RUOKAKUVAUS
Parhaat objektiivit ruokakuvaukseen
Ota herkullisia ruokakuvia tarkkaan valikoiduilla Canon-objektiiveilla.
RUOKAKUVAUS
Ruokakuvauksesta on tullut taas suosittua Instagramin ansiosta, mutta kaikki jotka ovat yrittäneet ottaa kuvaa lounaastaan tietävät, että siinä on omat ainutlaatuiset haasteensa. Ruotsalainen ruokakuvaaja Linda Lomelino hallitsee lajin. Hänen ruokakuvansa, jotka ovat lumoava sekoitus satumaista leikkisyyttä ja ripausta synkkää tunnelmaa, ovat keränneet jo yli 750 000 Instagram-seuraajaa.
”Innostuin leipomisesta noin 11 vuotta sitten”, kertoo Linda, joka opiskeli valokuvausta koulussa. ”Kuppikakut olivat silloin muodissa, joten otin muutaman kuvan ja jaoin ne Facebookissa. Ihmiset ihastuivat niihin, joten ajattelin, että ehkä minun pitäisi perustaa blogi.” Call Me Cupcake -blogin ansiosta Lindan herkullisen näköiset mestariteokset on koottu neljäksi kirjaksi, jotka on käännetty useille kielille.
Hän kertoo esimerkkejä menestyksensä salaisuuksista.
Jos mahdollista, Canon Speedlite -salamalaitteilla on kätevä hallita studion valaistusympäristöä. Voit hyödyntää myös luonnonvaloa, jota on vaikeampi hallita, mutta joka oikein käytettynä imartelee kohdetta. ”Tee kokeiluja valon kanssa siellä, missä olet”, Linda kehottaa. ”Niin ikkunan koko ja sijainti kuin vuorokaudenaika ja sääkin voivat vaikuttaa siihen, miltä valo näyttää”, hän sanoo. ”Pohjoiseen antavien ikkunoiden kanssa on yleensä helpoin toimia, sillä valo muuttuu päivän aikana vähemmän, eikä suorassa auringonvalossa tarvitse kuvata koskaan.”
Lindalle paras on pilvinen päivä, joka ei ole liian pimeä. Ennen lounasta hän kuvaa sivulta tulevassa valossa läntisessä studiossaan, ja itään päin antavassa keittiössään myöhään iltapäivällä ja illalla. Linda saavuttaa hänelle tunnusomaisen synkän tunnelman vetämällä verhot ikkunan eteen.
”Kaikenlaiset ikkunat saa toimimaan kokeilemalla ja harjoittelemalla, mutta se on hankalampaa, jos asut aurinkoisessa maassa ja kaikki ikkunasi ovat etelän puolella”, Linda sanoo. ”Tällaisissa olosuhteissa valoa voi pehmentää ohuen valkoisen verhon avulla.”
Sommittelu on yksi tapa tehdä kuvasta omaperäisempi, ja Lindan niksi on keskittyä väreihin. ”Käytän kuvauksissa yleensä vain kahta tai kolmea väriä”, hän selittää. Linda käyttää saman värin eri sävyjä ja luo visuaalista kontrastia lisäämällä väriympyrän vastakkaisella puolella olevia vastavärejä. ”Jos kyseessä on esimerkiksi kakku, jossa on violetti kuorrutus, pyrin ottamaan valokuvaan mukaan jotain keltaista tai kelta-vihreää.” ”Toinen suosikkiyhdistelmäni on oranssi ja sinivihreä, sillä se todella saa kuvan erottumaan!”
Linda neuvoo kokeilemaan värien lisäksi myös eri tekstuureja, kun kuvasta haluaa tehdä mielenkiintoisemman. ”Jos kuvaan kakkua, jossa on paljon tekstuureja tai kuorrutuskuvioita, saatan korostaa sitä jättämällä taustan tasaiseksi. Joskus haluan, että kaikkien osien tekstuuri on tasainen, ja joskus haluan lisätä paljon erilaisia tekstuureja – yksinkertaisimmillaan saatan lisätä vain rutullisen kankaisen lautasliinan.
