VALOKUVAUKSEN PERUSTEET

Tarkennuksen pinoamisen perusteet

Makrokuvaaja Matt Dooguen vinkkien avulla tutustutaan EOS R System -kameroiden ominaisuuksiin, joilla tarkennuksen pinoaminen käy helposti.
Täysin käsitelty 100 kuvan pino riikinkukon sulasta lähikuvassa. Matt Dooguen ottamassa kuvassa on käytetty Canon EOS R10:n kameran sisäistä tarkennuksen haarukoinnin syvyyskompositiotoimintoa.

Tarkennuksen pinoaminen on kuvausmenetelmä, jossa otetaan useita kuvia hieman eri tarkennusetäisyyksillä (”haarukointi”), minkä jälkeen kuvat yhdistetään tai pinotaan yhdeksi kuvaksi niin, että suurempi osa kohdetta tai kohtausta näkyy tarkkana. Kuvat voidaan yhdistää muokkausohjelmistolla tai Canonin kameroiden sisäisillä tarkennuksen pinoamistyökaluilla.

Hyvin lähellä kohdetta kuvattaessa käytetään yleensä suurta aukkoa (pieni f-luku), jolloin kameraan pääsee mahdollisimman paljon valoa. Tällöin terävyysalue muodostuu kuitenkin hyvin kapeaksi, mikä tarkoittaa, että suuri osa kohteesta tai kohtauksesta näkyy epätarkkana. Makrokuvauksessa tarkennuksen pinoamisella voidaan tuoda esiin maailma, joka on täynnä piilevää kauneutta ja hienoja yksityiskohtia, mutta se sopii mainiosti myös maisemiin, kun näkymästä halutaan kauttaaltaan terävä.

Ammatikseen makrokuvia ottava Matt Doogue, jolla on luontojulkaisuille kuvaamisesta yli vuosikymmenen kokemus, on manuaalisen tarkennuksen pinoamisen asiantuntija. Canonin peilittömien EOS R System -kameroiden huippuluokan ominaisuudet voivat kuitenkin auttaa pääsemään samaan tulokseen täysin ilman editointia. Canon EOS R7- ja EOS R10 -mallien sisäänrakennettujen tarkennuksen haarukointi- ja pinoamisominaisuuksien avulla lumoaviin lähikuviin voidaan päästä pienellä vaivalla.

Tarkennuksen pinoamisen kannalta on tärkeää valita paras aloittelijan makrovarustus, mutta myös sen käyttöön on syytä panostaa. Tässä oppaassa selostetaan, kuinka Matt käyttää tarkennuksen pinoamista – niin manuaalista kuin kameran sisäistäkin – upeiden luontokuvien ottamiseen. Muutaman makrokuvausvinkin ja uusimman Canon EOS R Systemin malliston avulla pääset pian ottamaan näyttäviä kuvia, jotka ovat neulanteräviä.

Tarkennuksen haarukointi

Kuvakaappaus, jossa näkyy Canon-kameran Focus bracketing -valikko – käytössä on tarkennuksen haarukointi.

Tarkennuksen haarukointi otetaan käyttöön kameran valikosta, minkä jälkeen valitaan otettavien kuvien määrä. Tarkennuksen säätöväliä voidaan lisätä, kun kohde on kauempana kamerasta tai kun työskennellään pienemmillä aukkoarvoilla. Makrokuvauksessa ja valittaessa suuri aukkoarvo tarkennuksen säätöväliä on pienennettävä.

Valokuvaaja Matt Doogue kyykistyy jalustan taakse kuvaamaan siltaa Canon EOS R7 -kameran tarkennuksen haarukointitoiminnolla.

”Tukevan jalustan käyttäminen on tärkeää, sillä se estää kameran liikkumisen kuvien välillä. Näin varmistetaan, että kuvasarja ovat täysin kohdistettu”, Matt neuvoo. Hänen mukaansa maisemia varten tarvitsee ottaa vähemmän kuvia kuin pienenpienten makrokohteiden tapauksessa.

Riippumatta menetelmästä, jota kuvien pinoamiseen käytetään, prosessin ensimmäisessä vaiheessa otetaan sarja kuvia eri tarkennusasetuksilla niin, että kuvattavan kohteen syväterävyys saadaan kauttaaltaan talteen. Tätä kutsutaan tarkennuksen haarukoinniksi, ja melkein jokaisessa Canon EOS R System -kamerassa on toiminto, joka automatisoi prosessin ottamalla sarjan kuvia siten, että tarkennusetäisyyttä siirretään otos kerrallaan, ja tarkat kuvat yhdistetään myöhemmin yhdeksi.

