Joskus todellisen itsensä löytäminen edellyttää palaamista takaisin alkuun. Näin oli ehdottomasti Steffi Marlan tapauksessa. Saksalainen sisällöntuottaja on kerännyt verkossa yli 995 000 seuraajaa romanttisilla mökkityylikuvillaan, jotka ovat saaneet vaikutteita hänen kasvamisestaan maalla. Hänen valokuviaan – vuodenaikojen mukaan vaihtelevia omakuvia maaseutumaisemissa, kesäniittyistä syksyisiin metsiin – katsoessaan käyttäjä ei hetkeäkään uskoisi, että hän asuu vilkkaassa Berliinissä.
”Kasvoin maatilalla ja muutin Berliiniin 20-vuotiaana”, kertoo Steffi, joka on myös kampaaja ja kahden lapsen äiti. Hänen tiensä valokuvauksen parissa alkoi todella toisen lapsen syntymän jälkeen, kun hän alkoi dokumentoida perheensä elämää. Aluksi hän tunsi olonsa epävarmaksi julkistaessaan valokuviaan sosiaaliseen mediaan, mutta pian hänen kuvansa saavuttivat suosiota. ”Minusta sosiaalinen media on aivan loistava paikka kohdata muita ihmisiä, vaihtaa ajatuksia ja kokeilla uusia asioita. Jäin koukkuun”, hän intoilee.
Esteettisesti miellyttävä ja johdonmukainen linja sosiaalisessa mediassa voi auttaa kasvattamaan seuraajamäärää ja vakiinnuttamaan omaa identiteettiä sekä brändiä, mutta miten tämä tehdään? Steffi jakaa parhaat vinkkinsä ja johdattaa meidät prosessin läpi.
Tunne oma tyylisi: vaikuttajan opas esteettisten valokuvien ottamiseen
Tunnista oma estetiikkasi
Tiivistäen: sisällöntuottajan tyyli on hänen estetiikkansa. Cottagecorelle eli mökkityyliestetiikalle ominaista on idealisoitu perinteinen maalaiselämäntapa, tummassa akateemisessa kyse on tweedbleisereistä ja vanhoista nahkaselkäisistä kirjoista, E-girl-kanavat suosivat animea, kun taas normcore keskittyy joukosta erottumisen sijaan eleganttiin yksinkertaisuuteen. Vaikka oma tyyli on perinteisesti liitetty muotiin, tyyli menee käyttäjän pukeutumista pidemmälle. Jos olet sisällöntuottaja, tyyli suodattuu kaikkeen, mikä liittyy kuviisi – valituista paikoista väripalettiin, valon laatuun, sommitteluun ja varustukseen, jonka valitset tavoittelemasi tyylin saavuttamiseen. Estetiikan suhteen valittavana olevia vaihtoehtoja on niin paljon, että niihin on helppo hukkua. ”Mieti asioita, joista nautit ja mikä tuntuu hyvältä”, Steffi ehdottaa. ”Älä kuuntele muita.”
Covid-19-pandemian aikana Steffi huomasi vetäytyvänsä yhä enemmän takaisin luontoon ja maalla vietettyyn lapsuuteensa. "Kävimme perheen kanssa entistä enemmän maaseudulla, ja pidin siitä”, hän sanoo. ”Maaseudulla on niin paljon kaunista, kun vain astuu ovesta ulos.”
Cottagecore-sisältö alkaa sillä, miten Steffi esittelee itsensä kuvassa – poseeraten ulkona vintage-pyöränsä kanssa, kädessään pajukori tai kirja, pitkät hiukset löysästi rusetissa, päällään luomukankaasta valmistettu mekko tai hame.
”Minulta meni pitkään nykyisen tyylini löytämiseen”, Steffi myöntää. ”Aloitin kaupunkikuvauksesta, mutta vähitellen kuvista tuli romanttisempia, ja kukista tuli osa niitä. Luonnon osuus kasvoi jatkuvasti, ja jossain vaiheessa työnsin itsenikin mukaan kuvaan.”
Jos tarkoitus on kehittää omaa estetiikkaa, kuvien tulostaminen voi aidosti auttaa selkiyttämään ja tarkentamaan ilmaisua. Mikään ei paljasta yhtä hyvin sitä, mikä toimii ja mikä ei, kuin kuvien tulostaminen, niiden näyttäminen ja niiden kanssa eläminen.
Anna oman estetiikan ohjata jokaista valintaa
Värit ovat tärkeitä Steffille, joka kuvissaan yrittää aina pysytellä yhden ”väriperheen” sisällä. ”Sopusointuiset värit ovat minulle tosi tärkeitä”, hän selittää. ”Valitsen asuni ympäristön mukaan. Kysyn itseltäni: ”Mitä värejä minulla on siellä päälläni?” Vihreällä niityllä pukeudun mielelläni yhteensopivaan väriin tai sen komplementtiväriin. Kuvasin magnolioita vaalean violetissa mekossa, mikä toimi oikein hyvin.”
