Piotr Skrzypiec on päivisin turistiopas, öisin hän kuvaa valojuovia. Hän käyttää tietojaan kauniista kuvauspaikoista ja pitkän valotusajan tekniikoistaan ottaessaan vaikuttavia maisemakuvia Sloveniassa ja muualla. Ei siis ollut yllätys, että hänet valittiin Canonin ensimmäisen Redline Challenge -haasteen voittajaksi.
Kuvauskilpailun tehtävänannon, valoa pimeyteen, oli tarkoitus saada harrastajavalokuvaajat kokeilemaan rajojaan. Kolme Piotrin kuvista pääsi tuomarien lopulliselle parhaiden listalle, ja hänen tunnelmallinen kuvansa sumuun katoavasta sillasta valittiin voittajaksi.
Käyttämällä pitkää valotusaikaa Piotr muutti liikkuvien autojen terävät ajovalot notkeiksi valojen juoviksi. Pitkässä valotusajassa kameran suljin voi olla auki sekunneista tunteihin. Kuvassa liikkuvat kohteet näkyvät sumeina. Tämä tekniikka ei vaadi erikoiskameraa tai -objektiivia, ja tulokset voivat olla vaikuttavia. Liikkeen sumentamisen lisäksi pitkillä valotusjoilla saa maksimoitua kameraan tulevan valon määrän ja pienennettyä ISO-arvoa, mikä parantaa kuvanlaatua.
Nyt Piotr palaa muiden otostensa kuvauspaikoille ja antaa vinkkejä samanlaisten valojuovakuvien ottamiseen.
MAISEMAKUVAUS
Liikkeen kuvaaminen pitkällä valotusajalla: Redline Challenge -voittajan vinkit
1. Älä kuvaa yöllä
Hämärässä on paljon parempi ottaa valojuovakuvia kuin keskellä yötä, koska taivas on tumma, mutta edelleen riittävän värikäs, jotta kuvasta tulee mielenkiintoinen. Jos kuva on musta ja tylsä, se voi tuntua raskaalta, joten ala kuvata, kun ympäröivää valoa on niin paljon, että rakennukset, vuoret ja muu maisema erottuvat. "Kyse on niistä 20 minuutista sinisen hetken lopussa", Piotr sanoo. "Sen jälkeen varjot näyttävät liian tummilta ja valot liian kirkkailta, jotta kuvasta tulisi tasapainoinen."
2. Tee taustatyö
Tämä voi kuulostaa itsestään selvältä, mutta varmista, että valitsemasi tie näkyy siihen vuodenaikaan, jolloin aiot kuvata sitä. Maisema voi näyttää lupaavalta talvella, mutta kesällä parhaan näkymän voivatkin peittää puut.
"Kannattaa etsiä ympäristöään korkeammalla oleva paikka, josta kuvata, jotta näet tien selkeästi", Piotr ehdottaa. "Muutama vuosi sitten palasin tälle paikalle keskellä kesää. Vaikka tien sydänmuodon pystyi erottamaan yöllä juovien perusteella, viinitarha esti näkemästä sitä selkeästi. Sen jälkeen on tehty paljon parannuksia. Valokuvaajia varten on rakennettu lava, jossa on tilaa vähintään kymmenelle jalustalle. Ja edessä olleita viiniköynnöksiä on leikattu, joten tien kaunis muoto näkyy paremmin"
3. Suunnittele sommittelu
Vaikka otakin kuvia yön kynnyksellä, tee valmistelut päivänvalossa, jotta sinulla on tarpeeksi aikaa sommitella kuvasi. "Kun haluaa ottaa hyvän kuvan, on mietittävä taustaa ja etualaa ja niiden täyttämistä", Piotr neuvoo.
"Kannattaa myös miettiä liikenteen valojuovaa, joka vie katseen etualalta taustaan. Parhaiten tämä onnistuu, jos kuvattavana on S:n muotoinen tie, joka kiemurtelee näkymässä vaikkapa kirkolle tai vuorelle tai muuhun yhtä ilmeiseen pisteeseen."
4. Pidä kuvat terävinä
Jotta kuvassa olevat liikkumattomat osat pysyvät terävinä, kameran on oltava tukevasti jalustassa, eikä kameraan saa koskea valotuksen aikana. "Minä käytän kameran kahden sekunnin itselaukaisua", Piotr paljastaa. "Tarkistan vain sommittelun, painan laukaisinta, ja kahden sekunnin kuluttua valotus alkaa."
Canonin peilittömissä ja järjestelmäkameroissa on itselaukaisutoiminto. Piotr käyttää myös peilin lukitustoimintoa järjestelmäkameroissa, joissa se on käytettävissä. Se lukitsee peilin pois tieltä ja hidastaa valotuksen aloittamista vähentäen kameran sisältä tulevien värähtelyjen mahdollisuutta pilata kuvan terävyyttä. "Peilittömässä kamerassa ei ole tätä ongelmaa", Piotr sanoo, "koska ei ole sitä peiliä."
5. Kuvaa vielä pitempään
Mahdollisuus hallita valotuksen kestoa on tärkeää. Kaikissa EOS-kameroissa – Canon EOS 4000D:stä Canon EOS 5D Mark IV -kameraan – voi valottaa 30 sekuntiin asti. Valotusajan esivalinta (Tv) -tilassa voit asettaa tietyn valotusajan, ja kamera säätää sopivan aukon automaattisesti. Sitten voit asettaa ISO-arvon tilanteen mukaan.
