Satumaisia otoksia tanssivista valoista: Menna Hossamin vinkit revontulien kuvaamiseen

Kun revontulet ovat kauneimmillaan, Menna Hossam matkustaa Pohjois-Eurooppaan kuvaamaan upeaa ilmiötä. Tässä artikkelissa hän antaa vinkkejä revontulien kuvaamiseen ja kertoo, mitä hän on oppinut aiheesta.
Revontulet loistavat vihreinä juovina Islannin Kirkjufell-vuoren yllä kaartuvalla tummalla yötaivaalla, ja vuoren juurella näkyy ajoneuvojen ja rakennusten punaisia ja violetteja valoja. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 14-35mm F4L IS USM -objektiivilla. © Menna Hossam

Joka vuosi valokuvaajat ja harrastajat matkustavat kauas nähdäkseen lumoavat revontulet (Aurora Borealis). Auringon aktiivisuuden odotetaan kasvan vuosina 2024 ja 2025, joten nyt on loistava hetki suunnitella kuvauksia, jotta voit tallentaa luonnonihmeen parhaimmillaan.

Aurinko on lähestymässä 11-vuotisen aktiivisuusjaksonsa huippua. Tämä tarkoittaa, että roihupurkaukset ja koronan massapurkaukset lisääntyvät. Nämä ovat varatuista hiukkasista ja plasmasta koostuvia aaltoja, jotka sinkoutuvat räjähdysmäisesti avaruuteen. Purkaukset törmäävät maan magneettikenttään ja luovat geomagneettisia myrskyjä. Ilmiön seurauksena revontulet näkyvät kirkkaampina ja alemmilla leveysasteilla kuin yleensä. Revontulet saivat Canon Ambassador Menna Hossamin, joka on Egyptissä kasvanut ja siellä edelleen asuva taidevalokuvaaja, matkaamaan tavallista pohjoisemmille leveysasteille.

Mennan valokuvissa taide ja muoti muodostavat unenomaisen, satumaisen yhdistelmän, joka juhlistaa hänen luovia sankareitaan sekä kuvaa maisemia ympäri maailman ainutlaatuisella tavalla. Jo vuosien ajan Mennan unelmana on kuitenkin ollut revontulien kuvaaminen.

"Minusta ne ovat taianomaisia", hän sanoo. "En ole koskaan elämäni aikana nähnyt mitään vastaavaa.”

National Geographicin artikkelista inspiroitunut Menna tiesi, että hänen hetkensä oli tullut. Menna taltioi revontulet Islannin ikonisen Kirkjufell-vuoren yllä Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 14-35mm F4L IS USM -objektiivilla.

Tässä artikkelissa hän kertoo millaista oli kuvata revontulet ensimmäistä kertaa ja neuvoo parhaat kamera-asetukset kuvaamiseen.

Revontulet loistavat vihreinä juovina Islannin Kirkjufell-vuoren yllä kaartuvalla tummalla yötaivaalla, ja vuoren juurella näkyy joitakin ihmisiä ja ajoneuvoja. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 14-35mm F4L IS USM -objektiivilla. Kuvaaja: Menna Hossam.

Mennan valitseman Canon EOS R5 -kameran ansiosta hän onnistui kuvaamaan revontulet hämärässä valaistuksessa lähes ilman kohinaa. EOS R6 Mark II -kameran vieläkin suurempi ISO-herkkyys ulottuu jopa ISO 102 400 -arvoon asti. Sen ansiosta pimeissäkin ympäristöissä saa selkeitä kuvia, joissa on vähemmän kohinaa. EOS R8, jossa on sama ISO-herkkyysalue kuin EOS R6 Mark II -kamerassa, on yksi edullisempi täyden kennokoon vaihtoehto. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 14-35mm F4L IS USM -objektiivilla (14 mm:n polttovälillä, 8 s, f/4 ja ISO 2000). © Menna Hossam

Revontulien kuvaaminen – parhaiden paikkojen löytäminen

Mennan mukaan "Islanti on taianomainen". Siksi hän valitsi revontulien kuvauspaikaksi juuri Islannin kaikkien Pohjois-Euroopan maiden joukosta, joissa ilmiön voi nähdä.

