URHEILUKUVAUS
Ammattilaisen vinkkejä toimintakuvaukseen
Opi lisää urheilu- ja toimintakuvauksesta tutustumalla ammattikuvaajan vinkkeihin hänen kuvatessaan maastopyöräilijöitä.
URHEILUKUVAUS
40-vuotisen uransa aikana Gettyn valokuvaaja Dave Rogers on ottanut eräät rugbyhistorian tunnetuimmista kuvista. Hän on seissyt kentän reunalla jokaisissa rugbyn MM-kisoissa vuodesta 1987 lähtien, ja tänä vuonna Japanissa hän viettää jokaisen päivän Englannin joukkueen kanssa. Olipa urheilulajisi mikä tahansa, seuraavassa ovat Daven 10 parasta vinkkiä ja tekniikkaa parempien urheilukuvien ottamiseen.
Dave alkoi kiinnostua valokuvauksesta jo teininä 1970-luvun alkupuolella katsellessaan englantilaisen jalkapallojoukkueen Wolverhampton Wanderersin peliä. Hän muistaa olleensa kiinnostunut pelin lisäksi myös kulissien takaisista tapahtumista, erityisesti kentän reunoilla olevista valokuvaajista.
Saatuaan ensimmäisen tilaisuutensa paikallisessa sanomalehdessä – Daven omien sanojen mukaan taidon, päättäväisyyden ja onnenkin ansiosta – hän on ansainnut paikkansa urheilukuvauksen parhaimmistossa. Hän on kuvannut esimerkiksi Uuden-Seelannin Jonah Lomun syöksymässä Englannin Mike Cattin päälle yhteenotossa vuoden 1995 rugbyn MM-kisoissa, Nelson Mandelan ojentamassa vuoden 1995 pokaalia Springboksin kapteenille Francois Pienaarille yhdistäen Etelä-Afrikkaa pitkän apartheidin jälkeen, Jonny Wilkinsin lisäajalla tekemän dramaattisen pudotusmaalin, jonka ansiosta Englanti voitti vuoden 2003 rugbyn MM-kisat, sekä paljon muuta.
Daven mieleenpainuvin kuva on vuoden 2003 rugbyn MM-kisoista. Kuvassa Englannin kapteeni Martin Johnson kohoaa kuvaajan yllä kohottaen pokaalia käsissään uljaana vain muutama hetki joukkueen voiton jälkeen. Voit melkein kuulla hänen riemunkarjahduksensa hänen takanaan olevien joukkuetovereidensa ja stadionilla olevien fanien juhliessa voittoa. Rugbyn pelaajan valtavissa käsissä pokaali näyttää lähes lelulta ja kimaltelee valonheittimien valokeilassa.
Haastatteluhetkellä Dave oli valmistautumassa Japanissa järjestettäviin vuoden 2019 rugbyn MM-kisoihin, jotka hän viettää Englannin joukkueen kanssa. Hän valmistautui järjestämällä matkasuunnitelmaansa ja valokuvausvarusteita sekä hankkimalla lisenssejä voidakseen käyttää kameran kaukolaukaisimia stadionilla. Kolmen ammattikäyttöön tarkoitetun kameran rungon, objektiivien sekä yksi- ja kolmijalka jalustojen lisäksi hän kertoi ottavansa mukaan myös runsaasti sadevarusteita selvitäkseen sadekaudesta.
Lisäksi hän mietti jo kuvia, joita hän haluaisi ottaa. Niiden tuhansien kuvien joukosta, joita hän ennustaa ottavansa kisojen aikana, hän toivoo erityisesti tiettyä kuvaa: "Unelmakuvassani Englanti kohottaisi jälleen MM-pokaalin Webb Ellisin ilmaan!"
Seuraavassa hän jakaa asiantuntevia neuvoja urheilukuvauksen parantamiseksi, kuvattavasta urheilulajista riippumatta.
"Suurimpana haasteena on urheilulajin tunteminen", Dave sanoo. "Opettele pelin säännöt, jotta tiedät, mitä pelaajat yrittävät tehdä." Jos et pysty ennakoimaan pelaajan seuraavaa liikettä, perässä pysyminen voi olla vaikeaa.
Jokainen urheilulaji on erilainen. Rugbyyn verrattuna "jalkapallo on nopeampi peli pelata ja valokuvata", hän sanoo. Toisaalta rugbyssa on enemmän pelaajia ja ihmisiä, jotka voivat tulla eteen ja estää hyvän otoksen, kun taas jalkapallossa "kentällä on vähemmän pelaajia, joten näet tapahtumat paremmin".
Aloittaessaan Dave sain paikan Iso-Britannian journalistikoulutusneuvostosta, vaikka ei omistanut kameraa. Hänen piti ostaa kamera, johon hänellä oli silloin varaa: vanha 35 mm:n filmikamera. Kuvausta vasta aloitteleville hän suosittelee "helppokäyttöistä, luotettavaa ja vastinetta rahoille tarjoavaa" kameraa. "Osta paras, minkä voit", hän sanoo, ja varo säästämistä väärässä paikassa.
