ULKOKUVAUS

Lyhyt talviurheilun kuvausopas

Palkittu urheilu- ja toimintavalokuvaaja Richard Walch, jolla on lumen kuvaamisesta vuosikymmenten kokemus, esittelee tässä seitsemän vinkkiä häikäisevien talviurheilukuvien ottamiseen.
Sinisiin ja punaisiin talvivaatteisiin pukeutunut lumilautailija astumassa etäämmälle katsojasta lumisessa vuoristomaisemassa sinisen taivaan alla. © Richard Walch.

Nopealiikkeisen toiminnan kuvaamiseen lumisilla alueilla sisältyy ainutlaatuisia haasteita.

Vuorenrinnettä alas viilettäviä hurjapäitä dokumentoitaessa haetaan jatkuvasti parempaa puuterilunta ja entistäkin näyttävämpiä temppuja. Kylmässä ilmassa akut tyhjenevät nopeasti. Tavallisesti laukaisimen päällä näppärästi toimivat sormet jäykistyvät kylmässä. Ja aurinko paistaa rinteillä kirkkaasti.

Palkintoja niittänyt ammattiurheiluvalokuvaaja ja Canon-lähettiläs Richard Walch ei tällaisia haasteita pelkää.

”Ajan mittaan opin, että vuorella on oltava valmiina”, hän sanoo. ”On tiedettävä, miten toimia, sillä jos jokin tuolla ylhäällä menee pieleen, selityksistä ei ole apua.”

Varmista, että olet täysin valmis ottamaan henkeäsalpaavia talvivalokuvia, tutustumalla Richardin lumiurheiluun liittyviin valokuvausvinkkeihin.

Lumilautailijan käsi hipaisee lunta. Kuvattu Canon-kameralla. © Richard Walch.

Richard ottamassa kuvaa lumilautailija Bene Meieristä tämän pyyhältäessä alas vuorta Venäjän Kamtšatkalla. Kuvattu Canon EOS-1D X Mark III -kameralla. © Richard Walch.

1. Suunnittele päivä valon mukaan. Mutta ole joustava.

Richard neuvoo pitämään silmällä hetkeä, jolloin valo on juuri haluttu – ja olemaan kärsivällinen.

”Auringonnousun ja -laskun aikaan rinteissä on kaunis valo kuvaamista varten. Canon EOS R50 on erinomainen kamera tilanteisiin, joissa valaistus on heikko, kuten auringonnousun ja -laskun ajankohtiin. DIGIC X -prosessori on tosi edistyksellinen, joten sillä saa laadukkaita tuloksia, vaikka ISO-herkkyyttä olisi suurennettava heikon valaistuksen takia.

Vaikka EOS R50 on lähtötason kamera, sillä voi ottaa 15 kuvaa sekunnissa, mikä tarkoittaa vähemmän aikaa kuvien välillä ja enemmän aikaa tarttua hetkeen ilman, että kuvanlaadusta tarvitsee tinkiä.

Richard varoittaa kuitenkin luottamasta kapeaan aikaikkunaan. Pikemminkin on oltava valmis viettämään vuorella koko päivä.

”Säätä on vuorilla vaikea ennustaa, ja tilanteet voivat muuttua nopeasti. Suosittelen nousemaan vuorelle mahdollisimman aikaisin”, hän sanoo. ”Näin ollaan jo valmiina täydellisen valaistuksen hetkiä varten.”

Hiihtäjä heittää takavoltin Kamtšatkan lumisella vuorella. Kuvattu Canon-kameralla. © Richard Walch.

Richard ottaa kalansilmäobjektiivilla kuvan freestyle-hiihtäjä Sven Kueenlesta heittämässä takavolttia Venäjän Kamtšatkan kallioisilla vuorilla. Kuvattu Canon EOS-1D X Mark III -kameralla, EF 15mm f/2.8. © Richard Walch.

2. Luo yhteys kuvattavaan henkilöön.

Kuvattaessa mitä tahansa urheilua on tärkeää päästä vuoropuheluun kuvattavan henkilön kanssa niin, että pystytte työskentelemään yhdessä yhteisen tavoitteenne eli ällistyttävän hyvän valokuvan eteen.

”Jos ollaan kuvaamassa urheilijaa, aloitetaan yhteiseltä pohjalta, koska molemmat haluavat saada sen upean kuvan.”