On tärkeää tietää paras aika ja paikka revontulien kuvaamiseen, jotta sinulla on paremmat mahdollisuudet ja valmiudet niiden tallentamiseen. Jos aiot esimerkiksi matkustaa lumiselle alueelle, on tärkeää tietää, miten äärimmäisissä sääolosuhteissa kuvaaminen onnistuu parhaiten.

Soveltuvien kameravarusteiden lisäksi (tästä enemmän myöhemmin) myös vara-akut, lämpimät vaatteet ja sääolosuhteiden tarkkailu ovat Mennan mukaan välttämättömiä. Saatat viettää tunteja ensin odottaen revontulia ja sitten kuvaten niitä, kun liikut ympäriinsä ja yrität saada aikaan täydellisen sommittelun ja kuvakulman.

”Oli todella tuulista. Oli hyvin kylmää. Täytyy pysyä lämpimänä, jotta yöstä selviytyy”, Menna neuvoo. Säänkestävät varusteet ovat välttämättömiä. Hän lisää: ”Tarvitset tukevan jalustan ja kunnon laajakulmaobjektiivin.”

Menna kertoo, että saatavilla on monia valokuvaajille erittäin hyödyllisiä sovelluksia. Jotkin tarjoavat reaaliaikaisia päivityksiä siitä, milloin ja missä revontulet tulevat näkymään, mikä auttaa suunnittelemaan kuvauksia tehokkaammin. Myös sovellusilmoitukset ja sijaintipalvelut, joiden avulla löytää parhaat kuvauspaikat, ovat käteviä työkaluja.

Kun saavut valitsemaasi kuvauspaikkaan, on vielä seuraavan suunnittelu- ja valmisteluvaiheen vuoro ennen upean ilmiön kuvaamista. Mitä tulee sopivan paikan löytämiseen, Menna suosittelee etsimään vähemmän vilkkaita paikkoja riippumatta siitä, miten suosittu sijainti on. Näin ”aikaa jää määrittämiseen ja kokeiluun”.

Canon RF 14-35mm F4L IS USM -objektiivi valkoista taustaa vasten.

Menna päätti tallentaa revontulet upeisiin laajakulmakuviin tässä kuvatulla Canon RF 14-35mm F4L IS USM -objektiivilla. Sillä hän sai eloisia kuvia myös haastavassa heikossa valaistuksessa.

Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivilla otettu kuva luolasta, joka on valaistu heikosti erivärisillä valoilla.

Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM on edullinen laajakulmainen zoom-objektiivi. 5,5 askeleen optinen kuvanvakain takaa tarkat valokuvat ja videot kuvattaessa käsivaralta pidemmillä suljinajoilla. Se on hyödyllinen ominaisuus hämärissä ympäristöissä, jos päätät tutustua myös muihin kuvauspaikkaasi lähellä oleviin luonnonihmeisiin. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivilla (15 mm:n polttovälillä, 0,3 s, f/5.6 ja ISO 3200).

Paras kamera ja objektiivi revontulien kuvaamiseen

Ennen Islantiin matkustamista Menna tutki millainen objektiivi sopisi revontulien kuvaamiseen, jotta hän osaisi valita oikean. Hänelle oli tärkeää, että objektiivi olisi erittäin kevyt, sillä se auttaisi helpottamaan kuvaamista haastavassa ympäristössä. Oli myös tärkeää, että käytössä oli laajakulmaobjektiivi, jolla upeat revontulet saisi kuvattua kunnolla.

“ValitsinRF 14-35mm F4L IS USM -ultralaajakulmaobjektiivin”, Menna kertoo. ”Keveytensä ja pienuutensa ansiosta se oli myös kätevä.” Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, jonka polttovälialue on lähes samanlainen, on loistava edullinen vaihtoehto niille, jotka etsivät laajakulmaista zoom-objektiivia revontulien kuvaamiseen.

