste loi valojuovia kävelemällä Peterin ympäri ja tekemällä valolla tuulilasinpyyhintä muistuttavia liikkeitä. Hän pysäytti liikkeen Peterin takana ja toisti saman palatessaan takaisin, jotta vaikutelmasta tuli symmetrinen. ”Tiesin, että halusin kohteen kuvan keskelle, ja että valo loisi dynaamisen kuvion kuvan reunasta toiseen", hän kertoo.

Haasteena oli tietää, saiko hän aloitettua ja lopetettua valomaalauksen oikeassa kohdassa. ”Minun piti tarkistaa virheet ja arvioida, miten ne korjataan. Peter joutui pysymään liikkumatta paikallaan, ja minun piti kävellä tasaisesti, jotta juova näytti luonnolliselta”, hän lisää. ”20 sekunnin valotusajan ansiosta pystyin liikkumaan urheilijan ympärillä LED-valosauvan kanssa, ja aukkoarvon f/6.3 ansiosta sain laajemman terävyysalueen, jotta kaiken sai näkymään terävänä, myös valojuovat.

Mustavalkoinen kasvokuva henkilöstä vaaleissa vaatteissa mustaa taustaa vasten.

Extreme-lajit

”Kuvattavan urheilulajin tunteminen on tärkeää, koska silloin voit ennakoida, mitä tapahtuu. Kuvaan usein nopeatahtista toimintaa metsässä tai muussa heikosti valaistussa ympäristössä, joten jos haluan pysäyttää liikkeen, minulla on oltava valovoimaiset objektiivit ja hyvä kenno.”

Kokeile itse


”Tällaisten kuvien ottaminen vie aikaa”, Jean-Baptiste kertoo. ”Tarvitaan täysin vakaa kamera, joten on käytettävä jalustaa. Tarvitaan myös pitkä valotusaika ja todella pimeä ympäristö.”

Jos kokeilet tätä itse, pyydä kaveria poseeraamaan kohteena tai käytä jotakin esinettä, ja kokeile sitten liikutella valoa kohteen ympäri eri tavoin. Mitä hitaammin liikutat valonlähdettä, sitä kirkkaampaa valomaalaus on, koska valolla on enemmän aikaa imeytyä kameran kennoon. Muista käyttää tummia vaatteita, joissa ei ole heijastavia pintoja, jotta et itse näy kuvissa.

Morgan Harlow

Verkkopalloilijan pää ja olkapäät sekä käsivarret taivutettuina pään yllä, kun hän hyppää kuvan ulkopuolella olevaa palloa kohti.

Urheilukuvaaja Morgan Harlow otti tämän kuvan ugandalaisesta verkkopalloilijasta Mary Cholhokista koronapandemian varotoimien aikana, mikä rajoitti hänen mahdollisuuksiaan liikkua areenalla. Kuva on otettu Canon EOS-1D X -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS-1D X Mark III) ja Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM -objektiivilla (1/800 s, f/2.8 ja ISO 6400). © Morgan Harlow

Morganin liikkumisen rajoitukset verkkopallokilpailun aikana pakottivat häntä hidastamaan ja keskittymään yhden huippuotoksen hakemiseen. ”Mary luo upeita muotoja hypätessään pallon perään, joten keskitin huomioni häneen, rajasin kuvan tarkasti ja tarkensin erityisesti hänen silmiinsä”, Morgan kertoo.

Hän sanoo, että tämä on klassinen esimerkki urheilukuvaajan tarvitsemista erotustekniikoista. ”Asetuin korin taakse, jotta sain näkymän sivusta. Kaikkialla kentän ympärillä LED-näyttöjä, joten minun piti polvistua niiden taakse, jotta ne eivät tulleet kuvaan, ja samalla kuvasin Marya erillään muista pelaajista.”

Lähikuva kameraan katsovasta henkilöstä mustaa taustaa vasten. Tekijänoikeudet: Ben Lumley.

Urheilu ja liike, aiheina verkkopallo ja uinti

”Muiden valokuvaajien luoman sisällön ja heidän työskentelytapojensa tutkiminen on hyvä keino kehittää taitoja.”