Richardin mukaan jutun jekku on tuoda molempien taidot esiin, omasi valokuvaajana samoin kuin urheilijan kyvykkyys. ”Voin kertoa urheilijalle, onko jokin paikka valokuvauksellinen, tai mitä sille on tehtävä, jotta siitä saisi valokuvauksellisen. Mutta ensin kysyn aina: ’Missä olosi tuntuu mukavalta? Missä pystyt näyttämään minulle parhaat puolet itsestäsi?’ Tämän jälkeen voidaan heittäytyä luoviksi yhdessä.”

Auringonnousu Alpeilla, kuvattu Canon-kameralla. © Richard Walch

Auringonnousu Alppien kylmyydessä kuvattuna EOS-1D X Mark II -kameralla (ja lisäakuilla). © Richard Walch.

3. Suojaa itsesi ja kamera kylmältä (ota mukaan myös lisäakkuja).

”Kylmään liittyvä kikka on: jos olet kylmässä, pysy kylmässä. Siirryttäessä kylmiltä rinteiltä lämpimään rakennukseen objektiivit huurtuvat nopeasti, joten on tärkeää pitää varusteet ulkona päivän loppuun saakka.

”Matalat lämpötilat voivat myös kuluttaa kameran virtaa nopeasti, joten on hyvä pitää mukana kahta vara-akkua niin, että virtaa riittää koko päiväksi.

Nälkä tulee tietysti jossain vaiheessa, joten ota reilusti eväitä mukaan. Keskittymään pystyy – ja lämpimänä pysyy – vain kylläisenä, Richard sanoo.

”Lisäksi kylmät kädet vaikeuttavat laitteiden käyttöä, joten muista ottaa mukaan lämpimät käsineet ja vahvat UVP-aurinkolasit, jotka suojaavat silmiä auringonvalolta ja lumelta. Ota mukaan myös tukeva, eristetty reppu, joka suojaa varusteita siltä varalta, että sattuisit kaatumaan.”

Mitä tulee kameran suojaamiseen kylmältä, joissakin Canon EOS R System -kameroissa on sääsuojaus, joka voi auttaa suojaamaan kaikkia liitoksia, ruuveja ja aukkoja vierailta aineilta mukaan lukien lumelta.

Hiihtäjä viilettää alas vuoren rinnettä lumen pöllytessä. Kuvattu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla © Richard Walch.

Richard pysäyttää liikkeen kuvatessaan Sven Kueenlea syöksymässä alas rinnettä Itävallan Montafonissa. © Richard Walch.

4. Valitse oikea kuvauspaikka ja pysy tämän jälkeen pois tieltä.

Vuorella oikean paikan valitseminen on yhtä tärkeää kuin halutun valon valitseminen. Yrittämisessä ja erehdyksessä ei ole mitään väärää, mutta on olemassa tiettyjä paikkoja, joista kuvaamista on syytä välttää.

”Jos kuvaat vuorta suoraan ylöspäin, kuva näyttää lattealta. Kuvaa siis kohdetta aina sivulta tai hiukan alapuolelta.”

Mihin sitten päätätkin asettua asemiin, katso, ettet ohjaa toimintaa liikaa. Anna urheilijan – oli hän sitten hiihtäjä, lumilautailija, rattikelkkailija tai joku muu – keskittyä omaan juttuunsa.

”Vältä poseerauskuvia. Pyri aina olemaan ulkopuolinen tarkkailija ja anna kohteen katsoa laskettelusuuntaan.”

On tietysti tilanteita, joissa haluaa ottaa muotokuvan. Mutta Richardin mukaan tätä ei kannata pitää erillään toiminnasta.

”Jos kyse on muotokuvasta, voit olla henkilön edessä ja puhua hänelle, tai olla ulkopuolinen tarkkailija, joka dokumentoi tapahtumia. Älä kokeile näiden välimuotoa.”

Hiihtäjä pyyhältämässä alas lumista vuorta taustalla loimottava aurinko. Kuvattu Canon-kameralla. © Richard Walch.

Richard kuvaamassa ammattilaishiihtäjä Johanna Holzmannia viilettämässä poikki Itävallan suurimman jäätikköhiihtoalueen, Stubaier Gletschen. Kuvattu Canon EOS R5 -KAMERALLA © Richard Walch.

5. Kuvaa vasten aurinkoa ja viskele lunta.

Tavallisesti aurinkoa vasten kuvaamista yritetään välttää. Mutta Richard sanoo, että tämä sääntö on tehty rikottavaksi.

