Ihon todellisten värisävyjen ikuistaminen on muotokuvauksen suurimpia haasteita. Epätavallinen valaistus ja yllättävät värivääristymät voivat pilata mallin ihon värisävyt, joiden korjaamiseen kuluu jälkikäsittelyssä ikuisuus. Vaikka maskeeraaja ei olisikaan aina paikalla päivystämässä, EOS-kamerasta saa suoraan tarkkoja ja siistejä sävyjä, joita ei tarvitse käsitellä paljoa.
Palkittu muotikuvaaja Jade Keshia Gordon kertoo viisi vinkkiä, joilla ihon värisävyjen kuvaaminen onnistuu aina. Hän kertoo, miten erilaisia ihonvärejä kannattaa kuvata ja miten EOS-kameralla saa yhdenmukaisia tuloksia kuvasta toiseen.
Noudata Jaden ohjeita, niin onnistut luonnollisen ihonvärin ikuistamisessa itsekin!
MUOTOKUVAUS
Luonnolliset ihon värisävyt muotokuvissa
1. Vältä kovaa, suoraa valoa
Pehmeämpi valaistus on usein imartelevampi. Valoisan, mutta pilvisen päivän pehmeä luonnonvalo sopii erilaisille ihonsävyille. Pilvettöminä ja aurinkoisina päivinä valo on suodattamaton ja kovempi. Silloin kannattaa hakeutua suojaisaan paikkaan, jotta vältytään kasvokuvien varjoilta ja liian kirkkailta kohdilta.
”Ihonvärin kannalta kaikkein tärkeintä on valaistus”, Jade sanoo. ”Jos valo osuu suoraan vaaleaihoisen kohteen kasvoihin, lopputulos on helposti ylivalottunut. Silloin täytyy vähentää valotusta tai pyytää kohdetta siirtymään paikkaan, jossa valo tulee hänen takaansa.
”Käytän studiossa mieluiten kahta valoa. Toinen on kohteen takana valaisemassa taustaa, toinen puolestaan edessä, hieman sivussa, valaisemassa mallin kasvoja.”
2. Valota ihonväri oikein
Jaden kuvauskohteilla on usein hyvin erilaisia ihon värisävyjä. Hän räätälöi lähestymistapansa aina mallin mukaan.
”Todella vaalea iho ei saa ylivalottua muotokuvassa”, hän kertoo. ”Kuvassa pitää näkyä ihon pinta, pisamat ja meikki. Jos vaaleimmat kohdat ylivalottuvat, niiden yksityiskohtia ei saa enää takaisin.”
”Tumman ihon kuvaaminen edellyttää hyvää valaistusta”, Jade jatkaa. ”Valo imeytyy mustaan väriin, joten yksityiskohtien esiintuominen edellyttää paljon valoa. Liian kirkas valaistus voi kuitenkin puolestaan ylivalottaa ihoa ja häivyttää kasvonmuotoja.
”Kun ihonväri ei ole erityisen tumma tai vaalea, taustavalaistus auttaa niin studiossa kuin auringonvalossakin. Se valaisee kasvon sivuja miellyttävästi. Tätä valoa voi myös heijastaa takaisin kasvoihin.”
3. Käytä muotokuva-asetusta
Kameran valmiit kuva-asetukset voivat säätää useimmat asetukset sopiviksi. Kaikilla kuva-asetuksilla on erilaiset terävyyden, kontrastin, kylläisyyden ja värisävyjen säädöt, jotka voivat muuttaa muotokuvan ihonvärin sävyjä merkittävällä tavalla. Kuten nimikin kertoo, muotokuva-asetus on optimoitu ihmisiä sisältäviä kuvia varten. Se pehmentää ihoa vähentämällä terävyyttä ja lisäämällä kirkkautta.