Jos järjestelmäkameran ja tarvikkeiden hankkiminen mietityttää tai se ei ole mahdollista, voit hankkia puolijärjestelmäkameran, jonka ominaisuudet soveltuvat urheilukuvaukseen. Canonin puolijärjestelmäkameroiden parhaassa mallissa Canon PowerShot SX70 HS:ssä on 65x optinen zoom, se voi kuvata 10 kuvaa sekunnissa ja siinä on nopea ja tarkka automaattitarkennus (AF) sekä lisävarusteena saatava jatkuva tarkennus, jotka auttavat toiminnan taltioinnissa.
Parhaan hyödyn Canonin hienosta objektiivivalikoimasta saat kuitenkin investoimalla esimerkiksi Canon EOS 80D:n kaltaiseen järjestelmäkameraan, joka soveltuu erinomaisesti urheilukuvaukseen.
"Urheilukuvauksessa käytettävä vakio-objektiivi on Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM [sekä sen kevyempi ja uudempi versio Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM], ja se on erinomainen. Lisäksi käytän paljon myös Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM -objektiivia. Ne ovat luotettavia ja kestävät hyvin kolhuja. Urheilukuvauksessa kameroita lasketaan nopeasti maahan ja niiden kanssa myös juostaan – kameroiden pitää olla melko vankkoja kestääkseen sellaista.
"Jos olet vasta aloittelemassa kuvausta, 70–200 mm:n objektiivi on hyödyllisempi. Monet eivät käytä 400 mm:n objektiivia, ennen kuin kokemusta on kertynyt runsaasti".
Jos haluat samanlaisia tuloksia pienemmällä budjetilla, hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM tai Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. Kummassakin on käytössä Canonin tunnettu kuvanvakaintekniikka (IS), joka auttaa vähentämään kameran tärähtelystä johtuvia epätarkkoja kuvia. Jos kätesi tärähtelevät edes vähän, niin objektiivin sisällä oleva elementti tärähtelee myös liikkeen korjaamiseksi. Tämän ansiosta kuvien pitäisi olla kauniin tarkkoja, vaikka kuvaisitkin käsivaralta jalustan käyttämisen sijaan.
"Valitse lyhyt valotusaika ja suuri aukko [pienempi f-luku], koska taustoilla olevat mainoskyltit ja muut asiat voivat olla sotkuisen näköisiä ja häiritseviä. Muista, että mitä suurempi aukko, sitä vähemmän taustaa on tarkennettuna. Sumenna taustalla olevat häiritsevät kohteet ja kokeile käyttää objektiivia sen enimmäispolttovälillä mahdollisimman pitkään. Valitse erittäin pieni ISO-asetus, jolloin sinun täytyy käyttää lyhyttä valotusaikaa pienellä valovoimalla."
Yksi keino, jota Dave suosittelee taustan poistamiseksi kokonaan, on "mennä hieman korkeammalle katsomoon, jolloin näet kentän ylempää. Jos voit ottaa kuvan ylhäältä alaspäin, taustalla näkyy pelkästään nurmea."
Parhaat olosuhteet kuvaamiselle ovat Daven mukaan kirkkaana mutta pilvisenä päivänä, koska silloin valo levittyy kentälle tasaisemmin eikä valotusasetusta tarvitsee säätää uudelleen niin usein. Mutta jos kuvaat aurinkoisena päivänä, jolloin varjossa ja auringossa olevien alueiden välillä on jyrkkä kontrasti, "istu mieluummin aurinkoisella puolella ja kuvaa varjoista puolta kohti", hän sanoo. Näin voit kuvata vastavalossa. "Jos istut varjossa ja kuvaat kohti aurinkoista puolta, kuvaaminen voi olla vaikeaa. Usein kuvaan tulee vain pelaajan siluetti kirkasta taustaa vasten. Istu siis aina aurinkoisella puolella. Niin saat kuviisi myös kauniimmat värit."
Tämä on helpointa toteuttaa pienissä, paikallisissa urheilutapahtumissa, joissa katselijat voivat seisoa ja kävellä vapaasti alueella, sillä silloin voit rauhassa etsiä täydellisen paikan. Pääsylipun edellyttävissä tapahtumissa, joissa on määritetyt istuinpaikat, saatat voida valita itse istuinpaikkasi. Selvitä tapahtumapaikan tarkempi sijainti sekä tapahtuman alkamisaika, jotta voit valita aurinkoisella puolella olevan istuinpaikan. Voit jopa ladata valokuvaajille suunnatun sovelluksen, joka seuraa aurinkoa.
Joskus saatat kuitenkin haluta siluettikuvan. Pienennä silloin ISO-herkkyyttä ja valotusaikaa ja sulje aukko (käytä suurempaa f-lukua). "Taustan pitää olla kirkas", Dave neuvoo. "Alivalota koko kuva. Siluetti voi olla tehokas keino, jos et tee sitä liian usein. Muuten siitä tulee kliseistä."