Manuaalisessa (M) tilassa sinä valitset aukon, jotta saat säädettyä tarkkuuden täydelliseksi. Jotta voit edelleen mukauttaa asetuksia Canonin täyden kennokoon peilittömissä kameroissa, esimerkiksi Canon EOS RP:ssä, on myös Joustava arvo (Fv) -tila. Tämä on käytännössä täysin automaattinen tila, jossa voit milloin tahansa itse hallita suljinaikaa, aukkoa ja/tai ISO-arvoa.
Jos valotusaika on pidempi kuin 30 sekuntia, on käytettävä aikavalotustilaa. Joidenkin EOS-kameroiden valintakiekossa on B-asetus, mutta toisissa kameroissa on valittava Manuaalinen tila ja selattava 30 sekunnin valotusajan ylittävään asetukseen.
6. Valotuksen asettaminen
Kuvan läpi kulkevien auton valojuovien kuvaaminen vaatii melko pitkän valotusajan, mutta tarkka aika vaihtelee. Piotr selittää: "Kaikki riippuu tien tyypistä ja liikenteen määrästä. Valtatiellä ei tavallisesti tarvita 30 sekunnin valotusaikaa, koska autoja ja valoja on paljon. Mutta sitten on hiljaisempia paikkoja, joissa valotusaikojen on oltava pidempiä.
"Pyrin aina käyttämään valotusaukkoa f/8 tai f/11. Aukkoa f/8 suurempaa ei juuri kannata valita, koska silloin osa kuvasta ei välttämättä ole terävä. ISO-arvon voi hyvin nostaa arvoon ISO 800. Kuvan mahdollista kohinaa voi korjata kuvaa muokatessa. Uusimmissa kameroissa, kuten palkinnoksi saamassani Canon EOS R5:ssä, ISO 800 on täysin käyttökelpoinen, sitä käyttäessä kuvassa ei näy minkäänlaista kohinaa." EOS R5:n ISO-alue on ISO 100–51 200, joten ISO 800 on herkkyyden pienemmässä päässä, jolloin kuvanlaatu on erinomainen vähäisessäkin valossa.
7. Valitse oikeat välineet
Ammattimaisten valojuovakuvien ottaminen ei vaadi L-sarjan ammattilaisobjektiivia. Pienikokoinen, kevyt objektiivi, kuten Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM tai RF 35mm F1.8 Macro IS STM on helpompi kantaa, ja kuvat ovat edelleen tarkkoja.
"Tarkan kuvan ottaminen vaatii tavallisesti melko pienen aukon käyttämistä, joten objektiivin enimmäisaukon ei välttämättä tarvitse olla f/1.8 tai f/2.8", Piotr sanoo. "Käytän aina zoom-objektiiveja, koska silloin on enemmän sommitteluvaihtoehtoja, mutta objektiivin valinta ei ole niin tärkeä kuin muut tekijät, kuten jalustan käyttäminen ja liikenteen määrä. Kuvan on vain oltava terävä, siinä kaikki!"
Siinä se. Valojuovien kuvaaminen on hieno tapa opetella hallitsemaan valotusta ja kuvaamaan jotain, mitä ei näe paljaalla silmällä. Se ei myöskään vaadi kameralaitteistolta kovin paljon, mutta voi olla valtavan palkitsevaa – kysy vaikka Piotrilta!
Käy Redline Challenge -haasteen sivullamme katsomassa jatkoon päässeet kuvat ja ammattilaisten vinkkejä ja ohjeita.
Teksti: Marcus Hawkins
Vastaavia tuotteita
-
Peilittömät kamerat
EOS R6
Mitä tahansa kuvaatkin, EOS R6 antaa vapauden olla luova täysin uudenlaisilla tavoilla. -
RF-objektiivit
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ihanteellinen vakio-objektiivi täyden kennokoon peilittömien kameroiden ystäville. Helppokäyttöinen RF 24-105mm F4-7.1 IS STM on kevyt ja kompakti – ja valmis viemään valokuvauksen täysin uudelle tasolle. -
RF-objektiivit
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Valovoimainen hybridikuvanvakaimella varustettu 35mm f/1.8 MACRO -objektiivi laajakulmakuvaukseen ja lyhyille tarkennusetäisyyksille. -
Järjestelmäkamerat
EOS 5D Mark IV
Kuvasi ovat tinkimättömän laadukkaita ja kameran suorituskyky ammattitasoista kuvauskohteesta riippumatta. -
Objektiivit järjestelmäkameroihin
EF 24-105mm f/4L IS II USM
Tämä objektiivi sopii kuvaajille, jotka haluavat kuljettaa mukana vain yhtä objektiivia. Se tarjoaa upean kuvanlaadun ja edistyneen kuvanvakaimen. -
Laajakulmainen kiinteäpolttovälinen objektiivi
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Pienikokoinen ja kevyt 24 mm:n kiinteäpolttovälinen objektiivi sopii täydellisesti maisemakuvaukseen, vloggaukseen sekä sisä- ja makrokuvaukseen.