Linda kehottaa leikittelemään värien ja tekstuurin lisäksi myös yksityiskohdilla, jotka piristävät yksitoikkoista asetelmaa ja tuovat siihen mittakaavan ja syvyyden tuntua. ”Tarkentamattomat kohteet kuvan etu- ja taka-alalla ovat hyvä esimerkki tästä”, hän sanoo. ”Saatan asettaa kukkamaljakon ruoan taakse ja sirotella sen ympärille parittomia määriä reseptin ainesosia, kuten jauhoa, marjoja ja lehtiä.”
Linda kehottaa aloittelijoita käyttämään tarkentamisessa kääntyvää kosketusnäyttöä, jos kamerassa vain on sellainen. Näin kuvasta saa vielä tarkemman. ”Kamerat, kuten Canon EOS 850D ja Canon EOS 250D, ovat ihanteellisia ruokakuvaukseen, koska niissä on kääntyvä kosketusnäyttö. Kosketusnäytöt ovat erityisen käteviä silloin, kun otetaan kuvia ylhäältä alaspäin. Jos kamera on korkealla, voi vain kallistaa näyttöä ja valita halutun tarkennuskohdan. Sama pätee myös erittäin alhaalta kuvatessa. Ei tarvitse maata lattialla, vaan riittää, että kallistaa näyttöä.”
Lindan töitä nähneet tietävät, että pohjoismaalainen valokuvaaja rakastaa rekvisiittaa. Sillä on ratkaisevan tärkeä rooli silloin, kun kuvaan halutaan lisätä tekstuureja ja värejä. Lisäksi rekvisiitta auttaa luomaan kuvan yleisen tunnelman. ”Minulla on todella paljon rekvisiittaa”, hän sanoo. "Suurin osa on kirpputoreilta ja antiikkiliikkeistä löydettyjä vanhoja tavaroita – ne auttavat kertomaan tarinaa. Antiikkinen rekvisiitta auttaa luomaan rustiikkisen, synkän tunnelman. Kun haluan luoda kirkkaan ja modernin tunnelman, valitsen selkeälinjaista rekvisiittaa, jossa on vähemmän kuvioita ja väriä.”
Lindan taustavalikoima on yhtä laaja kuin rekvisiittavalikoima, ja siihen kuuluu kaikenlaisia materiaaleja, kuten tapettia, lahjapaperia, pellavaverhoja, puulaatikoita, vanhoja ovia ja tuoleja sekä jopa vintage-matkalaukkuja. ”Aina ei tarvitse käyttää puupöytää”, hän sanoo. ”Taustoja voi rakentaa mistä tahansa. Kokeile vaikka maalata pari puupalaa. ”Voit maalata kummankin puolen eriväriseksi ja maalata palat uudestaan, kun haluat vaihtelua.
Yleensä Lindan EOS 5D Mark II -kameraan (jonka seuraaja on nyt Canon EOS 5D Mark IV) on yhdistetty yksi hänen suosikkiobjektiiveistaan:Canon EF 50mm f/1.2L USM, Canon EF 85mm f/1.2L II USM, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM tai Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Linda valitsee objektiivin sillä perusteella, minkälaisen tarinan hän haluaa luoda.
”Jos olet uusi valokuvausharrastaja, Canon EF 50mm f/1.8 STM on loistava objektiivi aloittelijalle”, hän kertoo. ”Objektiivi on edullinen ja heikossa valaistuksessa on apua siitä, että voi kuvata pienellä f-luvulla ja suurella aukolla. Tämä on erityisen tärkeää silloin kun asuu maassa, jonka talvet ovat pitkiä ja pimeitä. Lisäksi objektiivin polttoväli on täydellinen kun halutaan vangita tilanne ilman, että tarvitsee mennä liian lähelle kohdetta. Toinen hyvä vaihtoehto on Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM – se on samankaltainen kuin oma erittäin tarkka makro-objektiivini.