Kuvista ei tee esteettisesti omaleimaisia vain se, mitä kuvaat, vaan myös se, miten kuvaat. Steffi käyttää mielellään Canon EOS R -kameraa ja Canon EF 85mm f/1.4L IS USM -objektiivia Canon Mount Adapter EF-EOS R -sovittimen avulla. ”Kuvat näyttävät aivan uskomattomilta, ja tykkään todella sumentuneesta taustasta”, hän sanoo. ”Etsiessäni kauniita paikkoja yritän saada kuva-alan tasapainoon. Pidän kultaisen leikkauksen usein mielessä. Valmistaudun miettimällä, minne olen menossa ja mitkä ovat paikan olosuhteet. Ahtaissa paikoissa tarvitsen kulmaltaan laajemman objektiivin, joka antaa liikkumavaraa, kuten 50 mm:n objektiivi. Jos tilaa on paljon, otan 85 mm:sen.”
Inspiraatio voi iskeä milloin tahansa, joten Steffi suosittelee ottamaan mukaan tarvikkeita tai rekvisiittaa, joilla voi leikkiä paikan päällä ja katsoa, mikä istuu kuvaan parhaiten.
Kasvata omaa sosiaalisen median seuraajien joukkoa pysymällä johdonmukaisena
Vaikka Steffin kuvat vaihtelevat vuodenajan ja asetusten mukaan, niissä on pari yhteisiä elementtejä, joista hän ei poikkea. ”Tausta on tosi tärkeä, samoin kuin värit ja valo”, hän sanoo. "Varusteet ovat kivoja. Hattu, kirja, huivi tai kukkakimppu voivat tehdä kuvasta kiintoisamman. Mahdollisuuksien mukaan tykkään myös ottaa kuvia ilman vieraita ihmisiä.”
Tämä korostaa ilmapiiriä, joka on yhdistää hänen koko fiidiään. Se vetää mukaan seuraajia ja saa heidät tulemaan uudelleen. ”Myös seuraajani rakastavat tätä romanttista ja hiljaista elämää”, hän sanoo. ”Monet kaipaavat hieman enemmän rauhaa ja maailmaa, joka on esikuvallinen. Katsoja voi unelmoida itsensä kuviini.”
Sosiaalisen median vetovoima on sen keskustelevuudessa. Steffi ei pelkästään lähetä. Vaikka hän tasapainottelee perhe-elämän ja työn välillä, hän pyrkii kommunikoimaan seuraajiensa kanssa ja vastaamaan niille, jotka jättävät kommentteja hänen postauksiinsa. ”Olen ystävällinen ja yritän aina olla aktiivinen”, hän sanoo. ”Postaan säännöllisesti ja yritän näyttää jotain henkilökohtaista.”
Ole uskollinen itseäsi kohtaan
”Luulen, että ihminen kehittyy alitajuisesti jatkuvasti, eikä välttämättä pysty välttämään muutosta”, Steffi sanoo. ”Henkilökohtaisesti minusta on jännittävää nähdä, kuinka oma tyyli muuttuu ajan myötä.”
Heti perään on sanottava, että kehityksen pitää olla asteittaista. Kun estetiikka on valittu, seuraajat tulevat luoksesi sen vuoksi, joten varmista, että mitä tahansa teetkin, sopii aidosti omaan persoonallisuuteen. ”Rakastan sitä, kun kuvat tai tilanteet säteilevät harmoniaa, varsinkin kun värit, mittasuhteet ja valo ovat tasapainossa”, Steffi sanoo.
Jokaisen jaetun kuvan on sovittava valittuun estetiikkaan. Tämän on oltava jokaisen tehdyn kuvauspäätöksen takana ja vaikutettava paikkaan, sommitteluun ja muuhun. Filosofia muokkaa sisältöä, joten mitä ikinä valitsetkin aiheeksi, uppoudu siihen täysillä.
Teksti: Rachel Segal Hamilton
*Adobe, Photoshop ja Lightroom ovat Adoben tavaramerkkejä tai rekisteröityjä tavaramerkkejä Yhdysvalloissa ja/tai muissa maissa.
Vastaavat tuotteet
-
EOS R
Täyden kennokoon peilitön kamera avaa uusia mahdollisuuksia valokuvaajille ja elokuvantekijöille. -
RF 50mm F1.8 STM
Pienikokoinen, hiljainen ja kevyt 50 mm:n kiinteäpolttovälinen RF-objektiivi, jossa on suuri f/1.8-aukko, sopii täydellisesti luovan visiosi toteuttamiseen. -
RF 85mm F2 MACRO IS STM
RF 85mm F2 MACRO IS STM on kompakti ja lähelle tarkentava objektiivi, jonka 5 askelen kuvanvakain takaa huippuluokan terävyyden.