”Kun aurinko alkaa paistaa pilvien raoista, siitä on paljon hyötyä vuorilla kuvattaessa. Aurinkoa vasten kuvaamista ei pidä pelätä – sillä parhaat talviurheilukuvat otetaan tällä tavoin.

Ennen objektiivin suuntaamista päin aurinkoa on varmistettava, että kuvaan ei pääse liikaa valoa.

”Näissä olosuhteissa paras tapa välttää ylivalottuminen on määrittää valotusajaksi käsin 1/2000 sekuntia, aukoksi f/8 ja ISO-herkkyydeksi 200. Jos kuvaat automaattitilassa, varmista, että korjaat valotusta +1...+3 stop-arvoa, sillä muuten kuvista tulee liian tummia.

Kun oikeat asetukset löytyvät, saatu lopputulos on vaivan arvoinen.

”Aurinko taustavalaisee pöllyävän lumen, kun laskettelija tai lumilautailija liikkuu. Jos saat auringon suoraan kuvattavan taakse, tulos on vielä parempi. Nykyiset objektiivit ovat todella tehokkaita.”

Richardin mukaan on myös käytännön tapoja, joilla aurinkoa vasten otettavia kuvia voidaan junailla. "Kokeile heittää kourallinen lunta ilmaan ja kuvata suoraan aurinkoa kohti – saat hienon tehosteen.”

Richard Walch seisoo kädessään Canon-kamera, jossa on RF 24-240 mm F4-6.3 IS USM -objektiivi, ja katselee lumista merenrantaa.

Richard matkusti arktiselle alueelle mukanaan kevyt Canon EOS RP ja vähän tilaa vievä RF 24-240mm F4-6 3 IS USM -objektiivi. Hän sanoo, että objektiivin kevyt, 10-kertainen zoomausalue ja optinen kuvanvakain tekevät siitä täydellisen valinnan, kun halutaan kuvata missä vain ja varautua samalla kaikenlaisiin tilanteisiin, kuten rinteisiin.

Lähikuva Canon EOS R7 -kameran tilanvalintakiekosta, joka on asetettu manuaalitilaan.

Kuvattaessa lumen peittämien rinteiden häikäisevässä kirkkaudessa Richard suosittelee asettamaan kameran manuaaliseen tilaan (M), jolloin kuvaaja pääsee hallitsemaan sen kaikkia asetuksia.

6. Käytä lumisille taustoille ja nopeasti liikkuville kohteille oikeita asetuksia.

Lumisessa ympäristössä kuvattaessa keskeisen osan otettavista kuvista muodostavat puhtaan valkoiset huiput. Mutta puhdas valkoinen lumi on myös erittäin heijastavaa.

”Nyt on puhuttava hieman tekniikasta. Kameran kenno on kalibroitu käyttämällä harmaata. Se ymmärtää tavan, jolla harmaa heijastuu. Joten jos kohtaus on pääosin valkoinen, on tehtävä vastaavat muutokset.”

Onneksi on tapoja, joilla lumen läsnäolo voidaan huomioida.

”Jotta lumi ei näyttäisi harmaalta kuvissa, joissa on paljon valkoista, oma lähtökohtani on tietty asetusten yhdistelmä.” Richard suosittelee kameran laittamista M-tilaan (manuaalinen), valotusajaksi 1/2000 s, aukoksi f/8 ja ISO-herkkyydeksi 200.

Lisäpisteitä Richardin mukaan saa mm. muistamalla, että lumista taustaa vasten värikäs takki näyttää erityisen näyttävältä.

Sen lisäksi, että kamera on säädettävä lumivalkoisten maisemien mukaan, se on myös valmisteltava nopeasti alamäkeen liikkuvaan toimintaan.

”Tarkoituksena on ohjata automaattitarkennusta, mikä tarkoittaa, että kuvaaminen alkaa heti kohteen tultua näkyviin. Automaattitarkennus oppii kuvaamisen edetessä: se ymmärtää, mihin suuntaan kohde liikkuu ja millä nopeudella, ja se ennakoi, missä seuraava kuva otetaan.”

Lumen ympäröimä hiihtäjä viilettää alas vuoren rinnettä. Kuvattu Canon-kameralla, © Richard Walch.

Richard kuvaamassa Legs of Steelin jäsentä Bene Meieria kiitämässä vapaatyylillä alas vuorenrinnettä Yhdysvaltojen Alaskan Hainesissa. KUVATTU CANON EOS-1D C -KAMERALLA. © Richard Walch.