Kiinteäpolttovälisissä objektiiveissa on suurempia aukkoja, joten ne tuottavat laadukkaampia kuvia myös heikossa valaistuksessa. Pienikokoinen ja kevyt Canon RF 16mm F2.8 STM, jossa on f/2.8-aukko, tarjoaa edullisen vaihtoehdon.RF 24mm F1.8 MACRO IS STM on hyvä valinta niille, jotka haluavat suuremman aukon revontulien kuvaamista varten.

Etkö ehdi hankkia uutta objektiivia? EOS R -järjestelmäkameroiden mukana tulevilla objektiiveilla saa loistavia kuvissa erilaisissa olosuhteissa, myös heikossa valaistuksessa, kunhan käyttää jalustaa ja oikeita asetuksia.

Menna yhdisti RF 14-35mm F4L IS USM -ultralaajakulmaobjektiivin Canon EOS R5 -kameraan. Kameran 45 megapikselin täyden koon kenno tuottaa upean yksityiskohtaiset ja selkeät kuvat. Se onkin ihanteellinen ajatellen suurkuvatulosteita, joissa näkyvät revontulien monimutkaiset värit ja kuviot.

Canon EOS R8 soveltuu valokuvaajille, jotka etsivät edullisempaa vaihtoehtoa tinkimättä kuvanlaadusta. Kameran 24,2 megapikselin täyden koon kenno tuottaa vaikuttavat yksityiskohdat ja dynaamisen alueen, joten se on loistava valinta revontulien kuvaamiseen.

Parhaat kamera-asetukset revontulien kuvaamiseen

On tärkeää ymmärtää, miten valotusaika ja ISO-asetukset vaikuttavat revontulikuviin. Tässä ovat Mennan parhaat kamera-asetukset revontulien kuvaamiseen:

  • ISO: Aloita ISO 1600- tai 3200-arvosta, mutta nosta tarvittaessa arvoa niin paljon kuin tarvitsee. Tämä lisää kameran valoherkkyyttä niin, että se pystyy tallentamaan enemmän saatavilla olevasta valosta, jolloin myös yön pimeydessä otetuista kuvista tulee kirkkaampia. Näin kameran pitäisi olla tarpeeksi valoherkkä revontulien kuvaamista varten eikä kuviin tule liikaa kohinaa.
  • Aukko: Käytä mahdollisimman suurta aukkoa (pientä f-lukua). Aukkoarvon tulisi olla objektiivin mukaan mielellään alle f/4, jotta kameraan pääsee mahdollisimman paljon valoa. Mitä suurempi aukko on, sitä kapeammaksi syväterävyysale muuttuu. Tämä tarkoittaa, että pienempi osa kuvasta on terävästi tarkennettuna, mutta tätä ei kannata murehtia. Jäljempänä on lisää vinkkejä tarkentamiseen.
  • Valotusaika: 5–15 sekunnin valotusaika toimii yleensä hyvin. Nopeammin liikkuvia revontulia voi kuvata lyhyemmillä valotusajoilla. Kuvattaessa pidemmillä valotusajoilla jalusta on välttämätön kameran vakauttamiseksi, jotta sen tärähtely ei aiheuta epätarkkuutta.
  • Tarkennus: Aseta objektiivi käsitarkennustilaan ja käytä kameran tarkennuksen korostustoimintoa, jotta näet terävät kohdat kuvissa, joiden etualalla on esineitä tai ihmisiä. Näet nämä kohdat tarkemmin käyttämällä kameran takaosan LCD-näyttöä. Näin voit varmistaa jopa pimeässä, että oikea kohde on tarkennettuna. Jos tarkennus ei onnistu, kokeile tarkentaa kirkkaaseen tähteen.
  • RAW-muoto: RAW-muodossa kuvaaminen takaa parhaan kuvanlaadun, ja otokset ovat valmiita tarkkaan jälkikäsittelyyn.