”Tässä halusin käyttää muotokuva-asetusta, koska vakioasetus tuntui hieman valjulta”, Jade sanoo. ”Muotokuva-asetus korostaa kuvan punaisia sävyjä kevyesti. Mallin vaaleanpunainen vaate pääsee oikeuksiinsa, samoin kuin ihonväri, joka ei kuitenkaan muutu oranssin punaiseksi.”
Jos muotokuva-asetuksen tuottamat ihon sävyt vaikuttavat valaistusolosuhteissasi liian punaisilta tai keltaisilta, asian voi korjata kuva-asetusvalikosta löytyvällä värisävyn säädöllä.
4. Määritä valkotasapaino itse
Ihonväri pysyy joka kuvassa samanlaisena, kun valitset valaistusta vastaavan valkotasapainon asetuksen tai luot mukautetun valkotasapainon kameran päävalikosta. Kunhan valaistus pysyy samanlaisena, myös sävyt pysyvät yhtenäisinä kuvasta toiseen.
Jos valitset automaattisen valkotasapainon, kamera säätää värilämpötilaa ja poistaa värivääristymät. Tämä saattaa johtaa liian ”lämpimiin” (oransseihin) tai ”viileisiin” (sinisiin) lopputuloksiin. Jos kuvaat RAW-muodossa, valkotasapainoa voi säätää myöhemmin. Jo kamerassa valittu sopiva asetus takaa kuitenkin tarkemman esikatselun.
”Näistä esimerkeistä huomaa hyvin, kuinka suuri vaikutus valkotasapainolla on mallin ihon värisävyyn”, Jade selittää. ”Käytän tässä mieluiten päivänvaloasetusta, koska se ei ylivalota mallia ja tee hänestä oranssin väristä. Asetus vain kohentaa värejä. Tämä vastaa sitä, mitä näin kuvauspaikalla omin silmin.”
5. Kuvaa RAW-muodossa
Jos kuvaat JPEG- tai HEIF-muodossa, asetukset on määritettävä oikein kamerassa jo ennen kuvaamista. Tämä koskee myös väriavaruutta, joka määrittää, millainen värivalikoima valokuvassa voi näkyä. Voit valita asetuksen kameran päävalikosta.
Jade kuvaa aina RAW-muodossa. Hän suosittelee tätä lähestymistapaa myös uusille kuvaajille, koska ihoväriä on silloin helpompaa säätää jälkikäteen. RAW-tiedostot sisältävät JPEG- tai HEIF-tiedostoja enemmän tietoa. Niiden valkotasapainoa, väriasetuksia ja terävyyttä voi säätää vapaasti esimerkiksi Canon Digital Photo Professional -muokkausohjelmistolla, ilman että alkuperäistä kuvatietoa muokataan.
Teksti: Marcus Hawkins
Vastaavat tuotteet
-
Objektiivit järjestelmäkameroihin
EF 24-70mm f/2.8L II USM
Päivittäiseen käyttöön tarkoitettu ammattitason L-sarjan zoom-objektiivi – laadukkaita kuvia muuttumattomalla f/2,8-valovoimalla. -
Objektiivit EOS R -kameraan
RF 85mm F1.2L USM
RF 85mm F1.2L USM takaa tinkimättömän terävät muotokuvat ja monipuoliset luovat mahdollisuudet sekä erinomaisen kuvanlaadun heikossakin valaistuksessa. -
Peilittömät kamerat
EOS R6
Mitä tahansa kuvaatkin, EOS R6 antaa vapauden olla luova täysin uudenlaisilla tavoilla. -
RF-objektiivit
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Valovoimainen hybridikuvanvakaimella varustettu 35mm f/1.8 MACRO -objektiivi laajakulmakuvaukseen ja lyhyille tarkennusetäisyyksille. -
RF-objektiivit
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ihanteellinen vakio-objektiivi täyden kennokoon peilittömien kameroiden ystäville. Helppokäyttöinen RF 24-105mm F4-7.1 IS STM on kevyt ja kompakti – ja valmis viemään valokuvauksen täysin uudelle tasolle.