Pimeän laskeutuessa: luonnonvaraisten eläinten kuvaaminen yöllä

Sinun ei tarvitse matkustaa kauas, jotta voit ottaa rohkeita luontokuvia pimeällä. Opi kuvaamaan upeita hämäräkuvia lähialueellasi Vuoden nuori luontokuvaaja 2014 -palkinnon voittaneen Marc Albiacin vinkkien avulla.
Kahden sarvekkaan vuohen, joista toinen on nousemassa takajaloilleen, siluetit tummansinistä taivasta vasten iltahämärässä.

Luontokuvaus yöllä on loistava tilaisuus ikuistaa eläimet, joita ei usein valoisaan aikaan näe – etkä tarvitse siihen matkaa Amazonin sademetsään tai Serengetiin. Itse asiassa paikallisempi lähestymistapa voi tuottaa uskomattomia kuvia ja antaa mahdollisuuden kaikille, joilta löytyy aikaa, tarvittavat varusteet ja kärsivällisyyttä.

Tässä Canon-lähettiläs ja Vuoden nuori luontokuvaaja -palkinnon vuonna 2014 voittanut Marc Albiac kertoo parhaat vinkkinsä luontokuvaukseen heikossa valaistuksessa ja oman kodin läheisyydessä.

1. Voit saada upeita kuvia myös lähiympäristöstäsi, jos jaksat nähdä vaivaa

Kettu katselee kivikkoista luola-aluetta yöllä.

Luonnonvaraisten eläinten löytäminen kuvattavaksi voi olla hankalaa, minkä vuoksi jotkut kuvaajat käyttävät tiettyjä tuoksuja eläinten houkuttelemiseen. Luontokuvaukseen erikoistunut Marc Albiac odottelee mieluummin, mutta hänellä on myös neuvoja niille, jotka haluavat kokeilla tätä lähestymistapaa. ”Esimerkiksi kettuja ja muita nisäkkäitä voi yrittää houkutella esimerkiksi kalaöljyä käyttäen”, hän sanoo. Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark III -kameralla ja Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM -objektiivilla. Asetukset: polttoväli 15 mm, valotusaika 1/30 s, aukko f/7.1 ja ISO 1600. © Marc Albiac

Marc uskoo, että kuvaaminen omassa lähiympäristössä tulisi nähdä hyvänä tilaisuutena syventyä täysin omaan tekemiseen. Ei ole salaisuus, että alan parhaita töitä tuottavat usein ammattilaiset, jotka viettävät kuukausia samassa kohteessa, joten suhtaudu ympäristöösi samalla tavalla. Suhtaudu siihen vakavasti, niin saat tuloksia.

Marcille tärkeintä on saada lähialueesta kaikki irti. ”Sinulla on todennäköisesti enemmän aikaa ja ymmärrystä näiden eläinten kuvaamiseen kuin jos viettäisit viikon Afrikassa norsuja kuvaamassa.”

Marc kertoo, että haastetta kaipaavat voivat tarkkailla paikallisten luonnonvaraisten eläinten käyttäytymistä, tiettyjen lajien oleskelupaikkoja ja kulkureittejä kaupungin tai metsän läpi. ”Kuvattavien eläinten tarkkailu on yhtä tärkeää kuin taito”, hän toteaa.

Marc sanoo, että hänen kiinnostuksensa nisäkkäitä kohtaan teini-ikäisenä sai hänet innostumaan yökuvaamisesta. ”Aloitin luontokuvauksen 7-vuotiaana. Yökuvaamiseen siirryin kuitenkin vasta 14- tai 15-vuotiaana. Olin erittäin kiinnostunut nisäkkäistä. Niihin on helpointa törmätä öisin, kun ne poistuvat piiloistaan.”

2. Sijainti ja oikea valaistus ovat keskeisiä tekijöitä

Mäyrä seisoo tukilla lammen yläpuolella. Sen kasvot heijastuvat tummasta vedestä.

Jos on jotain, mitä Marc on oppinut vuosiensa aikana kentällä, se on se, että eläimiä löytyy kaikkialta. ”Öisin liikkuu aina eläimiä – erityisesti kaupungeissa, missä ne etsivät syötävää”, hän sanoo. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark III -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS 5D Mark IV) ja Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM -objektiivilla. Asetukset: polttoväli 28 mm, valotusaika 1/160 s, aukko f/4 ja ISO 1600. © Marc Albiac

Penkillä istuu ihmisiä ja ohi juoksee villisika, kaupungin siluetti piirtyy taakse iltahämärässä.

Onnistuneeseen yökuvaamiseen tarvitaan hyvä käsitys oman kameran toiminnoista. ”Kun valo vähenee, on erityisen tärkeää tietää, mistä asetukset, erityisesti ISO-herkkyys ja aukko, löytyvät”, Marc sanoo. Kuva otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM -objektiivilla. Asetukset: polttoväli 168 mm, valotusaika 1/25 s, aukko f/2.8 ja ISO 6400. © Marc Albiac

Marc etsii usein muilta maineikkailta valokuvaajilta ideoita ja konsepteja. ”Saan paljon inspiraatiota kilpailuista ja palkinnoista, kun tutustun kaikkien eri taiteilijoiden profiileihin”, hän sanoo. ”Erityisesti minua innostaa Vuoden luontokuvaaja Lontoossa, Englannissa.”