Keinovalaistus valaisee Kirkjufellin juuressa olevaa matalaa rakennusta, ja yläpuolella revontulet loimuavat vihreinä juovina. Vuori kohoaa taustalla. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 14-35mm F4L IS USM -objektiivilla. © Menna Hossam

Pitkä valotusaika on tallentanut Mennan kuvaan sekä luonnollisen että keinotekoisen valon. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 14-35mm F4L IS USM -objektiivilla (22 mm:n polttovälillä, 13 s, f/4 ja ISO 2000). © Menna Hossam

Revontulien kuvaamiseen liittyvien yleisten haasteiden ratkaiseminen

Revontulien kuvaamisessa on omat haasteensa. Tässä on Mennan kokemukseen perustuvia vinkkejä niiden ratkaisemiseen ja upeiden kuvien ottamiseen.

  • Kameran tärähtely: Kameran tärähtely kuvattaessa pitkillä valotusajoilla voi tehdä kuvista epätarkkoja. Tuulisissa olosuhteissa jalustan voi painaa maahan kivien tai hiekkapussin avulla. Voit vähentää tärähtelyä laukaisemalla sulkimen etäältä käyttämällä laukaisukaapelia tai Canon Camera Connect -sovellusta.
  • Pimeässä tarkentaminen: Käytä käsitarkennusta ja tarkenna kaukaiseen valonlähteeseen, jos se on mahdollista. Voit myös pyytää jotakuta antamaan valoa taskulampulla, jolloin tarkentaminen on helpompaa.
  • Etualalla olevien kohteiden tasapainottaminen revontulien kanssa: Jos revontulikuvissasi on ihmisiä tai esineitä, kannattaa harkita pehmeän ulkoisen valonlähteen käyttämistä. Myös päällekkäisvalotus saattaa tarjota luovan ratkaisun revontulien ja etualan kohteen tasapainottamiseen.

Mennan mukaan ihmisen lisääminen sommitelmaan antaa katsojille paremman mielikuvan siitä, miten suuria revontulet ovat taivaalla.

Jos päätät sisällyttää kuvaan ihmisen, Menna kehottaa valaisemaan kohteen hienovaraisesti pehmeällä valonlähteellä niin, ettei valo vie huomiota pois revontulien hehkusta. ”Minä tarkensin kaveriin, joka piteli taskulamppua”, Menna kertoo kohteestaan. Hän lisää, että kuvattavien kohteiden tulisi löytää mukava seisoma-asento, sillä ”heidän pitää seistä liikkumatta, jotta liike ei sumennu, ja siksi ehdotan yleensä seisomista kädet taskuissa.”

Jos liikkeen sumentumista ei pysty estämään täysin, voit ehkä luoda jotain abstraktimpaa. Jos henkilö esimerkiksi liikuttaa käsiään, liike voi näyttää tarkoituksenmukaisemmalta ja toimia osana luovaa visiota. Jos käytät suositeltuja asetuksia kuvatessasi käsiään liikuttavia henkilöitä, kamera tallentaa liikkeen heikkoina juovina tai sumentumina, mikä luo kuvaan eteerisen ja lähes maalauksellisen tehosteen.

Revontulia kuvatessa pitää olla nopea. Kuten Menna sanoo, ”revontulet voivat kadota silmänräpäyksessä”.

Pystysuora vihreä juova tummaa tähtitaivasta vasten ja niiden alapuolella oleva ohuen lumikerroksen peittämä suuri vuori, jossa on kerroksellisia kivimuodostumia. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 14-35mm F4L IS USM -objektiivilla. © Menna Hossam

Menna tiesi heti, että Kirkjufell sopisi täydellisesti etualalle kuvattaessa revontulia. Hän kertoo, että vuoren erikoinen kartion muotoinen huippu saa sen erottumaan muista ainutlaatuisella tavalla. ”Siinä yhdistyivät luonto ja fantasia”, hän sanoo. ”Minusta tuntui siltä, että pääsin osaksi eeppistä näkymää.” Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 14-35mm F4L IS USM -objektiivilla (19 mm, 13 s, f/4 ja ISO 2000). © Menna Hossam