”Haarukointitoiminto aloittaa kohteen lähimmästä tarkennuspisteestä”, Matt selittää. ”Se muuttaa objektiivin polttoväliä automaattisesti ja ottaa kuvan kullakin valikosta valitulla askeleella, mikä pienentää kohtausta tehokkaasti.”

Matt Dooguen Canon EOS R7 -kameran tarkennuksen haarukointitoiminnolla ottama kuva sillasta, josta vain ensimmäinen osa näkyy tarkkana.

Kuva Mattin tarkennuksen haarukointisarjasta, jossa tarkkana näkyy vain etualan ankkuri. Sen varmistamiseen, että sarjan jokaisen kuvan aukkoarvo pysyy samana, käytetään aukon esivalintatilaa (Av) tai käsisäätöisen valotuksen tilaa. Kuva on otettu Canon EOS R7 -kameralla ja Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM -objektiivilla (1/400 s, f/5.6 ja ISO 100). © Matt Doogue

Matt Dooguen Canon EOS R7 -kameralla ottama ”pinottu” valokuva, joka koostuu useista eri tarkennuksella otettujen kuvien sarjasta, jossa koko kohtaus näkyy tarkkana.

”Pinottu” valokuva, joka koostuu Mattin eri tarkennuksella ottamista kuvista, jossa koko näkymä on tarkka. Kuva on otettu Canon EOS R7 -kameralla ja Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM -objektiivilla (1/400 s, f/5.6 ja ISO 100). © Matt Doogue

Kuvaajan on varmistettava, että objektiivin tila on automaattitarkennus (AF) – objektiiveissa, joissa ei ole AF/MF-kytkintä, automaattitarkennustila valitaan kameran valikosta. Laajakulmaobjektiivilla lopullista kuvaa voidaan rajata ja näin varmistaa, että koko kohde pysyy kuva-alassa.

Mattin mielestä tarkennuksen haarukointivalikko oli todella helppo määrittää ja käyttää. ”Kun on tehnyt muutaman pinon, ymmärtää, mitä kukin komento tekee”, hän sanoo.

Kun asetukset on saatu kuntoon, kuvien ottaminen aloitetaan painamalla laukaisinta. Nestekidenäytön yläkulmassa oleva laskuri näyttää jäljellä olevien kuvien määrän.

Kameran sisäinen tarkennuksen pinonta

Kuvakaappaus, jossa näkyy Canon-kameran tarkennuksen haarukointivalikko, jossa käytössä on Focus bracketing (tarkennuksen haarukointi).

Kameroiden, kuten Canon EOS R7- ja EOS R10 -mallien Focus bracketing -valikossa on Depth composite -toiminto (syvyyskompositio), jonka avulla otetut kuvat voidaan yhdistää yhdeksi JPEG-tiedostoksi samalla kun yksittäiset lähdekuvat jäävät talteen.

Kuvakaappaus, joka näyttää Canon-kameran tarkennuksen haarukointivalikon – käytössä on Depth composite.

Kun syvyyskompositio on käytössä, kuvan automaattiseen viimeistelyyn voidaan käyttää Crop depth (rajaussyvyys) -toimintoa.

Canon EOS R7 ja EOS R10 yksinkertaistavat prosessia pinoamalla kuvasarjan automaattisesti kamerassa, jolloin tietokoneella käsittely jää tarpeettomaksi. ”Kyky muodostaa komposiittikuva kamerassa muuttaa pelin kokonaan”, Matt sanoo. "Yksittäiset kuvat tallennetaan yhdessä syvyyskompositiokuvan kanssa niin, että tulos on nähtävillä välittömästi. Koska kamera kuitenkin säilyttää pinoon kuuluvat yksittäiskuvat, näitä voidaan käsitellä myös itse tai käyttää yksitellen.”

Sisäinen pinoaminen on käytettävissä kaikissa EOS R7 -kameran valotustiloissa. ”Suosittelen manuaalitilan (M) käyttöä, koska näin kamera on täysin hallittavissa ja samalla se, miltä lopullinen kuva näyttää”, Matt sanoo. ”Valotusajan on oltava lyhyempi niin, että käsivaralta kuvattaessa kameran tärinä ei välity kuviin. Tämä tapahtuu nostamalla ISO-herkkyyttä ja käyttämällä suurempaa aukkoa.”