Seuraava vaihe on oikean sijainnin löytäminen. Käytä paikallistuntemustasi selvittäessäsi, missä valitsemasi eläimet usein kulkevat, ja vietä aikaa kyseisessä paikassa. ”Käy siellä joka päivä, sillä ensimmäisellä kerralla et välttämättä näe vilaustakaan eläimistä”, Marc selittää. ”Yleensä, jos menet kolmena peräkkäisenä päivänä, voit jo havaita jotain.”

Kun olet löytänyt sopivan paikan, sinun pitää miettiä valaistusta. ”Jos haluat valaista vain kuvattavan eläimen, aseta valotusajaksi noin 1/100”, sanoo Marc. ”Jos kuitenkin haluat kuvaan myös ympäristöä, kameralle on määritettävä pitkä valotusaika.”

Pitkien valotusaikojen kokeilemisen ei tarvitse olla vain käytännöllinen valinta. Jos olet kaupungissa, jossa on paljon liikennettä tai sinulla on mukanasi taskulamppu, voit kokeilla valojuovien kuvaamista.

”Jos käytät luonnonvaloa tai jatkuvaa valaistusta, sinun on käytettävä pidempiä valotusaikoja ja mahdollisimman suurta aukkoa, jolla saat vielä laadukkaita kuvia aikaan”, Marc sanoo. ”Jos käytät keinovaloa, määritä kameran valotusajaksi esimerkiksi 1/100. Joka tapauksessa sen on oltava alle 1/250, jotta se toimii salaman kanssa samanaikaisesti.”

Canon RF 50mm F1.8 STM:n kaltaisessa objektiivissa on suuri aukko, joka on ihanteellinen tällaiseen kuvaukseen.

Marc pitää erityisesti diffuusorin käyttämisestä, varsinkin makrokuvauksessa. ”Kun kuvaan sammakoita, rupikonnia tai salamantereita, niiden iho voi olla ympäristöstä märkä”, hän selittää. ”Se voi luoda luonnottoman heijastuksen, joten on hyvä olla diffuusori mukana pehmentämässä valoa.”

”Diffuusorin ollessa kyseessä suurempi on yleensä parempi, mutta makrokuvauksessa ja pieniä eläimiä kuvatessa et tarvitse suurta diffuusoria”, hän sanoo.

Jos et omista sellaista, voit improvisoida ja käyttää jotain toista esinettä diffuusorina tai tehdä sellaisen kotona paperista. ”Hankin sellaisen vuosia sitten verkosta, mutta aina se ei ole ollut mukana. Silloin olen käyttänyt auton tuulilasiin kesällä laitettavaa aurinkosuojaa.” Salamavalon pehmentäminen on tärkeää, joten tarvitset jotain, joka levittää valoa”, Marc selittää.

3. Aloita kuvaamalla pieniä eläimiä

Hylätyn talon puisen oviaukon läpi lentää lepakko. Taustalla näkyy suuri takka.

Öiset kohtaamiset eläinten kanssa, erityisesti kantakaupungissa, voivat sattua odottamattomissa ja epätodennäköisissä tilanteissa, joten ole valmis. ”Kanna aina kameraa mukanasi!” Marc kehottaa. Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark III -kameralla ja Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM -objektiivilla. Asetukset: polttoväli 15 mm, valotusaika 1/5 s, aukko f/9 ja ISO 800. © Marc Albiac

Marcin mukaan pienten eläinten kuvaaminen on helpompaa kuin suurten nisäkkäiden. ”Mielestäni tämä on helppo tapa aloittaa luontokuvaus, sillä et tarvitse kuin makro-objektiivin, kameran ja yhden salaman”, hän sanoo.

Tällainen hillitty määrä varusteita on hyvä sekä aloittelevalle luontokuvaajalle että eläimille. Marc käyttää tällaisissa tilanteissa yksinkertaista salamaa ja Canon EOS R6-kameraa, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM -objektiivia ja EF-EOS R -kiinnityssovitinta.

”Makrokuvauksessa käytän aina mahdollisimman pientä määrää varusteita”, hän sanoo. ”Pyrin viettämään mahdollisimman vähän aikaa eläinten alueella. Se on parempi eläinten kannalta ja niin saa myös aikaan luonnollisempia kuvia.”

Marc kehottaa kuvaajia, jotka haluavat koetella luovuutensa rajoja, kuvaamaan pieniä eläimiä laajakulmaobjektiivilla. Hän valitsee Canon EF 16-35mm F2.8 III USM -objektiivin, koska siinä on heikkoon valaistukseen sopiva suuri valovoima, mutta voit kokeilla myös Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM -objektiivia. Kevyen rakenteen, suuren f/1.8-valovoiman ja makrosuurennuksen (jopa 1:2) ansiosta se on täydellinen työkalu lähikuvaukseen.