Kokeile itse


Morgan sanoo, että tällaisissa kuvissa on odotettava oikeaa hetkeä, ja hän suosittelee myös harkitsemaan taustaa. ”Häiritsevä väri tai esine voi pilata kuvan”, hän sanoo. Jos jokin kaukana oleva kohde vie häiritsevästi huomiota, valitse suurempi aukko (valitsemalla pienempi f-luku). Tämä sumentaa taustan samalla, kun kohde pysyy terävänä ja tarkennettuna.

Voit lisätä kuviin dramatiikkaa ja kiinnostavuutta tarkentamalla kohteiden kasvoihin ja erityisesti heidän silmiinsä. Kun kuvaat urheilua, mieti myös mielenkiintoisia sommitteluja. Tapa, jolla Morgan on ikuistanut kasvot taivutetun kyynärpään kulmaan, vie huomion urheilijaan ja hänen päättäväisyyteensä ottelun ratkaisuhetkellä.

Jos kuvaat joukkueurheilua, varmista myös, että olet oikeassa paikassa. Morgan oli lähellä koria, joten hän pystyi olemaan oikeassa paikassa valmiina kuvaamaan toimintaa.

Samo Vidic

Oranssiin ja mustaan pukeutunut hahmo ajaa maastopyörällä sumean metsän keskellä.

Urheilukuvaaja Samo Vidicin käyttämä Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM -objektiivi tarjosi hänelle tarvittavan laajuuden ja kohteen erottelun taustasta, jotta hän sai luotua vaikutelman nopeasta liikkeestä. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM -objektiivilla (16 mm, 1/8 s, f/9 ja ISO 200). © Samo Vidic

Canon-lähettiläs Samo Vidic on Red Bullille maailmanlaajuisesti työskentelevä tuottelias urheilukuvaaja. Tässä kuvassa on hänen ystävänsä Nino, joka halvaantui kaulasta alaspäin onnettomuudessa. Samo sai idean ottaa Ninosta erityisen kuvan, jossa hän näytti ajavan vauhdikkaasti mäkeä alas.

”Ostin Ninolle pienet apupyörät, kiinnitin kameran pyörän haarukoihin ja vaihdoin pyörään tukevan istuimen ja ohjaustangon häntä varten”, hän kertoo. ”Sitten annoimme hiukan vauhtia, noin 5 kilometrin tuntivauhtiin”

Käyttämällä kahta Speedlite-salamaa etäohjauksella, laajakulmaobjektiivia ja pitkää valotusaikaa Samo pystyi erottamaan Ninon taustasta ja luomaan mäkikisan sumean kaaoksen. ”Lopussa Nino itki, koska hän oli niin iloinen päästessään liikkumaan niinkin vähän”, Samo sanoo.

Kasvokuva punaisiin pukeutuneesta ja kuulokkeita pitävästä henkilöstä pienen lentokoneen ikkunan luona.

Urheilu, mainokset ja seikkailut

Jos et tunne kuvaamaasi urheilulajia, Samo neuvoo kysymään joltakin osallistujalta, mitä kannattaa etsiä. ”Olin kuvaamassa kiipeilijöitä, enkä tiedä paljoa kiipeilystä, joten he selittivät minulle, mitkä liikkeet olivat vaikuttavia ja miten heidän pitäisi tarttua käsillään kallion tiettyihin kohtiin, ja muita vastaavia asioita.”

Kokeile itse


Jos haluat saada tällaisen kuvan, Samon mukaan sinun on opeteltava tekniikka hallitummassa ympäristössä. ”Aloita vähitellen ja kerää kokemusta. Käytä pitkää valotusaikaa ja kokeile sekä silmien automaattitarkennuksen että käsintarkennuksen avulla, miten saat haluamasi tuloksen. Pyydä kaveria harjoittelemaan kanssasi, jotta voit kokeilla panorointia eri nopeuksilla, sillä kohteen nopeus vaikuttaa lopputulokseen. Kokeile ensin vain kameran salamaa, ja kokeile sitten kiinnittää Speedlite puuhun tai eri korkeuksille. Kaikki tämä vaikuttaa varjoihin ja kuvaan.”