Hyvä käytäntö on ottaa koekuva ja varmistaa näin, että asetukset ovat kunnossa. On myös tärkeää pitää kamera vakaana. ”Kameran sisäisen pinoamisen yhteydessä käytän melkein aina jalustaa, koska haluan minimoida oman vaikutukseni kuvien liikkeisiin”, Matt selittää. Tämä ei kuitenkaan ole paras vaihtoehto eläville kohteille. ”Näissä skenaarioissa lyhyempi valotusaika ja korkeampi ISO-arvo auttavat torjumaan kaikkia valokuvaajasta johtuvia tahattomia liikkeitä”, hän lisää. EOS R7 -kameran sisäänrakennettu kuvanvakain antaa Mattille lisää liikkumavaraa kuvata käsivaralta.

100 kuvasta koostuva lähikuva kukan heteestä. Kuvat on pinottu käyttämällä Canon EOS R10 -kameran sisäistä tarkennuksen haarukoinnin syvyyskompositiotoimintoa. Kuvan on ottanut Matt Doogue.

Matt otti kuvan kukan heteestä hyödyntäen Canon EOS R10 -kameran sisäistä pinoamistoimintoa. Makrotöitä varten hän suosittelee ottamaan enemmän kuvia kuin maisemien tapauksessa – tämä kuva koostuu 100 kuvasta. Kuva on otettu Canon EOS R10 -kameralla ja Canon RF 100mm F2.8 MACRO IS USM -objektiivilla (1/80 s, f/4 ja ISO 200). © Matt Doogue

Täysin käsitelty 150 valokuvan pino, jossa näkyy pieni suolarae. Otettu Canon EOS R7:llä ja Matt Dooguen Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM -objektiivilla.

Komposiittikuva suolanjyvästä koostuu 150 kuvasta, jotka on käsitelty sisäisesti EOS R7 -kamerassa. ”Se, ettei kuvaa tarvitse koota jälkikäsittelyohjelmistossa, säästää todella paljon aikaa”, Matt sanoo. ”En osaa edes kuvitella kuinka kauan 150 kuvan pinon käsittely kestää tietokoneella.” Kuvattu Canon EOS R7 -kameralla, jossa on Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM -objektiivi (1/30 s, f/7.1 ja ISO 320). © Matt Doogue

Tarvittava kuvien määrä riippuu kohteesta, mutta kameran sisäisen pinoamisen avulla Matt on pystynyt yhdistämään satoja kuvia niinkin pienestä kohteesta kuin suolarakeesta. "Maisemien pinoamisessa käytettäisiin luonnollisesti pienempää aukkoa tai laajempaa syväterävyysaluetta, jolloin kuvia ei tarvitse ottaa niin paljon – varsinkin kuvattaessa suurempia tarkennusalueita kerralla”, hän selittää. Hän lisää myös, että makrotöissä liian kapea syvyysterävyys pinoamisessa voi johtaa diffraktioon – optiseen tehosteeseen, joka heikentää kuvien laatua – ja valon menetykseen.

Jos käytössä ei ole kameraa, jossa on sisäänrakennettu pinoamistoiminto, kuvat voidaan yhdistää käyttämällä ohjelmistoja, esimerkiksi Canonin ilmaista Digital Photo Professional (DPP) -ohjelmaa, jossa on oma työkalu syvyyskompositiota varten. ”DPP kohdistaa ja sulauttaa kunkin kuvan terävimmät osat ja tekee niistä lopullisen kuvan, joka on syväterävyydeltään kattava”, Matt sanoo.

Digital Photo Professional

Tarkennuksen pinoaminen DPP-ohjelmassa

EOS R System -kameroiden omistajat voivat ladata Canonin DPP-ohjelmiston ilmaiseksi. Seuraavassa käydään läpi sitä, miten ohjelmistoa voidaan käyttää syvyyskomposiittikuvan tekemiseen.

Tarkennuksen pinoaminen manuaalisesti

Canon EOS R7- ja EOS R10 -kameroiden aikaa säästävästä tekniikasta huolimatta Matt uskoo, että manuaalisella tarkennuksen pinoamisella on edelleen paikkansa. ”Perinteinen tarkennuksen pinoamismenetelmä on vaikein, mutta se antaa luovuudelle enemmän tilaa ja on kaikkien ulottuvilla”, hän sanoo. ”Myös valaistuksen suhteen kuvaajalla on enemmän vapautta, koska osa sisäänrakennetuista ominaisuuksista ei toimi salamayksikön kanssa.”