”On pidettävä mielessä kaikki, mitä kuvassa näkyy”, Marc selittää. ”Se on hieman haasteellisempaa, mutta mielestäni on mukavaa näyttää eläimen elinympäristö.”

Laajakulman käyttö vaatii enemmän valoa. ”Jos valaiset vain sammakon, kuten makrokuvauksessa, muu kuva jää pimeään”, Marc sanoo. ”Sinun täytyy valaista muutakin, kuten esimerkiksi puu, tai käytettävä pitkää valotusaikaa, jotta saat hyödynnettyä enemmän luonnonvaloa.”

Kun olet tottunut käsittelemään pienempiä ja helpommin hallittavia otuksia, voi olla aika siirtyä suurempien yöeläinten pariin. ”Ensiksi on tiedettävä paikka, missä eläin liikkuu. Miten liikkeen saa vangittua kuvaan valaisemalla näkymän? Mitä luulet eläimen tekevän?”, Marc kehottaa miettimään. Kun sinulla on käsitys siitä, miten eläin saattaisi toimia kyseisessä paikassa, pysy toimintavalmiudessa, pidä oikeat varusteet mukanasi ja säädä kameran asetukset valmiiksi.

4. Valitse oikea kamera ja asetukset

Kivikkoisen maiseman muodostama siluetti, jossa sarvekas eläin näkyy kaukana oikealla.

Kun saavut paikalle ajoissa, sinulla on aikaa valmistautua kuvaamiseen, mutta valmistaudu säätämään asetuksia valon muuttuessa. ”Jos lähdit vaellukselle klo 17, joudut muuttamaan valotusasetuksia jatkuvasti auringon laskiessa”, Marc sanoo. ”Ole siis kärsivällinen itseäsi ja kameraasi kohtaan!” Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon EF 70-200mm f/4L USM -objektiivilla, jossa EF-EOS R-kiinnityssovitin. Asetukset: polttoväli 200 mm, valotusaika 1/3200 s, aukko f/4 ja ISO 800. © Marc Albiac

Marcille oikean kameran valinta on äärimmäisen tärkeää, ja Canon EOS R6 on täydellinen, monipuolinen kumppani myös heikoissa valaistusolosuhteissa. Uraauurtavan silmiin tarkentavan automaattitarkennuksen ansiosta EOS R6 tunnistaa ja seuraa kohteita aivan uudenlaisella tarkkuudella. Vaikka kohde liikkuisi, kuten lintu lentäessään, saat silti terävän kuvan. Kameran sisäinen kuvanvakain poistaa jalustan tarpeen suurelta osin, joten Marc voi käyttää ketterää ja virtaviivaista laitteistoa.

”EOS R6 -kameran sisäinen kuvanvakain tekee siitä erinomaisen valinnan öiseen luontokuvaamiseen, sillä sen avulla voit kuvata heikossa valaistuksessa myös pitkillä valotusajoilla”, hän sanoo. ”Kun esimerkiksi lähdet patikoimaan kuvauspaikalle, huomaat miten hengitys vaikuttaa siihen, miten pitelet kameraa. Jos kätesi eivät ole vakaat ja kuvaat pimeässä erittäin pitkällä valotusajalla, sisäinen kuvanvakain on korvaamaton apu.”

Vakauden lisäksi EOS R6 -kameralla voi kuvata suurella ISO-herkkyydellä ja saada silti selkeitä kuvia, joten se on helppo valinta Marcille. ”On hullua, etten käytä alle 6400:n ISO-arvoa ja saan aina täydellisiä tuloksia! Tarvittaessa voin myös nostaa sen 8000:een”, hän lisää.

Mitkä ovat luontokuvaamiseen parhaiten soveltuvat objektiivit? Objektiivit, kuten Canon RF 50mm F1.2L USM, joka suoriutuu hyvin heikossakin valaistuksessa, sopivat hyvin yhteen Canon EOS R6 -kameran kanssa luontoa kuvatessa.

Hämäräkuvaus luonnossa avaa aivan uudenlaisen näkökulman eläinten käyttäytymiseen ja mahdollistaa rohkeiden ja jännittävien kuvien luomisen. Mieti Marcin vinkkien avulla, mitä voisit kuvata omalla alueellasi.



Teksti: Jack Fittes

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Voittajista ammattilaisiksi

Kaksi Young Wildlife Photographer of the Year -voittajaa kertoo, mitä nuorena menestyminen on merkinnyt heille.

RF 200-800mm F6.3-9 IS USM -objektiivi lintukuvauksessa

Ammattikuvaaja ja harrastaja testaavat RF 200-800mm F6.3-9 IS USM -objektiivia kentällä.

Luontokuvausvinkkejä

Näillä vinkeillä ja tekniikoilla viet luontokuvasi uudelle tasolle ja saat kaiken irti Canon-kamerastasi ja -objektiiveistasi.

Tutustu hyönteisten salattuun maailmaan

Pierre Anquet kertoo miten saat tallennettua hyönteisten pienimmätkin yksityiskohdat.