Vinkkejä revontulikuvien parantamiseen jälkikäsittelyssä

Menna muokkasi kuvia jälkikäsittelyvaiheessa mahdollisimman vähän. Hän toi revontulien ja maiseman värit esiin korostamalla kirkkaita kohtia, vähentämällä varjoja ja säätämällä värien eloisuutta. Kuvatessa RAW-muodossa valotusta, väriä ja kontrastia voi säätää joustavammin, joten revontulet ja muut äärimmäiset luonnonilmiöt, kuten tulivuoret, on helpompi kuvata koko komeudessaan.

Kaikki peilittömät Canon EOS R -järjestelmäkamerat tukevat RAW-muotoa, mikä on tärkeää joustavan jälkikäsittelyn kannalta. RAW-tiedostot säilyttävät kaikki kennon tallentamat kuvatiedot, joten saat enemmän pelivaraa valotukseen, väritasapainoon ja kohinanpoistoon liittyviä asetuksien säätämiseen. Nämä kolme tekijää ovat keskeisessä osassa, kun ollaan tekemisissä revontulikuvauksen haastavien valaistusolosuhteiden kanssa.

Canonin Digital Photo Professional (DPP) -ohjelmisto tarjoaa RAW-kuvien muokkaukseen tarvittavia käteviä työkaluja, kuten edistyneen kohinanpoiston, kirkkaiden kohtien palautuksen ja värin hienosäätöjä. Katso vinkkimme ja ohjeemme RAW-kuvien muokkaamiseen, jotta saat otoksistasi kaiken irti.

Herätä yötaivaasta ottamasi kuvat eloon tulostamalla ne. Canon EOS R5 -kameralla otetuista 45 megapikselin kuvista voi tehdä laadukkaita tulosteita, joissa on tarkat yksityiskohdat, todenmukaiset värit ja erinomainen kontrasti. Kuvat ovat ihanteellisia suurkuvatulosteisiin, jotka päästävät katsojan uppoutumaan näkymään. Canon EOS R8 -kameran 24,2 megapikselin kuvat riittävät hyvin jopa A2-kokoisiin tulosteisiin. Selkeissä ja syvissä kuvissa revontulien kauneus pääsee esiin upean todenmukaisesti.

Saat parhaan tuloksen käyttämällä laadukasta valokuvapaperia, kuten Canonin Pro Platinum- tai Pro Luster -paperia, jotka tehostavat värin syvyyttä ja luminanssia. Ne herättävät revontulien eteerisen hehkun eloon paperilla, joten voit nauttia vangitsemiesi revontulien kauneudesta pitkään joko taidetulosteina tai suurella näytöllä.

Kun noudatat näitä vinkkejä ja ohjeita, sinulla on hyvät valmiudet ottaa upeita revontulikuvia jakamista ja tulostamista varten.

Mabinty Taylor-Kamara

Vastaavia tuotteita

Aiheeseen liittyvät artikkelit

7 vinkkiä heikossa valaistuksessa kuvaamiseen

Tutustu parhaisiin tekniikoihin, joilla saat teräviä kuvia heikossa valaistuksessa, sekä Canonin parhaisiin hämäräkuvausvarusteisiin.

Parhaat vinkit maisemakuvaukseen

Tutustu kuvaustekniikoihin, jotka auttavat sinua viemään maisemakuvauksesi uudelle tasolle.

Yötaivaan kuvaaminen

Parhaat tekniikat öisen tähtitaivaan kuvaamiseen, mukaan lukien intervallikuvaus ja tähtijuovien kuvaaminen.

Vinkkejä äärimmäisissä sääoloissa kuvaamiseen

Tässä ovat parhaat vinkkimme ankarissa sääoloissa kuvaamiseen aina varusteiden suojaamisesta turvassa pysymiseen.