Jos omassa Canon-kamerassa ei ole tarkennuksen haarukointia tai kameran sisäistä pinoamista, manuaalista tarkennuksen pinoamista on helppo kokeilla. ”Periaatteet ovat samat, paitsi että kuvaajan on otettava jokainen kuva itse ja sitten prosessoitava ne komposiittikuvaksi”, Matt selittää. Tässä käsisäätöinen valotus ja tarkennus ovat keskeisiä. ”Ota automaattitarkennus (AF) pois päältä ja tarkenna manuaalisesti kohteen lähimpään pisteeseen”, hän sanoo. ”Lähennä kohteeseen käyttämällä kameran Live View -tilaa ja varmista, että tarkennus on kohdallaan, jos kamera tätä tukee.”

Valaistusvaihtoehdot

Matt Dooguen Canon EOS R10 -kameralla ottama lähikuva kivestä, jossa näkyy erilaisia elämänmuotoja, kuten sieniä ja sammalta.

Matt otti kuvan kivestä esitelläkseen EOS R10 -kameran heikossa valaistuksessa kuvaamiseen liittyviä ominaisuuksia ja kameran sisäistä pinoamistoimintoa. ”Kivillä esiintyy usein monia elämänmuotoja, kuten sieniä, sammalia ja jäkäliä”, hän sanoo. Tämä on vain yksi prosessin kuvista. Kuva on otettu Canon EOS R10 -kameralla ja Canon RF 100mm F2.8 MACRO IS USM -objektiivilla (1/100 s, f/5 ja ISO 500). © Matt Doogue

Täysin käsitelty, useista kuvista koostuva kuva kivestä, jossa näkyy sieniä ja sammalta. Kuvan on ottanut Matt Doogue Canon EOS R10 -kameralla, ja se on käsitelty kamerassa.

Eloisa makrokuva, jonka Matt otti käyttämällä vain luonnonvaloa. ”Tällaista jälkeä saadaan, kun koko pino käsitellään sisäisesti EOS R10 -kamerassa”, hän sanoo. Kuva on otettu Canon EOS R10 -kameralla ja Canon RF 100mm F2.8 MACRO IS USM -objektiivilla (1/100 s, f/5 ja ISO 500). © Matt Doogue

Valaistus on tärkeä riippumatta siitä, mikä tarkennuksen pinoamismenetelmä valitaan. Jos valo ei riitä, niin valotusaika voi venyä liikkeelle liian pitkäksi, kun taas jos valoa lisätään liikaa, lopputuloksesta voi tulla räikeä. Mattin mukaan ”luonnonvalo säilyttää hyvin kohteen kimalluksen ja värit, jotka ulkoiset valonlähteen välillä latistavat.”

Jos päivänvalo ei riitä, Matt ottaa käyttöön ulkoisen valaistuksen. ”Tasainen valaistus voidaan järjestää LEDeillä, jotka ovat kevyitä ja voidaan sijoittaa minne tahansa kohteen ympärille. Näin päästään dynaamisempiin kulmiin”, hän sanoo.

Mattin pinoamisasetukset eivät juuri muutu, mutta aukkoa hän säätää kohteen koon, tarvittavien pinojen määrän ja suurennuksen mukaan. ”ISO-arvo on yleensä salamaa käytettäessä noin 320 ja valotusaika noin 1/160 sekuntia”, hän huomauttaa.

Canonin tarkennuksen haarukointivalikko poistaa arvailun useiden kuvien ottamisesta, kun taas Canon EOS R10- ja EOS R7 -mallien sisäinen huippuluokan syvyyskompositiotoiminto helpottaa prosessia ja säästää aikaa poistamalla jälkikäsittelyn tarpeen ja antamalla kuvaajan keskittyä luovempiin asioihin, kuten sommitteluun ja valotukseen. Manuaalinen tarkentaminen on edelleen käyttökelpoinen tapa, kun tarvitaan enemmän hallintaa.

Matt uskoo, että tarkennuksen pinoamisella arkipäiväisen saa näyttämään upealta millä tahansa menetelmällä. ”Tarkennuksen pinoaminen muuttaa tavallisen erikoiseksi”, hän sanoo. Canonin helppokäyttöisten tarkennuksen pinoamistyökalujen avulla voidaan ottaa näyttäviä kuvia, jotka ovat kauttaaltaan piirrontarkkoja makrokuvista maisemiin.


Teksti: Lauren Scott ja Andrea Ball

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit