Canonilta muovinlajittelulaite, joka hyödyntää kiertotaloutta edistävää materiaalintunnistusteknologiaa

mCanonin uusi muovinlajittelulaite tunnistaa Raman-spektroskopiateknologian ja erityisen mekanismin avulla erittäin tarkasti, minkälaisesta materiaalista valmistettuja muovikappaleita kuljettimella liikkuu tunnistaen jopa mustan muovin.

Tällä hetkellä noin 20 % 1 kotitalouksien muovijätteestä kierrätetään uusien tuotteiden materiaaliksi. Loput muovijätteestä käytetään polttoaineena tai poltetaan. Kierrätysmuovilta edellytetään tiettyä puhtausastetta, minkä vuoksi muovijäte (esim. ABS2 ja polypropeeni) on lajiteltava tarkasti. Esimerkiksi elektroniikkalaitteissa ja ajoneuvojen sisäosissa käytettävä musta muovi ei heijasta tai päästä läpi näkyvää valoa, minkä vuoksi mustien muovilaatujen tunnistaminen perinteisellä lähi-infrapunaspektroskopialla3 on vaikeaa. Jotta muovin kierrätystä saataisiin lisättyä, se tulisi myös pystyä lajittelemaan tarkemmin. Uudessa laitteessa hyödynnetään yhtiön omaa, Raman-spektroskopiaan pohjautuvaa menetelmää, jonka avulla kaikenväriset – myös mustat – muovikappaleet saadaan lajiteltua nopeasti ja tarkasti. Tämän tuotteen lanseerauksella yritys laajentaa toimintaansa ensi kertaa kierrätysjärjestelmämarkkinoille ja pyrkii edistämään kiertotaloutta maksimoimalla materiaalien kierrätysasteen.

Raman-spektroskopia on analyysimenetelmä, jossa muovikappaleet valaistaan laserilla. Näin kappaleista saadaan molekyylitason tietoa, jonka avulla kappaleiden materiaali voidaan tunnistaa. Tätä menetelmää voidaan käyttää myös mustien muovikappaleiden tunnistamiseen. Koska mustat muovikappaleet heijastavat kuitenkin vain vähän valoa, Raman-spektroskopiaa on toistaiseksi ollut vaikea soveltaa käytännössä mustan muovin lajitteluun.

Laite skannaa4 muovikappaleet laserin avulla, jolloin jokainen muovikappale voidaan tunnistaa kokonaistehokkuuden kannalta riittävän tarkasti ja nopeasti. Tällä uudella järjestelmällä mustat muovikappaleet tunnistetaan kätevästi muunväristen muovikappaleiden joukosta, mikä parantaa kierrätyslaitosten tuottavuutta ja maksimoi materiaalien kierrätysasteen.

Tällä uudella laitteella kuljettimen nopeus on 1,5 metriä sekunnissa, joten sen avulla voidaan lajitella jopa tonni muovijätettä tunnissa. Laite on mahdollista myös kustomoida vastaamaan asiakkaan tehotarvetta ja asennuspaikan vaatimuksia muokkaamalla muovikappaleet tunnistavaa moduulia tai kuljetinhihnakokoonpanoa.

1. Plastic Waste Management Instituten julkaiseman Plastic Products, Plastic Waste and Resource Recovery -julkaisun mukaan.
  2. Akryylinitriilibutadieenistyreeni. Lämmön- ja iskunkestävyydeltään erinomainen muovilaatu.
  3. Mittausmenetelmä, jossa kappale valaistaan lähi-infrapunavalolla. Kappaleen valon absorptiokyky ja muovilaatu voidaan määrittää muun muassa sen perusteella, miten kappale heijastaa valoa ja päästää sitä lävitseen.
  4. Koska laseria liikutetaan jatkuvasti, se valaisee kappaleen koko matkalta niin, että valo heijastuu kappaleesta.