7. Ota mukaan käyttötarkoitukseen sopiva kamera.

Richard sanoo, että kamerat ovat muuttuneet paljon siitä, kun hän aloitti lumilautailun kuvaamisen johtaville aikakauslehdille.

”Muistan, miten kuvasin Fleck Glacierilla ja ajoin sitten ensimmäisen viikon jälkeen Vancouveriin laboratorioon ja annoin kehitettäväksi 20 rullaa filmiä. Kolme tuntia myöhemmin sain ne takaisin ja purskahdin itkuun. Tämä siksi, että jokainen otos oli alivalottunut”, Richard sanoo. ”Diafilmiä käytettäessä puoli aukkoa pielessä riittää pilaamaan kuvan.”

Digitaalisen editoinnin ansiosta tällaiset filmin kehittämiseen liittyvät ongelmat ovat nykyään täysin vältettävissä. Mutta tästä huolimatta on edelleen huolehdittava siitä, että mukaan otetaan sopiva kamera ja varusteet.

”Kun lähdet rinteeseen, tarvitset kameran, joka on tehokas ja pienikokoinen”, sanoo Richard. ”Tarvitset myös etsimen, koska vuorilla on usein liian kirkasta kuvan sommittelemiseen pelkän näytön avulla. Kun halutaan kuvata vauhdikasta urheilua, tarvitaan kamera, jossa on suuri kuvataajuus, mikä on enemmän kuin viisi kuvaa sekunnissa.”

Rinteille mukaan otettaviksi sopivat loistavasti sekä Canon EOS R7 että Canon EOS R8. Molemmissa on erittäin nopeat sarjakuvausnopeudet ja Dual Pixel CMOS AF II nopeaa ja tarkkaa tarkennusta varten. Niin EOS R7:n APS-C-kenno kuin EOS R8:n täyden koon kenno tallentavat kuvat tarkan yksityiskohtaisesti.

”Siitä sitten vain menoksi”, sanoo Richard. ”Kuvaajan tehtävä on ryhtyä kokeilemaan ja löytää oma tyyli. Joten ei kannata ujostella. Ulos vain ja kuvaamaan.”

John Marshall

Vastaavat tuotteet

  • Peilittömät kamerat

    EOS R50

    Tällä peilittömällä EOS R -kameralla voit ottaa teräviä valokuvia, kuvata upeita 4K-videoita ja striimata sisältöä somepalveluihin. Kaikki yhdessä laitteessa.
  • Peilittömät kamerat

    EOS R6 Mark II

    Valokuvat tai videot, toiminta tai muotokuvat – EOS R6 Mark II -kameran erinomaisen suorituskyvyn ja huippuluokan kuvanlaadun ansiosta luovuutesi pääsee oikeuksiinsa.
  • Peilittömät kamerat

    EOS R7

    Tutki villiä luontoa kätevän kokoisella, nopealla APS-C-kameralla, joka takaa erinomaisen kuvanlaadun.
  • Peilittömät kamerat

    EOS R8

    Heittäydy mukaan täyden kennokoon valo- ja videokuvaukseen ja tee luovuudestasi totta.
  • CANON-OBJEKTIIVEJA

    RF 28mm F2.8 STM

    Ohut ja kevyt pannukakkuobjektiivi matka- ja katukuvaukseen monipuolisella 28 mm:n polttovälillä ja nopealla f/2.8-aukolla.
  • RF-objektiivit

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Pieni ja kevyt ultralaajakulmainen zoom-objektiivi, jossa on monipuolinen 10-18 mm:n polttoväli, sopii erinomaisesti matka- ja maisemakuvaukseen sekä vloggaukseen.
  • Ultralaajakulmainen zoom-objektiivi

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Pienikokoinen ja kevyt 15-30 mm:n RF-zoom-objektiivi sopii täydellisesti matkoille kaupunkinäkymien, maisemien ja arkkitehtuurin kuvaamiseen sekä vloggaukseen.
  • RF-objektiivit

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Pieni, kevyt ja elegantti RF-sarjan 24–50 mm:n zoom-objektiivi on varma valinta yhtälailla jokapäiväisen arjen ikuistamiseen kuin matka- ja maisemakuvaukseenkin.
  • RF-objektiivit

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    EOS R -järjestelmään sopivalla monipuolisella 10x zoomilla varustettu kevytrakenteinen objektiivi on erittäin monikäyttöinen.
  • Aiheeseen liittyvät artikkelit