Ella Ling

Pyörätuolissa oleva henkilö kurottaa ylöspäin lyömään tennispalloa niin, että hänen varjonsa jatkuu vasemmalle sinistä taustaa vasten.

Australialainen tennispelaaja Dylan Alcott kurottaa kohti palloa pyörätuolitennisfinaalissa urheilukuvaaja Ella Lingin tunnelmallisessa kuvassa. Ella sanoo, että Canon EOS-1D X Mark III -kameran 20,1 megapikselin täysikokoinen CMOS-kenno mahdollisti selkeät kuvat EF-zoom-objektiivilla. Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark III -kameralla ja Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM -objektiivilla (jonka seuraaja on Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) (155 mm, 1/3200 s, f/5.6 ja ISO 160). © Ella Ling

Tätä kuvaa varten tarvittiin fiksu sijainti ja kärsivällisyyttä. ”Menin kentän yläpuolella olevalle kävelytielle, jotta saisin ainutlaatuisen kuvan”, Ella sanoo. ”Siellä on pieni ikkuna, josta valo osuu pelaajaan, mutta katto luo varjon kentän ylle. Näin kuvaan saa upean mustan taustan. Painoin laukaisinta mahdollisimman lähellä hetkeä, jona pallo osui mailaan, ja varmistin, että pelaaja ei ylivalottunut.”

Lähikuva aurinkolaseja pitävästä henkilöstä, joka hymyilee

Ammattitennis

Ella sanoo, että omistautuminen ja sitoutuminen ovat olleet hänen menestyksensä avain – eikä hän ole pelännyt pyytää nimekkäiltä valokuvaajilta tukea ja neuvoja. "Esittelin itseni Wimbledonin kuvauspäällikölle, joka haastoi minut kuvaamaan kentillä”, hän muistelee. ”Pääkuvaaja otti minut siipiensä alle, ja pääsin hänen toimistoonsa freelanceriksi.”

Kokeile itse


”Totuttele säätämään valotusasetuksia ja yritä löytää korkealla oleva paikka, jotta voit kuvata alapuolella olevaa kohdetta”, Ella neuvoo. ”Auringon on oltava matalalla, jotta kuvaan saadaan pitkiä varjoja. Tämä toimii minkä tahansa lajin tai kohteen kanssa, eikä kohteen tarvitse liikkua.”

Voit luoda dramaattisia varjoja auringonnousun ja -laskun aikaan, kun aurinko on matalimmillaan. Voit myös käyttää Speedlite-salamaa tai keinovaloa samanlaisen vaikutelman luomiseen. Sommittelu on tärkeää varjojen käsittelyssä. Tässä käytetään kolmanneksen sääntöä, ja urheilija on kuvan oikeanpuoleisessa kolmanneksessa. Myös väri on tärkeä osa kuvaa: katso, miten kirkkaankeltainen tennispallo erottuu kuvasta. Katso toimintaa aina hiukan kauempaa ja mieti kuvan taiteellisia elementtejä.

Toivottavasti nämä ammattilaisten upeat kuvat, vinkit ja neuvot inspiroivat sinua ottamaan itse upeita urheilukuvia. Kun alat kokeilla eri tekniikoita, luovat mahdollisuudet ovat rajattomat.

Teksti: Jack Fittes

Vastaavia tuotteita

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Parhaat objektiivit toimintakuvaukseen

Vinkkimme parhaista objektiiveista toimintakuvaukseen.

Ota upeita toimintakuvia

Vinkkejä upeiden toimintakuvien ottamiseen Canon-kameralla.

Ammattilaisen vinkkejä toimintakuvaukseen

Jean-Baptiste Liautard esittelee toiminta- ja urheilukuvauksen saloja.

Opi käyttämään luovuuttasi urheilukuvauksessa

Viisi ammattivalokuvaajaa paljastaa suosikkikuviensa kuvaamiseen käytetyt tekniikat.