Kun olet ottanut hyvän valikoiman peruskuvia, voit alkaa leikittelemään luovuudella. Joillakin aloittelevilla urheilukuvaajilla on pakkomielle tapahtuman pysäyttämisestä, mutta Dave suosittelee hyödyntämään epätarkkuutta nopeuden korostamiseksi. Voit yrittää tätä asettamalla valotusajaksi 1/15 s. Hän kuitenkin huomauttaa, että "kuva on liian epätarkka, jos et näe, mitä urheilijat tekevät. Heidän kasvojensa pitäisi näkyä mahdollisimman terävinä."
Erityisesti urheilulajeissa, joissa on ennustettavissa oleva lineaarinen liike, kuten hevosurheilussa, yleisurheilussa tai moottoriurheilussa, toiminnan panorointi (seuraamalla liikkuvaa ihmistä tai ajoneuvoa kameralla) auttaa pitämään kohteen suhteellisen terävänä ja sumentamaan kaiken muun, mikä todella välittää vaikutelman nopeudesta.
Draaman lisäämiseksi Dave ehdottaa, että "kannattaa kuvata alaviistosta. Jos laskeudut alemmas pelaajan syöksyessä sinua kohti, hän näyttää lentävän ilmassa."
Juuri tätä strategiaa Dave käytti ikimuistoisessa kuvassan Englannin silloisesta kapteenista Martin Johnsonista, jolla oli käsissään vuoden 2003 rugbyn MM-kisojen mestaruuspokaali. Kun Dave laskeutui Martinia alemmas, saatu perspektiivi korosti jo ennestään vaikuttavan kokoisen rugbyn pelaajan korkeutta ja voimaa.
"Otan mukaan kaksi kameraa, tai nykyään usein myös kolme, kaiken varalta. Jos sataa, pidän ne suojassa mahdollisimman hyvin käärittyinä. Useimmilla on mukana kovat laukut, mutta minulla on vain reppu. Otan mukaan Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM- ja Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM -objektiivin, kaksi kameran runkoa ja kaksi pientä zoom-objektiivia. Lisäksi otan kolme tai neljä vara-akkua, varsinkin kylmällä ilmalla, jolloin akun varaustaso alenee paljon nopeammin. Ota myös vesitiiviitä koteloita ja objektiivin kansia – se kannattaa aina. Jos sinulla ei ole sellaisia, kääri varusteet muovipussiin. Näin säästät paljon rahaa huoltojen suhteen."
Dave käyttää huippuluokan Canon EOS-1D X Mark II:ta, mutta edullisemmassa Canon EOS 80D:ssä on magnesiumseosrunko sekä pöly- ja kosteussuojaus, joten se toimii luotettavasti kaikissa olosuhteissa. Lisäksi siinä on 45 pisteen automaattitarkennusjärjestelmä ja nopea jatkuvan kuvauksen nopeus 7 kuvaa sekunnissa kohteen seurannalla, joten se soveltuu erityisen hyvin vauhdikkaan urheilun kuvaukseen.
Dave ottaa keskimäärin 2 000 kuvaa yhdessä rugbyottelussa vain saadakseen muutaman, joihin hän on todella tyytyväinen. Älä siis lannistu, jos ensimmäiset otoksesi eivät ole niin jännittäviä kuin toivoit. "Suurimpana ongelmana ovat ihmiset, jotka estävät näkyvyyden toimintaan joko seisomalla edessäsi tai muuten näkymällä kuvassa", hän sanoo. Dave hylkää monet tällaisista kuvista mutta jatkaa kuitenkin kuvaamista sopivaa tilaisuutta odottaen. "Turhia kuvia tulee melko paljon, mutta nyt kun käytössä ovat digikamerat, näet jo suunnilleen, millainen kuvasta tulee, ja voit selata kuvia kamerassa."
Sinnikkyys palkitaan, kun näet huippukuvan kameran näytössä. Kärsivällisyydellä, mielikuvituksella ja oikeilla varusteilla (suosituksena Canon EOS 80D -järjestelmäkamera ja Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM- tai Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM -objektiivi, tai Canon PowerShot SX70 HS -puolijärjestelmäkamera) sinäkin voit ottaa näyttämisen arvoisia urheilukuvia!
Kirjoittaja: Matthew Bowen
Inspirointiosiostamme löydät parhaat kuvausvinkit, osto-oppaat ja haastattelut – eli kaiken mitä tarvitset löytääksesi juuri sinulle sopivan kameran tai tulostimen ja herättääksesi seuraavan ideasi henkiin.
Palaa vinkkeihin ja tekniikkoihinURHEILUKUVAUS
Opi lisää urheilu- ja toimintakuvauksesta tutustumalla ammattikuvaajan vinkkeihin hänen kuvatessaan maastopyöräilijöitä.
Toimintakuvaus
Extreme-urheilukuvaaja Richard Walch kertoo, mikä innostaa hänet kuvaamaan hämmästyttäviä laskettelu- ja lumilautailukuvia
URHEILUKUVAUS
Viisi urheilukuvauksen ammattilaista neuvoo, miten saat upeita urheilukuvia.