Linda suosittelee käyttämään laajakulmaobjektiivia etäältä kuvattaessa. ”Jos haluat kuvata koko pöydän, kokeile esimerkiksi Canon EF-S 35mm f/2.8 IS Macro STM -objektiivia. Valitsisin sen myös ylhäältä alas otettaviin kuviin.” Muista, että jos sinulla on APS-C-kennokoon tai kroppikennokoon kamera, kuten Canon EOS 850D, 35mm objektiivi, jonka rajauskerroin on 1,6, tuottaa samanlaisen kuva-alan kuin 50mm:n objektiivi täyskennon kamerassa.
Suurin osa ihmisistä mieltää ruokakuvat Instagram-tyylisiksi ylhäältä alaspäin otetuiksi kuviksi, mutta Lindan mukaan on tärkeää harkita myös muiden kuvakulmien käyttöä. ”Kuvakulman valinta riippuu siitä, mitä haluan korostaa. Luultavasti kuvaisin korkean alustalla olevan täytekakun sivusta ja ottaisin sitten lautasilla olevista kakkusiivuista kuvia ylhäältä alaspäin.”
Lindan mukaan määrä on yhtä tärkeää kuin laatu, koska suurin osa hänen töistään on esillä hänen blogissaan. "Julkaisen paljon kuvia, joten yritän lisätä vaihtelua ja tehdä sisällöstä sujuvampaa kuvaamalla eri kuvakulmista.”
Linda käyttää yleensä suureta aukkoa ja pientä ISO-arvoa luomaan hänelle tunnusomaisen lumoavan tunnelman. "Käytän tavallisesti aukkoa väliltä f/1.8 ja f/3.2 ja erittäin harvoin tätä pienempää”, hän kertoo. ”Käyttäisin pienempää aukkoa vain, jos kuvaisin useita eri korkeudella olevia kohteita ylhäältä alaspäin, ja haluaisin niiden kaikkien näkyvän terävinä. Käytän silti harvoin pienempää aukkoa kuin f/5.”
”Kannattaa myös kuvata pienellä ISO-arvolla ilman, että pidentää valotusaikaa liikaa. ”Jos kuvaan käsivaralta, pyrin kuvaamaan noin 1/125 sekunnin valotusajalla. Tripodin kanssa liikkumatonta kohdetta kuvatessa valotusaikaa voi kuitenkin pidentää.” ISO-ominaisuudet riippuvat kameran mallista, mutta kuvatessa on hyvä käyttää pienintä mahdollista ISO-arvoa. Pienen ISO-numeron kanssa kuviin tulee vähemmän rakeisuutta, mikä on tärkeää etenkin, jos haluat suurentaa tai tulostaa kuvia.
Lindan synkemmät kuvat ovat niin sanottuja low-key-kuvia, eli niissä kohde on valotettu oikein, mutta sitä ympäröivät esineet näkyvät tummempina. Linda saavuttaa haluamansa lopputuloksen kuvanmuokkauksella, mutta hänestä aloittelevat kuvaajat eivät tarvitse kallista kuvankäsittelyohjelmaa. Canonin Digital Photo Professional -ohjelmisto on ilmainen kaikille Canonin kameroilla kuvaaville, ja älypuhelimiin on saatavilla runsaasti erilaisia ilmaisia kuvankäsittelysovelluksia. Ota kaikki irti kameran Wi-Fi-yhteydestä siirtämällä kuvat puhelimelle tai tietokoneelle image.canon-palvelun avulla, ja voit muokata ja jakaa kuvia välittömästi.
Teksti: Natalie Denton
Inspirointiosiostamme löydät parhaat kuvausvinkit, osto-oppaat ja haastattelut – eli kaiken mitä tarvitset löytääksesi juuri sinulle sopivan kameran tai tulostimen ja herättääksesi seuraavan ideasi henkiin.
Palaa vinkkeihin ja tekniikkoihinRUOKAKUVAUS
Ota herkullisia ruokakuvia tarkkaan valikoiduilla Canon-objektiiveilla.
TULOSTUSVINKKEJÄ
Natasha Alipour-Faridani jakaa parhaimmat ruokakuvausvinkkinsä ja kertoo, miten saat tulostettua syötävän hyvännäköisiä kuvia.
RUOKAKUVAUS
Instagram-vaikuttaja ja Canon-lähettiläs Yasmin AlBatoulin vinkit ruokakuvaukseen.